سازمان فضایی اروپا (اِسا)

سازمان فضایی اروپا (European Space Agency)، که با نام کوتاه اِسا (ESA) شناخته می‌شود، دروازه­‌ی اروپا به فضا است و مأموریت آن، شکل دادن و گسترش توانایی­‌های فضایی اروپا و اطمینان بخشیدن به ادامه­‌ی سرمایه­‌گذاری برای رساندن مزایا به شهروندان اروپا و جهان می­‌باشد.

تاریخ ویرایش: 29 آبان ماه 1388

اِسا چیست؟ 

سازمان فضایی اروپا (European Space Agency)، که با نام کوتاه اِسا (ESA) شناخته می‌شود، دروازه­‌ی اروپا به فضا است و مأموریت آن، شکل دادن و گسترش توانایی­‌های فضایی اروپا و اطمینان بخشیدن به ادامه­‌ی سرمایه­‌گذاری برای رساندن مزایا به شهروندان اروپا و جهان می­‌باشد. 

اِسا، یک سازمان بین‌المللی با 18 کشور عضو است که با هماهنگ کردن منابع مالی و فکری اعضای خود، می­‌تواند عهده ­دار برنامه­‌ها و فعالیت­‌هایی فراتر از اهداف هر کشور واحد اروپایی شود.

 

اِسا چه کاری انجام می­دهد؟

کار اِسا تنظیم کردن برنامه­‌ی فضایی اروپا و انجام کامل آن است. برنامه­‌های اِسا برای فهم بیشتر درباره‌ی زمین، فضای پیرامون آن، جهان و منظومه‌­ی خورشیدی ما، و ارتقاء صنایع اروپا است. اِسا همچنین با سازمان­‌های فضایی خارج از اروپا همکاری نزدیک دارد.

 


فضانورد اِسا، هانس اشلگل را می­ بینید که در بیرون آزمایشگاه فضایی کُلُمبوس طی مأموریت اِس ­تی­ اِس-122 در حال کار است.

در تصویر بالا فضانورد اِسا، هانس اشلگل (Hans Schlegel) را می­ بینید که در بیرون آزمایشگاه فضایی کُلُمبوس (Columbus) طی مأموریت اِس ­تی­ اِس-122 در حال کار است.


 

کشورهای عضو اِسا کدامند؟

اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، لوگزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال، اسپانیا، سوئد، سویس وبریتانیا کشورهای عضو اِسا هستند. کانادا نیز در برخی پروژه‌­ها تحت یک توافقنامه‌ی همکاری، شرکت می­‌کند.

مجارستان، رومانی و لهستان "کشورهای همکاری­‌کننده­‌ی اروپایی" هستند. همچنین، استونی و اسلونی اخیراَ توافقنامه­‌ی همکاری با اِسا را امضا کرده‌­اند.

 

مقر اِسا کجا است؟

پایگاه مرکزی اِسا در پاریس است، جایی که سیاست­های کلّی و برنامه‌ها در آن طرح­‌ریزی می­‌شود. اِسا همچنین پایگاه­‌هایی در تعدادی از کشورهای اروپایی دارد که هرکدام دارای مسئولیت­های مختلفی هستند:

EAC، مرکز فضانوردی اروپا در کلن، آلمان؛

ESAC، مرکز نجوم فضایی اروپا در کانادا و مادرید اسپانیا؛

ESOC، مرکز عملیات فضایی اروپا در دارمشتاد، آلمان؛

ESRIN، مرکز مشاهدات زمینی اِسا در فراسکاتی، نزدیک رم، ایتالیا،

ESTEC، مرکز پژوهش و فناوری فضایی اروپا، نوردویک، هلند.

اِسا همچنین دارای دفاتر ارتباطی در بلژیک، آمریکا و روسیه و نیز دارای یک پایگاه پرتاب در گویان فرانسه و ایستگاه ردیابی زمینی در بخش‌های گوناگونی از جهان می‌باشد.

 

چند نفر برای اِسا کار می­کنند؟

در حدود 2000 کارمند از همه­‌ی کشورهای عضو برای اِسا در حال کار هستند. این تعداد شامل دانشمندان، مهندسان، متخصصان فناوری اطلاعات و پرسنل اجرایی می­‌شوند.

 

پشتوانه‌ی مالی اِسا از کجا است؟

فعالیت­‌های الزامی اِسا (برنامه­‌های دانش فضایی و بودجه­‌ی کلّی) توسط کمک­های مالی همه­‌‌ی کشورهای عضو سازمان پشتیبانی می‌شود. این کمک­‌های مالی بر پایه­‌ی تولید ناخالص داخلی هر کشور محاسبه می‌گردد. افزون بر این، اِسا تعدادی از برنامه­‌های اختیاری را هدایت می­کند. هر کشور عضو تصمیم می­‌گیرید که می­‌خواهد در کدام برنامه‌ی اختیاری شرکت کرده و تا چه اندازه هزینه کند.

 

بودجه­‌ی اِسا چقدر است؟

بودجه­‌ی سال 2009 اِسا 3591 میلیون یورو بوده است.

 

اِسا چگونه اداره می‌شود؟

یک انجمن، به عنوان هیئت حاکمه­‌ی اِسا می­‌باشد که این انجمن، خطوط مشی اساسی را فراهم می‌کند که در آن، اِسا برنامه‌ی فضایی اروپا را گسترش می­‌دهد. هر کشور عضو، در انجمن نماینده شده و یک حق رأی، صرفنظر از اندازه و کمک مالی آن، دارد.

اِسا توسط یک رئیس کل اداره می­‌شود. رئیس کل هر چهار سال توسط انجمن انتخاب می‌گردد. هر بخش پژوهشی اختصاصی نیز مدیر مربوط به خود را دارد که مستقیماَ به رئیس کل گزارش می­‌دهد.

 

تهیه و ترجمه: علیرضا علی‌حسینی، پورتال هوافضای ایران

منبع: پایگاه اینترنتی سازمان فضایی اروپا (اِسا)

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • طاها  |  26 تیر ماه 1394
    ممنون از مطالبتون
فرستادن دیدگاه جدید