پژوهشگاه فضایی ایران

این پژوهشگاه که در بدو تشکیل در ذیل سازمان فضایی ایران شروع به فعالیت کرده است، از بهمن ۱۳۹۳ بر اساس ابلاغیه شورای عالی اداری، به وزارت ارتباطات و اطلاعات منتقل و به فعالیت خود در این وزارت ادامه می دهد.

تاریخ ویرایش: 14 دی ماه 1397

پژوهشگاه فضایی ایران با مجوز شورای گسترش آموزش عالی درسال ۱۳۹۰ تشکیل شد و بنا بر اساسنامه و اسناد بالا دستی در حوزه فضا، دارای ماموریت هایی چون طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره های مخابراتی و سنجشی، موقعیت یابی، ناوبری و زیست فضا است و پژوهشکده های آن، در تهران و سه مرکز استان شیراز، تبریز و اصفهان در این زمینه ها فعالیت می کنند.

این پژوهشگاه که در بدو تشکیل در ذیل سازمان فضایی ایران شروع به فعالیت کرده است، از بهمن ۱۳۹۳ بر اساس ابلاغیه شورای عالی اداری، به وزارت ارتباطات و اطلاعات منتقل و به فعالیت خود در این وزارت ادامه می دهد.

پژوهشگاه فضایی ایران

پژوهشکد‌ه‌های زیرمجموعه‌ی پژوهشگاه فضایی ایران

پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی
این پژوهشکده از سال ۱۳۶۲ در عرصه‌های مختلف علمی و فنی به اجرای پروژه‌های متنوع کاربردی در راستای نیازهای ملی فعالیت داشته و از سال ۱۳۸۹ به سازمان فضایی ایران انتقال یافته است. پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی در حال حاضر یکی از پژوهشکده‌های سیستمی پژوهشگاه فضایی ایران می باشد.

پژوهشکده سامانه‌های ماهواره
پژوهشکده تحقیقات فضایی در سازمان فضایی ایران ، با مجوز شورای گسترش آموزش عالی، به منظور پاسخ گویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در زمینه فناوری های فضایی در سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد و اینک با عنوان پژوهشکده سامانه های ماهواره در پژوهشگاه فضایی ایران فعالیت دارد.از وظایف اصلی این پژوهشکده اجرای طرح های پژوهشی، کاربردی و توسعه ای در علوم و فناوری فضایی و مطالعه، طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی است.

پژوهشکده رانشگرهای فضایی
در راستای نیل به خودکفایی و استقلال کشور و لزوم رفع مشکلات فنی مهندسی ، زمینه های مستعد و مساعد از قبیل وجود دانشگاه ها،کارخانجات ، شرکت های صنعتی و امکانات بالقوه و بالفعل در استان آذربایجان شرقی، مرکز تحقیقات مهندسی در آدربایجان شرقی از سال ۱۳۶۴ فعالیت خود را آغاز نمود. این مرکز در سال ۱۳۹۰ در پژوهشگاه فضایی ا یران با عنوان پژوهشکده رانشگرهای فضایی ارتقاء یافته و ادامه فعالیت می دهد.

پژوهشکده مکانیک
این واحد پژوهشی در سال ۱۳۶۵ با هدف تامین بخشی از نیازهای فنی و مهندسی صنایع کشور و ارائه خدمات به این بخش ها به عنوان مرکز در شیراز تاسیس شده و وابسته به پژوهشکده مهندسی وزارت جهاد کشاورزی بوده که در سال ۱۳۸۹ به سازمان فضایی ایران منتقل شده و اکنون از پژوهشکده های وابسته به پژوهشگاه فضایی ایران ا ست.

پژوهشکده مواد و انرژی
پژوهشکده مواد و انرژی از پژوهشکده های پژوهشگاه فضایی ایران است که در اصفهان قرار دارد. حوزه های ماموریتی این پژوهشکده در مواد و فناوری های ساخت و شکل دهی، مولدهای انرژی، آشکارسازها و ماشین آلات و تجهیزات ویژه است.

مرکز تحقیقات فضایی

مرکز تحقیقات فضایی، در سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از ز یرمجموعه‌های پژوهشــگاه فضایی ایران فعالیت خود را در حوزه‌های ماموریتی «مخابرات فضایی»، «علوم و اکتشافات فضایی» و «سنجش از دور» آغاز نموده‌است. با انتقال مجموعه پژوهشگاه فضایی ایران به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطابق مصوبه شورای عالی اداری مورخ ۱۳۹۳,۱۱,۰۸، افزون بر ماموریت‌های فوق، برخی از حوزه‌های ماموریتی ICT، به‌ویژه در حوزه فناوری اینترنت اشیاء نیز به حوزه‌های فعالیت این مرکز اضافه شد.

مرکز یکپارچه‌سازی و آزمون سامانه‌های فضایی

مرکز یکپارچه‌سازی و آزمون سامانه‌های فضایی در پژوهشگاه فضایی ایران شامل آزمایشگاه‌های سیستمی و کارگاه ‌ پشتیبانی و ساخت می‌باشد. این مرکز در حال حاضر دارای متخصصین زبده و توانمند در حوزه‌های فنی مهندسی می‌باشد.

 

نشان‌های پژوهشگاه فضایی ایران:

لوگو (آرم) پژوهشگاه فضایی ایران

 

لوگو (آرم) پژوهشگاه فضایی ایران

 

تارنگار پژوهشگاه فضایی ایران: http://www.isrc.ac.ir

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • فاطمه اربابی  |  با سلام
    من تمایل دارم عضو پژوهشگاه بشم. از چه طریق میتونم این کار را انجام بدهم
  • علي زماني  |  22 دی ماه 1394
    بنام خدا
    من يك پيام ديگر هم فرستاده ام .من شغلم علوم ازمايشگاهي هست و اصلا علاقه خاصي به هواپيما هم ندارم ولي در رشته خودم در مورد ساخت كيتها و دستگاهاي اتوماتيك تحقيق و بررسي ميكنم بطوريكه اكثر شبها فقط يكي يا دو ساعت وقت خواب دارم بصورت اتفاقي به يك مسله مهم در مورد پرنده هاي پي بردم و طرحي از يك پرنده زده ام كه شايد با سرعت چند برابر صوت حركت كند چون داراي امتيازاتي هست كه هيچ شركت هواپيماسازي تا حالا به اين مسائل حتي فكر هم نكرده در هر صورت فكر كنم ساخت يك پرنده از روي طرح من انقلابي در صنعت هوايي ايران ويا شايد دنيا باشد باميد سربلندي ايران
  • محمد جواد شاملو  |  17 مرداد ماه 1396
    سلام

    محمد جواد شاملو هستم
    هم اکنون در پایه یازدهم در مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی ری تحصیل می‌کنم ....
    چندی پیش در مسابقه ایده های برتر دانش آموزی شرکت کردم و موفق به کسب مقام شدم.
    ایده بنده راجع به ساخت موشک بود که توانایی لانچ در تمام سطوح را دارا بوده و با استفاده از طراحی خود حتی در ماموریت های فضایی یا جنگی قابلیت تغییر مسیر در زوایای بزرگتر را دارد‌.
    این جانب هم اکنون مایل به همکاری با پژوهشگاه هستم و در این زمینه علاقه ی زیادی دارم
فرستادن دیدگاه جدید