ابراز تمایل فضانورد روس برای همکاری با ایران در زمینه علوم فضایی

 

به گزارش ایرنا، «الکساندر الکساندروف» عصر دوشنبه در اصفهان افزود: درصورت ساخت ماهواره های کوچک توسط ایران، ما برای پرتاب آن ها با کمترین هزینه به فضا آمادگی داریم.

تاریخ ویرایش: 25 آذر ماه 1393

به گزارش ایرنا، «الکساندر الکساندروف» عصردوشنبه در یکصد و سی و نهمین نشست باشگاه نجوم اصفهان افزود: درصورت ساخت ماهواره های کوچک توسط ایران، ما برای پرتاب آن ها با کمترین هزینه به فضا آمادگی داریم.

الکساندر الکساندروف در ایران

وی بااشاره به سخنان ماه گذشته رییس جمهوری روسیه ادامه داد: در دانشگاه های روسیه هیچ در بسته ای برای ایرانیان وجود ندارد و ایرانیان می توانند در هر رشته ای در کشور روسیه به تحصیل بپردازند.

وی درباره علوم و فنون فضایی اظهارکرد:راکت های فضایی و بالستیک پس از جنگ جهانی دوم پا به عرصه ظهور گذاشتند و در سال 1957 میلادی اولین ماهواره به فضا پرتاب شد.

این کیهان نورد روس افزود: اتحاد جماهیر شوروی اولین فضانورد را در سال 1961 میلادی به فضا فرستاد و پس از آن نیز کشورهای دیگری به ارسال فضانورد و ماهواره به فضا اقدام کردند.

وی با بیان اینکه ساخت و توسعه صنایع فضایی 50 سال زمان برده است تصریح کرد: اکنون فناوری فضایی در کشورهای هند، چین، آمریکا و روسیه در حال توسعه است.

الکساندروف پایان تولید نسل راکت های فضایی در شوروی را سرآغاز احداث ایستگاه های فضایی دانست و خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا در سال 1995 میلادی ساخت ایستگاه فضایی مشترک را از روسیه درخواست کرد که پس چهار سال اولین بخش های این ایستگاه به فضا فرستاده شد.

وی افزود: بیش از 15 سال است که تیم های فضایی در ایستگاه های مختلف فضایی در حال فعالیت هستند که تعداد آن ها به 60 نفر می رسد.

این فضانورد روس که روز گذشته در افتتاحیه نمایشگاه 'انسان و فضا' در فرهنگسرای رازی تهران شرکت کرد ادامه داد: تمامی فضانوردان به منظره زمین از فضا علاقه مند هستند و تنها چیز بر روی کره زمین که از فضا دیده نمی شود مرز میان کشورهاست و فضانوردان پس از بازگشت به زمین به صورت دیگری به مسائل فکر و با آن ها برخورد می کنند.

سرنشین سابق ایستگاه فضایی سالیوت و میر تاکید کرد: هم اکنون روسیه تمام نیروی خود را به ایجاد فعالیت های فضایی در ماه معطوف ساخته است و تصمیمی برای ارسال فضاپیمای با سرنشین به مریخ نداریم زیرا تجربه هایی از لحاظ فنی و پزشکی برای سفر به مریخ وجود ندارد و سرمایه گذاری در این زمینه کار صحیحی نیست.

الکساندروف با بیان اینکه می توان در ماه تلسکوپ و رادیو تلسکوپ مستقر و اطلاعات جدیدی از جهان هستی کسب کرد اظهارکرد: منطقه ای بین ماه و زمین وجود دارد که جاذبه زمین صفر است و اگر ایستگاه فضایی در آن نقطه ایجاد شود از نظر تکنیکی و اقتصادی به صرفه است.

یکصدوسی ونهمین نشست باشگاه نجوم اصفهان ازسوی مرکز نجوم ادیب و با حضور 'پولیش یوگنی' ‏سرکنسول ‏فدراسیون روسیه در اصفهان و 'مهدی بقایی' مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.

'الکساندر الکساندروف' مهندس طراح سامانه های فضایی و خلبان و فضانورد روسی متولد 20 فوریه 1943 میلادی است، وی دو بار به فضا سفر کرده و در مجموع این دو پرواز دو اقامت بلند ‏مدت در ایستگاه های فضایی سالیوت 7 و میر داشته که در این ماموریت ها جمعا 309 شبانه روز و 18 ساعت و 2 دقیقه و 58 ثانیه را در فضا به سر برده ‏است. ‏

الکساندروف یکی از مهندسان ارشد در مؤسسه فضایی انرگیای روسیه و سال ها مسئول بخش ویژه ای برای آموزش ‏و ‏ارزیابی ‏عملکرد تمرینی فضانوردان بوده ‏و در برهه ای از فعالیت های حرفه ای خود مسئولیت دستگاه تمرینی مدارگرد ماه را ‏به عهده داشته است.‏

وی در سال های 1964 تا 1969 در دانشگاه فنی بائومان درس خواند و تخصص مهندسی الکترومکانیک را به دست آورد و سپس ‏در 24 اکتبر 1988 در دانشکده مهندسی فیزیک مسکو موفق به دریافت دکترای علوم فنی شد. ‏

این فضانورد روسی، در برهه ای از فعالیت های حرفه ای خود مسوول دستگاه تمرینی مدارگرد ماه بوده و تعدادی از ‏کتب ‏مهندسی فضایی به تألیف و نگارش او بوده و ایشان تاکنون موفق به دریافت دو مدال قهرمان اتحاد جماهیر ‏شوروی شده است.‏

الکساندروف روسی مؤلف مجموعه ای از کتب علمی و فنی و یکی از اعضای گروه نویسندگان کتاب های ‏‏'کارهای مونتاژی و تعمیر و بازسازی در فضا' است که در سال 1990 چاپ شده است، همچنین کتاب 'تاریخچه فناوری ‏فضایی در انرگیا' به نوشته الکساندروف در سال 1996 منتشر شد.‏

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید