مریخ‌نشین اروپایی «شیاپارلی» به دلیل یک باگ کامپیوتری سقوط کرده است

«آندرا اکومازو»، مدیر ماموریت‌های سیاره‌ای آژانس فضایی اروپا، می‌گوید که تمام این‌ها نشانگر این موضوع هستند که اشکال پیش‌آمده، نرم‌افزاری است. تیم پروژه‌ی اگزومارس می‌خواهد تا فرود شیاپارلی را بازسازی کند تا مشکل اصلی را در بیاورند.

تاریخ ویرایش: 6 آبان ماه 1395

سطح‌نشین پروژه‌ی اگزومارس (Exomars) اروپا و روسیه، در فرود هفته‌ی گذشته‌اش روی مریخ دچار مشکلی کامپیوتری شد، طوری که در نهایت مجبور شد روی سطح این سیاره تصادف کند. همانطور که این سطح‌نشین به سطح سیاره نزدیک می‌شد، باگ نرم‌افزاری پیش‌آمده‌ی این کامپیوتر تصور می‌کرد که نزدیک‌تر از فاصله‌ی واقعی‌اش به زمین است. به همین دلیل هم مراحل فرود سطح‌نشین ماموریت اگزومارس با مشکل مواجه شده بودند.

مریخ‌نشین اروپایی «شیاپارلی» به دلیل یک باگ کامپیوتری سقوط کرده است

البته این دلیل ارایه شده، هنوز هم تایید نشده است. با این حال اگر مشکل پیش‌آمده برای سطح‌نشین ماموریت اگزومارس نرم‌افزاری باشد، خبر خوبی برای آژانس فضایی اروپا و سازمان فضایی فدرال روسیه محسوب می‌شود. این دو سازمان به کمک یکدیگر، به دنبال علائم حیات روی سیاره‌ی سرخ می‌گردند. سطح‌نشینی که تصادف کرده است، اسکیاپارلّی (شیاپارلی) (Schiaparelli) نام داشته و قرار بوده تا نشان دهد پروژه‌ی اگزومارس می‌تواند اجسام سنگین را روی مریخ فرود بیاورد.

هدف اصلی پروژه‌ی اگزومارس، فرود آوردن یک مریخ‌نورد روی سطح مریخ تا سال ۲۰۲۰ است. خوشبختانه مشکل پیش‌آمده برای سطح‌نشین شیاپارلی نرم‌افزاری بوده و در نتیجه، حل یک مشکل نرم‌افزاری تا سال ۲۰۲۰ راحت‌تر از یک مشکل سخت‌افزاری خواهد بود.

مریخ‌نشین اروپایی «شیاپارلی» به دلیل یک باگ کامپیوتری سقوط کرده است

سطح‌نشین اسکیاپارلّی (شیاپارلی) توانسته است سایر کارهای‌اش را به خوبی انجام دهد. این سطح‌نشین دقیقا در زمان مشخص شده وارد اتمسفر مریخ شد و به درستی چترهای‌اش را باز کند. با این حال، کمی بیشتر از چهار دقیقه از شروع فرود گذشته بود که این سطح‌نشین، چترش را جدا کرد؛ یک  و نیم دقیقه زودتر از زمانی که برای‌اش مشخص شده بود. پیشران‌های این فضاپیما هم قرار بود برای ۳۰ ثانیه روشن شوند و حرکت آن را آرام کنند، اما فقط برای ۳ ثانیه روشن شدند.

«آندرا اکومازو»، مدیر ماموریت‌های سیاره‌ای آژانس فضایی اروپا، می‌گوید که تمام این‌ها نشانگر این موضوع هستند که اشکال پیش‌آمده، نرم‌افزاری است.

تیم پروژه‌ی اگزومارس می‌خواهد تا فرود شیاپارلی را بازسازی کند تا مشکل اصلی را در بیاورند.

منبع: دیجیکالامگ، The Verge

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید