آپولو ۱۱: نخستین باری که انسان پای خود را بر روی کره ماه گذاشت

از زمانی که نیل آرمسترانگ به عنوان نخستین انسان پای خود را بر روی کره ماه گذاشت، ۵۰ سال می‌گذرد. گامی باورناکردنی. حتی امروز نیز دیدن تصویرهای فرود آپولو ۱۱ و آن لحظه‌ تاریخی سودای پیمایش ماه را در انسان برمی‌انگیزد.

تاریخ ویرایش: 23 تیر ماه 1398

از زمانی که نیل آرمسترانگ به عنوان نخستین انسان پای خود را بر روی کره ماه گذاشت، ۵۰ سال می‌گذرد. گامی باورناکردنی. حتی امروز نیز دیدن تصویرهای فرود آپولو ۱۱ و آن لحظه‌ تاریخی سودای پیمایش ماه را در انسان برمی‌انگیزد.

"گام کوچک یک انسان"  نخستین گام یک انسان بر سطح ماه. روز ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۶۹. نیل آرمسترانگ درباره این لحظه گفته است: «این گام کوچک (یک) انسان و یک جهش بزرگ بشریت است.» این موضوع که آرمسترانگ کی و چگونه این جمله را گفته و یا چرا کلمه (یک) را فراموش کرده، تا همین امروز نیز منجر به بحث و گمانه‌زنی می‌شود.
"گام کوچک یک انسان"
نخستین گام یک انسان بر سطح ماه. روز ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۶۹. نیل آرمسترانگ درباره این لحظه گفته است: «این گام کوچک (یک) انسان و یک جهش بزرگ بشریت است.» این موضوع که آرمسترانگ کی و چگونه این جمله را گفته و یا چرا کلمه (یک) را فراموش کرده، تا همین امروز نیز منجر به بحث و گمانه‌زنی می‌شود.
آغاز این جهش بزرگ  و اما آغاز داستان: ساموئل فیلیپس، مدیر برنامه‌های آپولو از اتاق کنترل مرکز فضا‌نوردی کندی بر فعالیت‌های مقدماتی پرتاب آپولو ۱۱ به ماه نظارت می‌کند. لحظه شروع ماموریت روز ۱۶ ژوئیه سال ۱۹۶۹ است. آپولو ۱۱ توسط موشک حامل ساترن پنج پرتاب شد. سرنشینان آن عبارت بودند از نیل آرمسترانگ، ادوین بازآلدرین و مایکل کالینز.
آغاز این جهش بزرگ
و اما آغاز داستان: ساموئل فیلیپس، مدیر برنامه‌های آپولو از اتاق کنترل مرکز فضا‌نوردی کندی بر فعالیت‌های مقدماتی پرتاب آپولو ۱۱ به ماه نظارت می‌کند. لحظه شروع ماموریت روز ۱۶ ژوئیه سال ۱۹۶۹ است. آپولو ۱۱ توسط موشک حامل ساترن پنج پرتاب شد. سرنشینان آن عبارت بودند از نیل آرمسترانگ، ادوین بازآلدرین و مایکل کالینز.
پخش زنده تلویزیونی از فرود ماه  این سه نفر در شمار هزاران نفری بودند که در سواحل و خیابان‌های مجاور مرکز فضایی کندی و نزدیک ایستگاه فصایی ناسا در فلوریدا چادر زده بودند تا پرتاب آپولو به فضا را از نزدیک دنبال کنند.
پخش زنده تلویزیونی از فرود ماه
این سه نفر در شمار هزاران نفری بودند که در سواحل و خیابان‌های مجاور مرکز فضایی کندی و نزدیک ایستگاه فضایی ناسا در فلوریدا چادر زده بودند تا پرتاب آپولو به فضا را از نزدیک دنبال کنند.
نور، دوربین، آماده حرکت، پرتاب!  نه تنها هزاران نفر برای دیدن این لحظه‌ تاریخی به نزدیکی محل پرتاب آپولو ۱۱ آمده بودند، بلکه هزاران گزارشگر نیز از سراسر جهان برای پوشش خبری به مرکز فضایی کندی آمده بودند. ۳۴۹۷ خبرنگار رسما برای پوشش خبری این رویداد ثبت‌نام کرده بوند. آن‌ها در محوطه خبرنگاران مرکز فضایی کندی برای دیدن و گزارشدهی از پرتاب آپولو ۱۱ تجمع کرده بودند.
نور، دوربین، آماده حرکت، پرتاب!
نه تنها هزاران نفر برای دیدن این لحظه‌ تاریخی به نزدیکی محل پرتاب آپولو ۱۱ آمده بودند، بلکه هزاران گزارشگر نیز از سراسر جهان برای پوشش خبری به مرکز فضایی کندی آمده بودند. ۳۴۹۷ خبرنگار رسما برای پوشش خبری این رویداد ثبت‌نام کرده بوند. آن‌ها در محوطه خبرنگاران مرکز فضایی کندی برای دیدن و گزارشدهی از پرتاب آپولو ۱۱ تجمع کرده بودند.
کار تیمی موفق!  یکی از سرنشینان آپولو باید در مدار ماه باقی می‌ماند: مایکل کالینز. او سال‌ها بعد، در سال ۲۰۰۹ گفت: «من خود را بخشی از ماجرایی می‌دیدم که بر روی سطح ماه اتفاق می‌افتاد. اگر می‌گفتم که جای من در گردونه فرماندهی کلمبیا بهتر از آن دو نفر دیگر بود، بی‌تردید یا دروغگو بودم یا یک ابله. اما من صادقانه می‌گویم که از نقشی که بر عهده من بود، راضی و خرسند بودم.»
کار تیمی موفق!
یکی از سرنشینان آپولو باید در مدار ماه باقی می‌ماند: مایکل کالینز. او سال‌ها بعد، در سال ۲۰۰۹ گفت: «من خود را بخشی از ماجرایی می‌دیدم که بر روی سطح ماه اتفاق می‌افتاد. اگر می‌گفتم که جای من در گردونه فرماندهی کلمبیا بهتر از آن دو نفر دیگر بود، بی‌تردید یا دروغگو بودم یا یک ابله. اما من صادقانه می‌گویم که از نقشی که بر عهده من بود، راضی و خرسند بودم.»
فرود بر سطح ماه  روز ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۶۹ ساعت هشت و ۱۷ دقیقه و ۵۸ ثانیه شب، نیل آرمسترانگ اعلام کرد: "عقاب فرود آمد!" اما از زمان اعلام این خبر تا زمانی که آن‌ها بر سطح ماه قدم نهادند، مدتی طول کشید. پیش از گام نهادن بر ماه باید مقدمات بازگشت فراهم می‌شد. ساعت دو و ۵۶ دقیقه و ۲۰ ثانیه روز ۲۱ ژوئیه لحظه تاریخی گام نهادن انسان بر ماه فرا رسید. آرمسترانگ نخستین انسانی بود که بر سطح ماه گام نهاد.
فرود بر سطح ماه
روز ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۶۹ ساعت هشت و ۱۷ دقیقه و ۵۸ ثانیه شب، نیل آرمسترانگ اعلام کرد: "عقاب فرود آمد!" اما از زمان اعلام این خبر تا زمانی که آن‌ها بر سطح ماه قدم نهادند، مدتی طول کشید. پیش از گام نهادن بر ماه باید مقدمات بازگشت فراهم می‌شد. ساعت دو و ۵۶ دقیقه و ۲۰ ثانیه روز ۲۱ ژوئیه لحظه تاریخی گام نهادن انسان بر ماه فرا رسید. آرمسترانگ نخستین انسانی بود که بر سطح ماه گام نهاد.
و این چنین نزدیک!  این عکس را روز ۲۱ ژوئیه مایکل کالینز گرفته است. در این عکس ماه‌نشین عقاب به هنگام بازگشت از ماه دیده می‌شود. در حالی که آرمسترانگ و آلدرین نخستین انسان‌هایی بودند که بر سطح ماه گام نهادند، مایکل کالینز در گردونه‌ فرماندهی کلمبیا و در مدار ماه بازگشت دیگر سرنشینان آپولو ۱۱ را به انتظار نشسته بود.
و این چنین نزدیک!
این عکس را روز ۲۱ ژوئیه مایکل کالینز گرفته است. در این عکس ماه‌نشین عقاب به هنگام بازگشت از ماه دیده می‌شود. در حالی که آرمسترانگ و آلدرین نخستین انسان‌هایی بودند که بر سطح ماه گام نهادند، مایکل کالینز در گردونه‌ فرماندهی کلمبیا و در مدار ماه بازگشت دیگر سرنشینان آپولو ۱۱ را به انتظار نشسته بود.
نمونه‌ شماره ۱۰۰۰۳ از خاک ماه  گردش تجسسی آرمسترانگ و آلدرین دو ساعت و نیم طول کشید. آلدرین ۴۷ پوند (حدود ۲۲ کیلوگرم) خاک از سطح ماه همراه آورد. این عکس متعلق به ۲۷ ژوئیه و پس از بازگشت سرنشینان آپولو ۱۱ است. در جریان شش سفر به ماه، فضانوردان ۲۴۱۵ نمونه از خاک ماه، با وزنی معادل ۴۰۰ کیلوگرم همراه با خود به زمین حمل کرده‌اند.
نمونه‌ شماره ۱۰۰۰۳ از خاک ماه
گردش تجسسی آرمسترانگ و آلدرین دو ساعت و نیم طول کشید. آلدرین ۴۷ پوند (حدود ۲۲ کیلوگرم) خاک از سطح ماه همراه آورد. این عکس متعلق به ۲۷ ژوئیه و پس از بازگشت سرنشینان آپولو ۱۱ است. در جریان شش سفر به ماه، فضانوردان ۲۴۱۵ نمونه از خاک ماه، با وزنی معادل ۴۰۰ کیلوگرم همراه با خود به زمین حمل کرده‌اند.
هدیه فضانوردان  اما در مقابل فضانوردان نیز چیزهایی بر روی سطح ماه باقی گذاشتند. از آن جمله است این هدیه نیل آرمسترانگ. یک سنجاق سینه به شکل شاخه درخت زیتون به نشانه صلح. کسانی که بعدها به ماه سفر کنند می‌توانند بر روی سطح ماه توپ‌های گلف، عکس خانوادگی با دوربین، آثار اندی وارول و پر یک شاهین را ببینند.
هدیه فضانوردان
اما در مقابل فضانوردان نیز چیزهایی بر روی سطح ماه باقی گذاشتند. از آن جمله است این هدیه نیل آرمسترانگ. یک سنجاق سینه به شکل شاخه درخت زیتون به نشانه صلح. کسانی که بعدها به ماه سفر کنند می‌توانند بر روی سطح ماه توپ‌های گلف، عکس خانوادگی با دوربین، آثار اندی وارول و پر یک شاهین را ببینند.
بازگشت به زمین  روز ۲۴ ژوئیه ۱۹۶۹ ساعت ۱۶ و ۵۰ دقیقه به وقت اروپای مرکزی سرنشینان آپولوی ۱۱ در اقیانوس آرام، ۲۱ کیلومتری ناوهواپیمابر یو‌اس‌اس هورنت و در ۱۴۸۰ کیلومتری جنوب غربی هاوایی فرود آمدند. پس از رسیدن به زمین سرنشینان آپولو می‌بایست فرم گمرکی پر کرده و چیزهایی که از ماه همراه آورده بودند را اعلام می‌کردند. پس از آن، برای مدت سه ماه در قرنطینه به سر بردند.
بازگشت به زمین
روز ۲۴ ژوئیه ۱۹۶۹ ساعت ۱۶ و ۵۰ دقیقه به وقت اروپای مرکزی سرنشینان آپولوی ۱۱ در اقیانوس آرام، ۲۱ کیلومتری ناوهواپیمابر یو‌اس‌اس هورنت و در ۱۴۸۰ کیلومتری جنوب غربی هاوایی فرود آمدند. پس از رسیدن به زمین سرنشینان آپولو می‌بایست فرم گمرکی پر کرده و چیزهایی که از ماه همراه آورده بودند را اعلام می‌کردند. پس از آن، برای مدت سه ماه در قرنطینه به سر بردند.
استقبال گرم مردم  فضانوردان آپولو ۱۱ لباس فضانوردی بر تن ندارند، بلکه پانچو و سمبررو (کلاه مکزیکی) پوشیده‌اند. آن‌ها پس از بازگشت از ماه از کشوری به کشور دیگر سفر کردند. سفر به ۲۴ کشور، ۲۷ شهر ظرف ۴۵ روز. آمریکا بر آن بود که با سفر این فضانوردان نشان دهد که حاضر است دانش فضایی خود را به اشتراک بگذارد. آرمسترانگ و آلدرین همچون ستارگان دنیای هنر یا ورزش مورد استقبال قرار گرفتند. ۲۳ سپتامبر ۱۹۶۹ در مکزیکوسیتی.
استقبال گرم مردم
فضانوردان آپولو ۱۱ لباس فضانوردی بر تن ندارند، بلکه پانچو و سمبررو (کلاه مکزیکی) پوشیده‌اند. آن‌ها پس از بازگشت از ماه از کشوری به کشور دیگر سفر کردند. سفر به ۲۴ کشور، ۲۷ شهر ظرف ۴۵ روز. آمریکا بر آن بود که با سفر این فضانوردان نشان دهد که حاضر است دانش فضایی خود را به اشتراک بگذارد. آرمسترانگ و آلدرین همچون ستارگان دنیای هنر یا ورزش مورد استقبال قرار گرفتند. ۲۳ سپتامبر ۱۹۶۹ در مکزیکوسیتی.

منبع: دویچه وله


مطالب بیشتر در این زمینه:

عکس‌های کمتر دیده شده از ماموریت آپولو ۱۱

نگاهی به ماموریت‌های پروژه «آپولو» / همه مردانی که قدم بر روی ماه گذاشتند

تصاویر کمتر دیده شده از سطح کره ماه و ماموریت آپولو

انسان بر روی ماه ـ ارزشش را داشت؟


بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید