شرکت امیدفضا

شرکت امیدفضا اولین شرکت خصوصی طراح و تولیدکننده‌ی ماهواره در ایران.این شرکت در سال ۱۳۹۷ توسط دکتر حسین شهرابی (مدیر پروژه‌ی ماهواره ملی امید) و جمعی از دانشجویان نخبه تاسیس شد.

تاریخ ویرایش: 19 مرداد ماه 1402

شرکت امید فضا در تاریخ ۱۳۹۷/۰۸/۳۰ توسط دکتر حسین شهرابی فراهانی (رئیس سابق گروه فضایی صاایران، مدیر پروژه ماهواره ملی امید و چندین ماهواره پرتاب شده دیگر) و جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تاسیس گردید. این شرکت با محوریت طراحی و ساخت ماهواره‌های سبک و ارزان برای توسعه منظومه ماهوارهای در مدار کم ارتفاع زمین فعالیت خود را جهت طراحی و ساخت ماهواره “کوثر” آغاز کرد. 

از اولویت‌های امیدفضا تربیت نسلی زبده برای صنعت فضایی کشور است.

شرکت امیدفضا

دستاوردها

 ۱. طراحی و تولید دو ماهواره: ماهواره‌ی سنجشی کوثر و ماهواره‌ی مخابراتی هدهد و زیرسامانه‌ها‌ی آن‌ها

ماهواره کوثر اولین محصول فضایی شرکت امیدفضا است که طراحی آن در تابستان ۱۳۹۸ آغاز شد. این ماهواره از استاندارد ماهواره‌های مکعبی پیروی می‌کند که باعث کاهش زمان و هزینه فرآیند ساخت می‌شود. این ماهواره مجهز به دوربین‌هایی در طیف NIR و RGB می‌باشد. کوثر اولین ماهواره ایرانی با وضوح متوسط ۳.۴۵ متر GSD است که به معنای پیشرفته‌ترین ماهواره تا سال ۱۴۰۰ در ایران است. ماموریت آن کشاورزی دقیق و نقشه‌ برداری است.

ماهواره کوثر - شرکت امیدفضا

ماهواره هدهد یک ماهواره با استاندارد ماهواره های مکعبی است و مأموریت آن ایجاد بستر اختصاصی ارائه خدمات اینترنت اشیا بین المللی باند باریک می‌باشد. نحوه انجام ماموریت این ماهواره به صورتی است که پس از دریافت پیام کاربر زمینی آن را ذخیره کرده و در موقعیت مناسب برای کاربر مورد نظر ارسال می کند. مزیت استفاده از ماهواره در زمینه ارائه خدمات اینترنت اشیا، یکپارچگی و عدم وابستگی به مرزها و پوشش‌دهی بین‌المللی است و توانایی ارائه این خدمات به مناطق دور افتاده، جنگلی و کوهستانی را دارد.بیشترین کاربرد خدمات ماهواره هدهد در بخش های کشاورزی، حمل و نقل و تدارکات و محیط زیست خواه بود.

ماهواره هدهد- شرکت امیدفضا

2. امضای قرارداد پرتاب با شرکت روسی گلاوکاسموس

در آذر ماه ۱۴۰۱ قرار داد  مربوط به پرتاب دو ماهواره هدهد و کوثر فی‌مابین شرکت امیدفضا و شرکت روسی گلاوکاسموس به امضا رسید. در تاریخ دسامبر ۲۰۲۳ معادل آذر ماه ۱۴۰۲ اولین ماهواره‌های خصوصی بومی (هدهد ، کوثر ) با پرتابگر سایوز به مدار زمین فرستاده خواهند شد.

امضای قرارداد پرتاب با شرکت روسی گلاوکاسموس- شرکت امیدفضا

۳. کسب عنوان تولیدی نوع۲ دانش‌بنیان

۴.  رتبه‌ی دوم در جشنواره‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه صنعت فضایی

در گروه صنعت فضایی و زیر گروه سازندگان سامانه و زیر سامانه، شرکت گروه نوآور امیدفضا توانست رتبه دوم را به دست آورد.

شرکت امید فضا

سامانه‌ها

فضایش

سامانه فعال در حوزه‌ی سنجش از دور و کشاورزی دقیق، در این سامانه به کشاورزان خدماتی هم‌چون ارائه شاخص NDVI،  تشخیص محصول، وضعیت آب‌وهوا از طریق تحلیل تصاویر ماهواره‌ای ارائه می‌شود.

سامان فضایش - شرکت امیدفضا

فضابین

فروش تصاویر تجاری‌ ماهواره‌ای و یا پهپادی با رزولوشن بالا در قالب فرمت‌های متفاوت

سامان فضابین - شرکت امیدفضا

سایت امیدفضا

www.spaceomid.com

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید