رونمایی راکت فضاپیمای فوق سنگین روسیه

دولت روسیه در نظر دارد جهت پیشبرد برنامه های فضایی خود از جمله ساخت ایستگاه جدید فضایی بین‌المللی، اکتشافات ماه و مریخ، نسل جدیدی از راکت‌های فضاپیمای فوق سنگین بسازد‌. در همین زمینه طرح اولیه راکتی بسیار پیشرفته و فوق سنگین که توانایی حمل سفینه‌هایی با وزن نود تن را دارد‌، فردا به صورت رسمی ارائه خواهد شد‌. برخی از کارشناسان‌، این طرح را در راستای رقابت فضایی روسیه و آمریکا در پی آزمایش موفقیت‌آمیز فضاپیمای اوریون توسط ناسا می‌دانند.

تاریخ ویرایش: 23 آذر ماه 1393

دولت روسیه در نظر دارد جهت پیشبرد برنامه های فضایی خود از جمله ساخت ایستگاه جدید فضایی بین‌المللی، اکتشافات ماه و مریخ، نسل جدیدی از راکت‌های فضاپیمای فوق سنگین بسازد‌. در همین زمینه طرح اولیه راکتی بسیار پیشرفته و فوق سنگین که توانایی حمل سفینه‌هایی با وزن نود تن را دارد‌، فردا به صورت رسمی ارائه خواهد شد‌. برخی از کارشناسان‌، این طرح را در راستای رقابت فضایی روسیه و آمریکا در پی آزمایش موفقیت‌آمیز فضاپیمای اوریون توسط ناسا می‌دانند.

بر اساس گزارش رسمی دولت محلی Samara در کشور روسیه ، مرکز راکت های فضائی Samara موسوم به ( RKTs Progress ) به سفارش سازمان فضائی روسیه ( Roscosmos ) اقدام به طراحی و ساخت نمونه ای از راکت ها فضا پیمای فوق سنگین کرده است که بر اساس اعلام رسمی این موسسه ، این طرح اولیه طی مراسم ویژه ای در روز دوشنبه 15 دسامبر برابر با 24 آذر رو نمائی خواهد شد .

در همین زمینه آلکساندر کریلین Alexander Kirillin مدیر موسسه فضائی ( RKTs Progress ) در جلسه ای مشترک با مسئولان دولتی و فرماندار منطقه Samara نیکولای مرشکوکین Nikolay Merkushkin اعلام کرد : ما در نظر داریم فردا پانزده دسامبر (  بیست و چهارم اذر ماه ) طرح اولیه این راکت فضاپیما را به مسئولان آژانس فضائی روسیه تحویل دهیم ، این راکت فضاپیمای بسیار پیشرفته و فوق سنگین ، قابلیت حمل سفینه های فضائی با وزن هشتاد و پنج تا نود تن را دارند و می توانند ما را در برنامه های رسیدن و ارسال تجهیزات به ماه و مریخ و بازگشت از این ماموریت ها یاری کنند .

به گفته یکی از اعضای طراحی کننده این راکت فوق سنگین ، طرح آماده شده شامل نوشته ها و توضیحات فنی ، طراحی بخش های مختلف راکت ، جداول ، محاسبات و پیش نویس اولیه طراحی فنی این فضا پیما است . بر اساس قرارداد پیشین تنظیم شده بین دو موسسه فضائی ، این طرح ها باید به تائید آژانس فضائی روسیه رسیده و سپس وارد فاز اجرائی شود .

بر اساس گزارش های پیشین ، روسیه به شدت پیگیر امکان ساخت راکت های فضاپیمای فوق سنگین و پیشرفته ای جهت سفرهای دور دست فضائی است که قرار است از پایگاه فضائی Vostochny در مناطق شرقی این کشور به فضا اعزام شوند . این پایگاه در حال حاضر در حال ساخت و تجهیز است .

گفتنی است در سال 2013 به مدیر سازمان فضائی روسیه Oleg Ostapenko ماموریت داده شد تا در کوتاه ترین زمان ممکن ، تکنولوزی راکت های فضاپیمای فوق سنگین را در روسیه تولید کرده و به آن دست پیدا کند .

در همین راستا روسیه در نظر دارد یک ایستگاه بین المللی فضائی جدید تاسیس و راه اندازی کند و همچنین هدف از ساخت  این راکت های فضاپیمای فوق سنگین ، اعزام تجهیزات و فضانوردان به ماه و مریخ است .

چندی پیش  Denis Lyskov نایب رئیس آژانس فضائی روسیه  " Roscosmos "  در گفتگو با رسانه های خبری اعلام کرد ه بود  : روسیه در حال مطالعه و بررسی گزینه های متعددی برای ساخت یک ایستگاه بین المللی فضائی جدید و جا به جائی به این محل است . وی در این رابطه گفت : ما گزینه های بسیاری را در این زمینه بررسی کرده ایم .

پیش از این منابع خبری از برنامه های توسعه فضائی روسیه و پروژه بلند مدت این کشور که تا سال 2050 به طول خواهد انجامید ، پرده برداشته بودند . بر این اساس روسیه در نظر دارد یک ایستگاه بین المللی فضائی جدید و بزرگ را تا سال 2017 ساخته و نصب و راه اندازی کند . بر اساس اطلاعات اعلام شده ، این ایستگاه فضائی به گونه ای طراحی شده است که در مدار 68.4 درجه قرار گرفته و امکان دسترسی آسان به این محل از طریق مرکز فضائی Plesetsk در شمال روسیه وجود دارد .

از سوی دیگر  ؛ پیشتر و در پی انجام ماموریت موفقیت آمیز فضاپیمای اوریون که توسط سازمان فضائی ناسا در امریکا به مدار زمین شلیک شده و به زمین بازگشت ، آژانس فضائی روسیه ضمن اعلام تبریک ، به طور رسمی از تصمیم این کشور برای آغاز رقابت جدی به منظور ساخت فضاپیمایی مشابه ناسا خبر داده و این مساله را چالش جدیدی در پیشرفت های فضائی دو کشور دانست .

در همین راستا  سرگئی کریکالف  Sergey Krikalev ، قائم مقام موسسه مرکزی پژوهش های ساخت ماشین در روسیه که از فضانوردان رسمی این کشور محسوب می شود ، پس از ماموریت موفیت امیز ناسا در پرتاب اوریون ، اعلام کرد : عملیات موفقیت آمیز فضاپیمای اوریون یک چالش جدی برای روسیه محسوب می شود و ما باید یک فضاپیمای مشابه در همان رده طراحی کرده و بسازیم . به نظر می رسد آماده شدن طرح این راکت فضائی فوق سنگین ، نخستین اقدام عملی در این زمینه باشد .

منبع: سیناپرس

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید