دریافت مجوز ساخت ماه‌نشین تجاری توسط شرکت مون اکسپرس

شرکت مون‌اکسپرس (Moon Express) روز ۱۳ مرداد سال جاری اعلام کرد موفق به کسب تأیید دولت آمریکا برای ساخت ماه‌نشین تجاری شده است. سازمان هوانوردی آمریکا اعلام کرده است پرتاب این محموله هیچ گونه خطر جانی، مالی و ایمنی ندارد و نقض قوانین امنیت ملی و بین‌المللی آمریکا را در پی نخواهد داشت.

تاریخ ویرایش: 26 مرداد ماه 1395

شرکت مون‌اکسپرس (Moon Express) روز ۱۳ مرداد سال جاری اعلام کرد موفق به کسب تأیید دولت آمریکا برای ساخت ماه‌نشین تجاری شده است.

به گزارش پژوهشگاه فضایی ایران به نقل از وبسایت اسپیس‌نیوز، این موافقت روز ۳۰ تیر از سوی دولت آمریکا اعلام شده و پیش از آن دفتر حمل و نقل‌های فضایی تجاری سازمان هوانوردی فدرال آمریکا به بررسی محموله فضاپیمای MX-۱E شرکت مون‌اکسپرس پرداخت. در این مرحله که بخشی از مراحل صدور مجوز پرتاب است، چندین سازمان‌ دولتی دیگر از جمله ناسا که متقاضی انجام این پروژه بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

دریافت تاییده‌‌ی ساخت ماه‌نشین تجاری توسط شرکت مون اکسپرس

سازمان هوانوردی آمریکا اعلام کرده است پرتاب این محموله هیچ گونه خطر جانی، مالی و ایمنی ندارد و نقض قوانین امنیت ملی و بین‌المللی آمریکا را در پی نخواهد داشت. باب ریچاردز (Bob Richards) رئیس و یکی از بنیان‌گذاران مون‌اکسپرس نیز با اشاره به مجوز پرتاب این محموله به‌عنوان مجوز خروج از مدار زمین اشاره کرد با اخذ این تأییدیه بزرگترین مانع موجود برای انجام برنامه‌های مأموریتی سال آینده این شرکت از میان برداشته شده است.

دریافت تاییده‌‌ی ساخت ماه‌نشین تجاری توسط شرکت مون اکسپرس

اگرچه بررسی محموله یکی از مراحل استاندارد صدور مجوز برای پرتاب‌های تجاری است، ولی با توجه به برنامه مون‌اکسپرس برای رسیدن به ماه، مسئله بسیار مهمی قلمداد شده است. چراکه قوانین فعلی فدرال با طرح مسئله تعهدات آمریکا در معاهده فضای ماورای جو مبنی بر "صدور مجوز و نظارت دائم" بر مأموریت‌ها، به آسانی اجازه نظارت بر چنین مأموریت‌هایی را سازمان‌های دولتی نمی‌دهد.

نحوه حل مسئله از سوی مون‌اکسپرس بدین نحو بود که شرکت در ماه آوریل یک در خواست "تأیید مأموریت" تدوین نمود و همراه با اطلاعات لازم برای بررسی استاندارد محموله، اطلاعات دیگری را نیز به‌صورت داوطلبانه ارائه کرد. این اطلاعات جزئیاتی درباره فضاپیمای ساخت شرکت، نحوه ممانعت فضاپیما از برخورد با فضاپیماهای دیگر و قوانین حمایت از سیارات را شامل می‌شد.

دریافت تاییده‌‌ی ساخت ماه‌نشین تجاری توسط شرکت مون اکسپرس

ریچاردز اظهار داشت اطلاعات ارائه شده، در بررسی‌های بین‌سازمانی مورد استقبال قرار گرفت. در مجموع می‌توان گفت  در درخواست ارائه شده هیچ موردی تغییر داده نشد؛ ولی در پاسخ به هر سئوالی، توضیحات کافی و بیشتر ارائه شده بود. در پاسخ به سئوالات مربوط به معاهده فضای ماورای جو نیز روش درستی اتخاذ شد.

بررسی محموله تنها برای مون‌اکسپرس که قصد دارد ماه‌نشین MX-۱E را برای شرکت در مسابقه گوگل لونار ایکس پرایز شرکت نماید، انجام شد و ریچاردز رئیس شرکت اظهار کرد این بررسی تجربه خوبی در زمینه دستیابی به تأیید دولت برای مأموریت‌های خارج از مدار زمین بوده است.

شایان ذکر است در مرحله بررسی محموله، موضوع انتخاب سازمان‌ مسئول مأموریت‌های تجاری نیز مد نظر قرار گرفته شد تا از تطابق این مأموریت‌ها با تعهدات آمریکا در معاهده فضای ماورای جو اطمینان حاصل شود. این مأموریت‌ها علاوه بر ماه‌نشین‌ها، پروپوزال‌های مربوط به فضاپیماهای مورد استفاده برای اکتشاف و معدن‌کاوی در سیارک‌ها، فضاپیماهای مورد استفاده برای ارائه خدمات به ماهواره‌ها و همچنین ایستگاه‌های فضایی تجاری را نیز شامل می‌شوند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید