تأخیر در پروژه فرود روی مریخ روسیه-اروپا

پروژه فرود و اکتشاف روی مریخ که پروژه‌ای مشترک میان سازمان فضایی فدرال روسیه و سازمان فضایی اروپاست و قرار است در دو مرحله انجام شود، شامل یک ماهواره مریخ‌گرد و یک مرکز فرود روی مریخ به همراه یک مریخ‌نورد است که می‌تواند تا عمق دو متری سطح را حفاری و نمونه‌برداری و آزمایش کند.

تاریخ ویرایش: 17 اردیبهشت ماه 1395

پروژه اگزومارس (ExoMars) که چند سالی است روی میز مهندسان سارمان فضایی اروپا قراردارد، باز هم به دلیل مشکلات فنی با تغییر تاریخ روبرو شد و این‌بار فاز دوم این مأموریت 2 سال عقب افتاد.

به گزارش آنا به نقل از بی‌بی‌سی، پروژه فرود و اکتشاف روی مریخ که پروژه‌ای مشترک میان سازمان فضایی فدرال روسیه و سازمان فضایی اروپاست و قرار است در دو مرحله انجام شود، شامل یک ماهواره مریخ‌گرد و یک مرکز فرود روی مریخ به همراه یک مریخ‌نورد است که می‌تواند تا عمق دو متری سطح را حفاری و نمونه‌برداری و آزمایش کند.

تأخیر در پروژه فرود روی مریخ روسیه-اروپا

بنابر آخرین اعلام سازمان فضایی اروپا، ESA، این پروژه در هر دوبخش روسی و اروپایی خود با مشکل فنی روبه‌رو شده است. روس‌ها برای طراحی روش فرود مریخ‌نورد روی سطح این سیاره با مشکل روبه‌رو هستند و از سوی دیگر اروپا نیز برای جمع‌وجور کردن و جا دادان تمامی تجهیزاتی که روی مریخ لازم است، به بن‌بست رسیده است.

بر همین اساس، سازمان فضایی اروپا اعلام کرده که پس از بررسی و سنجش وضعیت، تصمیم گرفته شد که با وجودی‌ که مرحله نخست این پروژه در زمان‌بندی مشخص شده انجام می‌شود، مرحله دوم به جای سال 2018 در سال 2020 انجام شود تا زمان کافی برای مهندسان و ایجاد تکنولوژی‌های تازه فراهم شود.

این وضعیت در حالی‌ست که روس‌ها نخستین کسانی بودند که در اواخر دهه 60 میلادی ماهواره مریخ‌گرد و مریخ‌نورد به سطح مریخ فرستادند و نخستین تصاویر (غیر واضح و ناکارآمد) از سطح این سیاره توسط آنها به زمین مخابره شد اما مریخ‌نوردشان هرگز موفق به کار روی سطح مریخ نشد.

ناسا هم بارها از دهه 70 به این‌سو مریخ‌نوردها و ماهواره‌هایی به این سیاره فرستاده است و حتی سازمان فضایی اروپا یک بار برای پروژه خود با آنها قرار همکاری گذاشت اما به دلیل آنچه اختلاف در اولویت‌ها خوانده شد، این همکاری ناتمام ماند. گفته می‌شود بزرگترین مشکل این پروژه، بودجه‌بندی نامناسب و نبود امکانات مالی لازم است.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا/آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید