آزمایش پیش‌نمونه فضاپیمای جدید شرکت اسپیس‌ایکس موسوم به «استارهاپر»

شرکت اسپیس‌ایکس موتور نسخه‌ی آزمایشی فضاپیمای «استارشیپ» موسوم به «استارهاپر» را به منظور ارزیابی عملکرد موتور با موفقیت انجام داد.

تاریخ ویرایش: 18 فروردین ماه 1398

فضاپیمای "استارشیپ" اسپیس ایکس نخستین آزمایش موتور خود را هفته گذشته در "مرکز پرتاب Boca Chica "در تگزاس با موفقیت پشت سر گذراند.

روز چهارشنبه هفته گذشته شرکت "اسپیس‌ایکس" آزمایش موتور نسخه آزمایشی فضاپیمای "استارشیپ" موسوم به "استارهاپر" (Starhopper) را به منظور ارزیابی عملکرد موتور انجام داد.

آزمایش موفق "استارهاپر"

اکنون "ایلان ماسک" رئیس و مؤسس شرکت خصوصی فضایی "اسپیس‌ایکس" با انتشار یک ویدئو در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که "استارهاپر" نخستین آزمایش خود را با موفقیت انجام داده است و تمام سیستم آن درست عمل کردند و آنها نیز از این بابت مسرورند.

اطلاعات زیادی در مورد تعداد آزمایش‌های "استارهاپر" موجود نیست، اما بنا بر گزاش‌ها در آینده باز هم شاهد آزمایش‌های بیشتر "استارهاپر" خواهیم بود.

"استارهاپر" وسیله‌ای برای آزمایش قابلیت‌های نسخه نهایی و فناوری‌های به کار رفته در" استارشیپ" است.

سایر آزمایش‌ها شامل تجزیه و تحلیل خواص سرماپژوهی مخازن سوخت، بارگیری اکسیژن مایع و سوخت مایع متان بر روی این فضاپیما و حذف سوخت موشک است.

سرماشناسی یا سرماپژوهی دانش بررسی دماهای پایین یا تولید سرما است.

آزمایش موفق "استارهاپر"

هدف از طراحی فضاپیمای "استارشیپ" توسط شرکت اسپیس‌ایکس ارسال انسان‌ها به ماه و مریخ است.

در ماه ژانویه سال جاری هنگامیکه ایلان ماسک تصویری از نسخه آزمایشی "استارشیپ" را منتشر کرد، توجه افراد بسیاری را به این فناوری جلب کرد و اکنون نسخه آزمایشی این فضاپیما با پشت سر گذاشتن نخستین آزمایش سبب گشته تا شرکت اسپیس ایکس یک گام به تحقق رؤیای گردشگری فضایی و ارسال انسان‌ها به ماه و مریخ نزدیک شود.

رویای فضایی

پروژه استارهاپر یا استارهوپر در حقیقت نخستین فاز آزمایشی از طرحی است که ایلان ماسک ابتدا در سال 2012 رونمایی کرد. طرحی که در آن زمان فضاپیمای BFR خوانده می شد. فضاپیمای بزرگ و چندبار مصرفی که قرار است بتواند برای حمل مسافر به سوی ماه و بعدها مریخ استفاده شود. این طرح چندین و چند بار مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت تا اینکه در سپتامبر سال 2016 در جریان شصت و هفتمین کنگره بین المللی فضانوردی، ماسک سرانجام جزئیات جدیدی از طرح شرکت خود را رونمایی کرد. جزئیات جاه طلبانه ای که این بار از ساخت فضاپیمایی حتی بزرگتر سخن می گفت. فضاپیمایی که به طور خاص برای پروازهای بین سیاره ای طراحی شده و از همه مهمتر سفر به مریخ و حتی مستعمره سازی روی آن را ممکن خواهد کرد. با این حال حتی این طرح هم ثابت نماند و در طول سال های 2017 و 2018 اسپیس‌ایکس مجددا اصلاحات گسترده ای را روی آن انجام داد.

شرکت اسپیس‌ایکس آزمایش موتور نسخه آزمایشی فضاپیمای «استارشیپ» موسوم به «استارهاپر» را به منظور ارزیابی عملکرد موتور انجام داد.

همزمان با شروع سال 2018، اسپیس‌ایکس خبر داد که در تدارک ساخت نخستین فضاپیمای بزرگ خود است و حتی کارخانه ای را به همین منظور در لس آنجلس برپا کرد. آنطور که اسپیس‌ایکس می گوید اولین فضاپیما برای پرتاب به سوی مریخ تا سال 2022 یعنی سه سال دیگر آماده خواهد بود و اولین ماموریت سرنشین دار هم تا 2024 انجام خواهد شد. گفتنی است این فضاپیما قرار است در نهایت به 31 موتور جدید رپتور مجهز باشد که پیش‌نمونه آزمایشی تنها به یکی از آنها مجهز بود.

منبع: ایرنا، ایسنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید