مختصری از «ایستگاه فضایی بین‌المللی» بدانیم

آی اس اس، یک ایستگاه فضایی است که پانزده کشور فعال در عرصه علوم هوا و فضا در آن تجربیاتشان را به آن اشتراک می گذارند. این ایستگاه در مدار زمین و در ارتفاع ۳۵۰ کیلومتری سطح زمین استقرار پیدا کرده است. ایده تشکیل آن در میانه های دهه هشتاد میلادی شکل گرفت. پنج آژانس فضایی عمده نیز درفعالیتهای مهم آن نقش دارند. ناسا، از ایالات متحده، روسکوموس از روسیه، ژاکسا از ژاپن، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا.

تاریخ ویرایش: 23 اسفند ماه 1393

آی اس اس، یک ایستگاه فضایی است که پانزده کشور فعال در عرصه علوم هوا و فضا در آن تجربیاتشان را به آن اشتراک می گذارند. این ایستگاه در مدار زمین و در ارتفاع ۳۵۰ کیلومتری سطح زمین استقرار پیدا کرده است.

ایده تشکیل آن در میانه های دهه هشتاد میلادی شکل گرفت. پنج آژانس فضایی عمده نیز درفعالیتهای مهم آن نقش دارند. ناسا، از ایالات متحده، روسکوموس از روسیه، ژاکسا از ژاپن، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا.

اولین بار در سال دو هزار بود که فضانوردان روس و آمریکایی در آن مستقر شدند. یک آمریکایی و دو فضانورد اهل روسیه. امروز نزدیک به ۲۱۵ فضانورد از این ایستگاه بازدید کرده و یا در آن مستقر بوده اند. شش فضانورد دائما در این ایستگاه زندگی می کنند. هنگام اتصال فضاپیماها و ورود اردوهای جدید، تعداد فضانوردان درون ایستگاه بطور موقت به بیش از ۱۰ نفر هم افزایش می یابد.

انوشه انصاری، علاقه مند به سفر فضایی، در سال ۲۰۰۶ در این ایستگاه به مدت ۹ روز اقامت داشته است.

در حال فضاپیماهایی روس و آمریکایی از جمله سایوز و پروگرس مسئولیت اصلی سفر فضانوردان به این ایستگاه را عهده دار هستند. در حال حاضر گنجایش پذیرش فضانوردان در این ایستگاه به اندازه یک خانه پنج خوابه است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی

منبع: یورونیوز

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید