گروهی از دانشمندان آژانس فضایی اروپا و دانشگاه ناتینگهام انگلستان از حسگرهای ماهواره‌ای برای نظارت بر حرکات کوچک پل Forth Road در اسکاتلند استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، چنین دستاوردی، اطلاعات فوری را درباره این موضوع ارائه می‌دهد که آیا در طول شرایط وخیم آب‌وهوایی مسؤولان باید پل را ببندند یا خیر.

سازه‌های بزرگ بسیار بیش از آنچه تصور می‌شوند در مقابل آب‌وهوای نامطلوب آسیب‌پذیرند. پل‌ها زمانی که حرکاتی بسیار کوچک را تجربه می‌کنند، در مقابل بادهای شدید و باران تند آسیب‌پذیرتر می‌شوند و گاهی اوقات باید آن‌ها را به طور کامل بست.

دانشمندان، مجموعه‌ای از گیرنده‌های حساس و بادسنج‌های فراصوت را در نقاط کلیدی پل Forth Road در اسکاتلند قرار دادند و این موضوع امکان شناسایی حرکاتی به کوچکی یک سانتی‌متر را فراهم کرد.
داده‌های دریافتی از این ابزار به صورت بلادرنگ و از طریق ماهواره به مرکز پردازش در دانشگاه ناتینگهام مخابره و سپس به یک رابط وب‌محور فرستاده شدند.

این رابط بخشی از «سیستم ماهواره‌ای راهبری جهانی و مشاهده زمین برای برنامه نظارتی سلامت ساختاری» (GeoSHM) است. این برنامه، پروژه‌ای مشترک است که هدف اصلی آن نظارت بر پل‌هایی به اندازه بیش از 400 متر است.

رابط وب‌محور به مسؤولان پل این امکان را می‌دهد که اطلاعات دقیقی درباره آنچه در طول شرایط متغیر آب‌وهوایی رخ می‌دهد، در اختیار داشته باشند؛ رابط همچنین اطلاعاتی درباره حرکات افقی و عمودی پل و سرعت باد در اختیار می‌گذارد.

پل Forth Road در اسکاتلند
پل Forth Road در اسکاتلند

برای ارائه تصویری کامل‌تر از این موقعیت، این اطلاعات با داده‌های ماهواره‌ای ترکیب شده و تغییرات تدریجی موجود در زمین احاطه‌کننده پل و همچنین هر نوع حرکت پل در گذشته را آشکارسازی می‌کنند.

استفاده از پل Forth Road در اسکاتلند، طی دهه‌های اخیر به شدت افزایش یافته و روزانه از 30 هزار تا حدود 60 هزار وسیله‌نقلیه از روی آن عبور می‌کنند. این موضوع موجب تغییرشکل ساختاری غیرمنتظره‌ای در آن شده که منجر به اتخاذ تصمیماتی برای بستن پل در طول شرایط نامطلوب آب‌وهوایی مانند بادهای مرتفع شده است.

اطلاعات بلادرنگ ارائه‌شده توسط سیستم جدید، امکان آگاه‌کردن مسئولان پل از هر نوع شرایط غیرمعمول را فراهم می‌کند و به آن‌ها در تصمیم‌گیری درباره بستن پل با استفاده از اطلاعات دقیق کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب