مرکز ملی فضایی ایران

ستادهای توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی، دریایی، و همچنین مرکز ملی فضایی به انضمام فعالیت‌های مربوط به توسعه فناوری‌های ریلی و جاده‌ای، در قالب ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته پیگیری خواهد شد.

تاریخ ویرایش: 20 مرداد ماه 1398

ستادهای توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی، دریایی، و همچنین مرکز ملی فضایی به انضمام فعالیت‌های مربوط به توسعه فناوری‌های ریلی و جاده‌ای، در قالب ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته پیگیری خواهد شد.

 


یادداشت: با توجه به تغییرات ساختاری صورت گرفته، لطفاً به لینک زیر مراجعه نمایید.

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته


 

درباره مرکز ملی فضایی ایران

آنچه مسلم است اینکه در دنیای کنونی، حضور در فضا پیش از آنکه یک انتخاب باشد، به یک ضرورت مبدل شده است. این ضرورت نه تنها به لحاظ سیاسی و مولفه های قدرت و امنیت ملی، بلکه از جنبه نیازهای علمی، فناوری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز قابل توجیه است.

حوزه فضایی یک حوزه کاملا استراتژیک در جهت رفاه بشریت می باشد. در این راستا حفظ یکپارچگی و چابک سازی این حوزه ویژه نیازمند مدیریت هدفمند در زمینه سیاست گذاری، برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت کلان با تمرکز بر هم افزایی ملی و توسعه روابط بین المللی می باشد. این مدیریت می بایست به منظور انسجام، ساختارمندی و هماهنگی نهادی در جهت جلوگیری از موازی کاری و هم افزایی نهادها و تناسب کلیه فعالیت ها و توسعه روابط برون مرزی صورت پذیرد. بنابراین مرکز ملی فضایی به عنوان واحد وابسته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف هماهنگی، سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت و با استفاده از ظرفیت های قانونی مربوط به مراکز عالی تحقیقاتی، شکل گرفته است. لازم به ذکر است این مرکز دارای تشکیلات مستقل و نیروی متخصص از مراکز علمی و تخصصی می باشد، هرجند که در نمودار سازمانی زیر مجموعه معاونت علمی محسوب می شود.

مرکز ملی فضایی ایران

در حال حاضر جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف هوایی و فضایی در منطقه بین یک تا سه است و با توجه به رویکرد بسیار فعال کشورهای مختلف جهان در امر فضا، نخستین اقدام حفظ جایگاه فعلی است.

مرکز ملی فضایی با نگاه چابک‌سازی و استفاده از ظرفیت های نیروی انسانی برون سازمانی و متخصصان مراکز علمی و تخصصی اهداف تعیین شده را پیگیری خواهد کرد.

مرکز ملی فضایی ایران

اهداف راهبردی مرکز ملی فضایی:

  • توسعه فناوری فضایی و کاربرد در کشور
  • ارتقای اقتدار ملی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم از طریق افزایش توانمندی های فناوری فضایی و کاربرد
  • ارتقای ارتباط بین دانش و صنعت در زمینه فناوری فضایی و کاربرد
  • توسعه تجاری دستاوردهای فناوری فضایی در کشور
  • ارتقای آگاهی عمومی و فرهنگ سازی در جهت توسعه فناوری و کاربرد حوزه فضایی
  • اعتلای ارتباط بین المللی علمی، فناوری و نوآوری در زمینه فناوری فضایی و کاربرد

تقسیم کار ملی در حوزه فضایی اولویت مرکز ملی ایران قرار دارد. بخش فضایی از اولویت های الف فناوری جمهوری اسلامی ایران می باشد، این مساله لزوم توجه به سیاستگذاری در این بخش را روشن می سازد. بنابراین مرکز به شناسایی نهادهای مرتبط در بخش فضایی کشور پرداخته، خلاها و موازی کاری های موجود در دستگاه های ذیربط در زمینه فضایی، خلاهای موجود در این حوزه را مرتفع نموده، خطوط کلی و جزئیات تقسیم کار ملی در این حوزه را ترسیم کرده و پیشنهاداتی در جهت اجماع و انسجام بخشی فعالیت ها در حوزه فضایی ارائه کند.

ایجاد پویایی موتورهای محرک علم و فناوری در بخش فضایی ایران، شناسایی مشکلات و برقراری تعادل عرضه و تقاضا در این بخش هدف دیگر تشکیل مرکز ملی فضایی می باشد.

لازم به ذکر است تدوین سیاست های مرتبط با موضوع مامویت های سرنشین دار، زیست فضا و اکتشافات فضایی، بررسی وضعیت موجود داخل کشور و اهداف در حوزه پرتاب انسان به فضا، پیشنهاد سیاست های فضایی کشور در حوزه اعزام فضا نورد با رویکرد برنامه بلند مدت فضایی، تدوین برنامه افق 1404 در حوزه فضایی، تدوین نگاشت نهادی در حوزه های مختلف فضایی، نظام مندی پرتاب ماهواره و... از برنامه های اصلی مرکز ملی فضایی ایران می باشد.

وب‌گاه مرکز ملی فضایی ایران: http://insa.isti.ir

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • امین پیوسته نژاد  |  29 اردیبهشت ماه 1398
    با سلام بنده فارغ‌التحصیل رشته هوافضا از دانشگاه شریف هستم و مایل به همکاری با آن سازمان هستم. ممنون خواهم بود نظر خود را در این خصوص اعلام نمایید.با تشکر امین پیوسته نژاد
فرستادن دیدگاه جدید