این هواپیمای بومرنگی در آسمان مریخ پرواز خواهد کرد

ناسا از دهه 1990 تاکنون با ماموریت‌های مختلف سعی در کاوش در سطح سیاره قرمز مریخ داشته است اما این بار این آژانس فضایی قصد دارد با کمک یک هواپیما شبیه به بومرنگ به بررسی آسمان این سیاره بپردازد.
مرکز پژوهش‌های پرواز آرمسترانگ ناسا در حال آزمایش نمونه اولیه از یک هواپیمای بال‌دار با نام Prandtl-m است که نخستین ابزار دست‌ساز برای پرواز به سوی مریخ به شمار می‌رود و بسیار شبیه به بومرنگ است.

تاریخ ویرایش: 14 تیر ماه 1394

ناسا از دهه 1990 تاکنون با ماموریت‌های مختلف سعی در کاوش در سطح سیاره قرمز مریخ داشته است اما این بار این آژانس فضایی قصد دارد با کمک یک هواپیما شبیه به بومرنگ به بررسی آسمان این سیاره بپردازد.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از CNet، مرکز پژوهش‌های پرواز آرمسترانگ ناسا در حال آزمایش نمونه اولیه از یک هواپیمای بال‌دار با نام Prandtl-m است که نخستین ابزار دست‌ساز برای پرواز به سوی مریخ به شمار می‌رود و بسیار شبیه به بومرنگ است.

 

هواپیمای بال‌دار با نام Prandtl-m است که نخستین ابزار دست‌ساز برای پرواز به سوی مریخ به شمار می‌رود
هواپیمای بال‌دار با نام Prandtl-m که نخستین ابزار دست‌ساز برای پرواز به سوی مریخ به شمار می‌رود

 

مدل اصلی Prandtl-m قرار است با فایبرگلاس یا فیبر کربن ساخته شود، فاصله میان دو بالش به ۲۴ اینچ می‌رسد و وزن آن نیز نیم کیلوگرم خواهد بود. از آنجا که نیروی جاذبه مریخ بسیار کمتر از نیروی جاذبه زمین است، نسخه مریخی این هواپیما وزنی برابر با 1/17 کیلوگرم خواهد داشت و همچنان بدون هیچ مشکلی روی این سیاره به پرواز درخواهد آمد.

علاوه بر این، اتمسفر مریخ بسیار نازک‌تر از جو زمین است و به همین دلیل ناسا آزمایش‌های مختلفی را در ارتفاعات بالای زمین، روی Prandtl-m انجام خواهد داد تا دریابد که آیا این پرنده توانایی پرواز کردن در آسمان سیاره مریخ را دارد یا خیر.

تا اواخر امسال میلادی، بالونی این هواپیما را به ارتفاع 30 کیلومتری سطح زمین یعنی جایی از سطح زمین که ضخامت هوا کمتر است، می‌برد تا فرآیند پرواز هواپیما در جو مریخ شبیه‌سازی شود. در آزمایش‌های بعدی نیز هواپیما به ارتفاعات 137 کیلومتری برده خواهد شد.

دانشمندان ناسا در صورت موفقیت‌آمیز بودن این پروازها، در مرحله بعد نمونه تاشده Prandtl-m را در داخل یک کاوشگر معمولی در دهه 2020 به مریخ خواهند فرستاد. هر زمان که این کاوشگر به سیاره مریخ برسد، Prandtl-m در آسمان این سیاره به پرواز خواهد درآمد و پس از طی کردن مسافتی حدود 32 کیلومتر در جو آن، روی این سیاره فرود خواهد آمد.

ناسا امیدوار است که با استفاده از این زمان پرواز، نقاط فرود ممکن را برای ماموریت آینده انسان روی مریخ را شناسایی کند. این هواپیما گرچه ظاهری شبیه به بومرنگ دارد، قرار نیست که دیگر به زمین بازگردد.

مترجم: نسترن صائبی؛ خبرگزاری آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
واژه‌های کلیدی : هوافضا