پروژه ارسال 50 ریزماهواره جهت بررسی لایه‌ی خارجی جو زمین

گروهی از دانشمندان بین‌المللی آماده می‌شوند تا با پرتاب 50 ریزماهواره موسوم به «کیوب‌ست» (CubeSat) به ترموسفر، لایه خارجی جو را که اطلاعات کمی نسبت به آن دارند، مورد مطالعه قرار دهند.
این پرهزینه‌ترین اکتشافی است که تاکنون روی قسمت تحتانی ترموسفر صورت گرفته است و اندازه‌گیری‌هایی که از این طریق انجام می‌شود در نوع خود بی‌نظیر است.

تاریخ ویرایش: 30 مرداد ماه 1395

دانشمندان در تلاشند تا با پرتاب 50 ریزماهواره به جو، لایه خارجی ترموسفر را مورد بررسی و مطالعه قرار دهند.

به گزارش آنا به نقل از Sciencealert، گروهی از دانشمندان بین‌المللی آماده می‌شوند تا با پرتاب 50 ریزماهواره موسوم به «کیوب‌ست» (CubeSat) به ترموسفر، لایه خارجی جو را که اطلاعات کمی نسبت به آن دارند، مورد مطالعه قرار دهند.

ماهواره مکعبی («کیوب‌ست» (CubeSat))

شناخت بیش‌تر ترموسفر که بین 200 تا 380 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است، از آنجا حائز اهمیت است که نقش محافظتی از ساکنان کره زمین در برابر شرایط سخت فضا دارد.

دانشمندان به جای ارسال 50 مینی ماهواره از کره زمین به ترموسفر، این کار را از ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام می‌دهند و این اقدام، اطلاعات خوبی را از خارج جو در اختیار آنها قرار خواهد داد.

مطالعه و بررسی از لایه از جو که بین کره زمین و فضا قرار گرفته بسیار دشوار است. این لایه، لایه‌ای است که بخش اعظم اشعه ماوراءبنفش و اشعه ایکس خورشید با زمین برخورد می‌کند و شفق‌ها و خطراتی را ایجاد می‌کند که می‌تواند روی شبکه‌ها و ارتباطات تأثیرگذار باشد.

ماهواره مکعبی («کیوب‌ست» (CubeSat))

به گفته گروه تحقیقاتی از دانشگاه «نیوساوت‌ولز» استرالیا، این 50 مینی ماهواره بخشی از پروژه بین‌المللی موسوم به QB-50 است که از محققان 28 کشور از جمله اروپا، ژاپن، آمریکا و استرالیا تشکیل شده است. «کیوب‌ستز» ماهواره‌های کوچکی هستند که 10 سانتی‌متر از هر طرف را اندازه گیری می‌کند و هر کدام حدود یک کیلوگرم وزن دارد.

سه ماهواره استرالیایی به نام‌های UNSW-Ec0، INSPIRE-2w و SUSat نیز در این پرتاب حضور دارند. ماهواره UNSW-Ec0 ترکیب اتمی جو، INSPIRE-2w به عنوان یک پروژه مشترک بین دانشگاه سیدنی، دانشگاه UNSW و دانشگاه ملی استرالیا دمای الکترونی و چگالی پلاسما را در این منطقه بررسی می‌کنند و ماهواره SUSat نیز توسط دانشگاه آدلاید ساخته شده است.

این پرهزینه‌ترین اکتشافی است که تاکنون روی قسمت تحتانی ترموسفر صورت گرفته است و اندازه‌گیری‌هایی که از این طریق انجام می‌شود در نوع خود بی‌نظیر است.

ماهواره مکعبی («کیوب‌ست» (CubeSat))

عملیات این ماهواره‌ها در مطالعه این نقطه کم‌تر شناخته‌شده جو پیش از بازگشت به مدار و نابود شدن، بین سه تا نه ماه به طول می‌انجامد و حتی ممکن است تا یک سال ادامه یابد.

ارسال این کیوب‌ست‌ها به خارج جو نسبت به ماهواره‌های بزرگ‌تر هزینه‌های کم‌تری دارد و همین امر محققان را برای استفاده از آنها در اکتشافات خود بیش‌تر ترغیب می‌کند.

مترجم: ندا اظهری/آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب