مرکز ملی‌فضایی راه درآمدزایی از فضا را باز می‌کند

متاسفانه با وجود ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی تا کنون نهادهای فضایی بالادستی مثل سازمان فضایی کشور توجه خاصی به این بخش نداشته‌اند و اگر مرکز ملی فضایی تاسیس شود می‌توان به بهبود این روند امیدوار بود زیرا چنین مرکزی با دستور رییس جمهور باید از تمامی ظرفیت‌های موجود کشور استفاده کند.

تاریخ ویرایش: 24 دی ماه 1393

ابراهیمی که یکی از کارشناسان و صنعت‌گران فعال بخش خصوصی در حوزه هوافضاست اعتقاد دارد تاسیس مرکز ملی فضایی با اهداف مورد نظر رییس جمهور می‌تواند برای بخش خصوصی بسیار مفید باشد.

به گزارش «تابناک»، مدیرعامل یکی از شرکت‌های هوافضایی بخش خصوصی با بیان اینکه در مرکز ملی فضایی مورد نظر رییس جمهور بخش خصوصی نیز می‌تواند مورد توجه باشد، گفت: با ایجاد چنین مرکزی به عنوان یک سازمان بالادستی می‌توان حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف فعال در عرصه فناوری فضایی به ویژه بخش خصوصی داشت و این امر می‌تواند حتی فناوری فضایی را به یک حوزه درآمدزا برای کشور تبدیل کند.

مرکز ملی فضایی راه ورود بخش خصوصی را باز می‌کندایرج ابراهیمی که یکی از شناخته‌ترین کارشناسان و فعالان بخش خصوصی است و سال‌ها در سمت ریاست اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران فعالیت کرده است، درباره «ابلاغیه رییس جمهور به دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت ایجاد مرکز ملی فضایی» ابراز خرسندی کرد و گفت: متاسفانه با وجود ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی تا کنون نهادهای فضایی بالادستی مثل سازمان فضایی کشور توجه خاصی به این بخش نداشته‌اند و اگر مرکز ملی فضایی تاسیس شود می‌توان به بهبود این روند امیدوار بود زیرا چنین مرکزی با دستور رییس جمهور باید از تمامی ظرفیت‌های موجود کشور استفاده کند.

وی با اشاره به این موضوع که فعالیت‌های فضایی کشور سال‌هاست سیر رو به رشدی دارد، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بخش فضایی کشور به خصوص سازمان فضایی با رکود مواجه شده و در چنین شرایطی ایجاد این مرکز می‌تواند بسیار کارامد باشد.

ابراهیمی گفت: از آنجایی که نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به خصوص دکتر ستاری بیشتر و بهتر از سایر نهادهای دولتی از جمله سازمان فضایی با بخش خصوصی تعامل دارد، ایجاد و اداره مرکز ملی فضایی توسط این معاونت می‌تواند امید بخش باشد.

به گفته وی در سال‌های اخیر نهادهای فضایی دولتی و بالادستی مثل سازمان فضایی به بخش خصوصی توجه خاصی نداشتند. در صورتی که استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌ها، بعضی از فعالیت‌ها را در حوزه فضایی سرعت بخشد.

ابراهیمی در خصوص مشکلاتی که می‌تواند بر سر راه مرکز ملی فضایی وجود داشته باشد، توضیحاتی داد و عنوان کرد: هماهنگی بین تمامی نهادهای فضایی کشور و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود به ویژه بخش خصوصی ممکن است در ابتدای راه برای اداره‌کنندگان مرکز ملی فضایی دشوار باشد به همین دلیل باید تمامی نهادهای و بخش‌های فعال در این عرصه باید با این مرکز به عنوان یک نهاد بالادستی سیاست‌گذار و برنامه‌ریز همکاری لازم را داشته باشند.

این کارشناس و صنعت‌گر هوافضا با تاکید بر اینکه اقدام رییس جمهور برای ایجاد مرکز ملی فضایی تحسین بر انگیز است، خاطر نشان کرد: مرکز ملی فضایی، علاوه بر به کارگیری ظرفیت تمامی بخش‌های دولتی، دانشگاهی و ده‌ها شرکت خصوصی هوافضایی در کشور، می‌تواند از توان ایرانیان علاقمند مقیم خارج از کشور که در زمینه فضایی فعال هستند، هم بهره گیرد و با تعامل حداکثری، سریع‌تر و ارزان تر کارها را در این زمینه پیش ببرد به صورتی که این تعامل حداکثری به درآمدزایی در کشور منجر خواهد شد.

وی با بیان پیشنهادی به دکتر ستاری، در خصوص ایجاد مرکز ملی فضایی در ادامه افزود: بهتر است نگاه به مرکز ملی یک نگاه ملی باشد و بخش خصوصی هم در اداره و تصمیم‌گیری‌های این مرکز شریک باشد تا در آینده فعالیت بخش خصوصی در زمینه فناوری فضایی به حداکثر برسد.

ابراهیمی با ابراز امیدواری از آینده فعالیت‌های فضایی کشور ادامه داد: مسوولیت اداره یک نهاد ملی باید به دست کسانی باشد که تعصبی روی یک بخش یا یک نهاد نداشته باشند و بتوانند بودجه‌ها و امکانات را بین همه بخش‌های فعال و ظرفیت‌دار کشور تقسیم کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون در شرکت‌های خصوصی طرح‌ها و ایده‌هایی در حوزه فضایی وجود دارد که باید برای نتیجه بخشی حمایت شوند، یادآورشد: بخش خصوصی توانایی فعالیت در بسیاری از زمینه‌های فناوری فضایی را دارد و اکنون در بقیه کشورهای دنیا از ظرفیت‌های این بخش به خوبی استفاده و حمایت می‌شود.

این فعال بخش خصوصی اجرایی شدن طرح ایجاد مرکز ملی فضایی را در کشور ضروری دانست و افزود: چنین مرکزی می‌تواند با واگذاری طرح‌هایی همچون همکاری بخش خصوصی در ارسال محموله به فضا، ساخت ماهواره‌های مخابراتی یا سنجش از دور، طراحی و ساخت شبیه‌سازهای فضایی، ارایه خدمات فضایی و مواردی از این قبیل به بخش خصوصی سرعت رشد فناوری فضایی در کشور را چند برابر کند.

ابراهیمی بیان داشت: اگر شرکت‌های خصوصی در این زمینه‌ها در سطح ملی فعالیت کنند، به درآمد زایی و سودآوری کشور کمک می‌کنند و زمینه ایجاد اشتغال نیز فراهم می‌شود.

گفتنی است، در اواخر آذر ماه سال جاری، حجت‌لاسلام حسن روحانی، رییس جمهور طی ابلاغیه‌ای خواستار ایجاد مرکز ملی فضایی، توسط سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری شد. در ابلاغیه رییس جمهور آمده است که «مرکز ملی فضایی» با ماموریت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت بر برنامه‌های فضایی کشور ایجاد شود.صوصی تا کنون نهادهای فضایی بالادستی مثل سازمان فضایی کشور توجه خاصی به این بخش نداشته‌اند و اگر مرکز ملی فضایی تاسیس شود می‌توان به بهبود این روند امیدوار بود زیرا چنین مرکزی با دستور رییس جمهور باید از تمامی ظرفیت‌های موجود کشور استفاده کند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید