اعزام همزمان ۵ ماهواره با یک فضاپیما به مدار زمین توسط روسیه

سازمان فضایی روسیه روز گذشته خبر پرتاب موفقیت آمیز یک راکت فضاپیمای جدید را اعلام کرد که حامل ۵ ماهواره بود . بر اساس گزارش های واصله ، هر ۵ ماهواره مورد نظر با موفقیت در مدار زمین قرار گرفتند . راکت فضاپیمای مورد استفاده در این عملیات فضائی بر پایه تغییر کاربری و تبدیل یک موشک نظامی بین قاره ای بالستیک به راکت فضاپیما ساخته شده است.

تاریخ ویرایش: 17 آبان ماه 1393

بر اساس گزارش رسمی اعلام شده توسط موسسه فضائی Kosmotrans  ، راکت فضاپیمای Dnepr که ماهواره روسی ASNARO را به همراه چهار ماهواره کوچک حمل می کرد ، دیروز صبح از پایگاه فضائی Yasny در منطقه Orenburg به فضا شلیک شد. 

سخنگوی این موسسه فضائی در مورد این عملیات موفقیت آمیز اعلام کرد :  تمامی ماهواره های مورد نظر ، در محل های از پیش تعیین شده در مدار زمین قرار گرفتند.

کلنل ایگور یگوروف Igor Yegorov سخنگوی نیروی موشکی ویژه وزارت دفاع روسیه نیز در این زمینه به رسانه های اعلام کرد : این عملیات شلیک فضائی تحت یک برنامه تبدیل موشک نظامی به فضائی با موفقیت در ساعت 10 و 35 دقیقه صبح روز پنج شنبه به وقت مسکو  انجام شد.

وی در ادامه افزود : با این عملیات شلیک توسط موشک استراتژیک نظامی ، تاثیرات مثبت  ، بدون اشکال بودن و  توازن موجود در کارائی این راکت مشخص شد . همچنین این عملیات ، آزمایشی موفقیت آمیز برای اثبات  قابل اعتماد بودن سنجش مجموعه نیروی موشکی استراتژیک بود که به تازگی به صورت کلی و اساسی به روز رسانی شده است.

راکت فضاپیمای Dnepr که در این ماموریت فضائی مورد استفاده قرار گرفت دارای مخزن سوخت مایع سه مرحله ای است .  دو مرحله نخست سوخت این راکت ، مشابه استاندارد های سوخت به کار رفته در موشک های بالستیک بین قاره ای RS-20 (SS-18 Satan) است.

در واقع این موشک بین قاره ای بالستیک نظامی توسط شرکت اکراینی  Kosmotrans  در شهر Dnepropetrovsk تحت عملیات تغییر کاربری قرار گرفته و با انجام تغییراتی در بخش های مختلف آن ، از این موشک نظامی یک راکت فضاپیما ساخته شده است . در حال حاضر پایگاه های فضائی Yasny و بایکونور توانائی شلیک این راکت های جدید فضاپیما را دارند. آزانس فضائی روسیه امیدوار است در ماموریت های بعدی فضائی خود بتواند به صورت گسترده تری از این نوع راکت استفاده کند.

منبع: سیناپرس

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید