تصویر دانشجوی ایرانی در چالش پردازش داده‌های تلسکوپی ناسا برگزیده شد

تصویر وی در این چالش «آتش آبی» نام داشت و از پردازش ۶ لایه داده متعلق به ۴ تلسکوپ فضایی هابل، اسپیتزر (Spitzer)، اشعه ایکس چاندرا (Chandra) و گلکس (GALEX) به دست آمده بود.

تاریخ ویرایش: 20 اردیبهشت ماه 1399

تصویر تهیه‌شده توسط جوان ایرانی در چالش پردازش داده‌های تلسکوپی ناسا و دانشگاه هاروارد (Harvard University) به‌عنوان تصویر منتخب معرفی شد. علیرضا کارکن، جوان نخبه اهل لارستان که در دوره قبل این چالش در بخش پردازش تصویر با عکسی با عنوان «آبی درخشنده» موفق به کسب مقام برگزیده شده بود، در این دوره نیز خوش درخشید؛ به‌گونه‌ای که دکتر گرنت ترمبلی (Grant Tremblay)، فیزیکدان و اخترشناس دانشگاه هاروارد و عضو سابق ناسا، در توصیف کار وی ابراز شگفتی کرد.

تصویر دانشجوی ایرانی در چالش پردازش داده‌های تلسکوپی ناسا برگزیده شد

تصویر وی در این چالش «آتش آبی» نام داشت و از پردازش ۶ لایه داده متعلق به ۴ تلسکوپ فضایی هابل، اسپیتزر (Spitzer)، اشعه ایکس چاندرا (Chandra) و گلکس (GALEX) به دست آمده بود. کارکن دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا در دانشگاه تهران است و سابقه همکاری از راه دور با طرح نوآوری سطح ماه (LSII) ناسا و آزمایشگاه پیشران جت (JPL) این آژانس فضایی را در کارنامه خود دارد.

در توضیحات گرنت ترمبلی درباره تصویر علیرضا آمده است: «دهانم از حیرت بازمانده است! علیرضا شش داده تصویری از هابل، اسپیتزر، چاندرا و گلکس انتخاب کرده و آن‌ها را در این تصویر مرکب تماشایی گرد هم آورده است. طیف‌ها و طول موج‌های انتخاب‌شده، به‌گونه‌ای شکوه و عظمت کهکشان M82 را به‌تصویر می‌کشد که تاکنون ندیده بودم! باید به این کار خوب افتخار کنی علیرضا!»

این چالش معمولاً هر ۶ ماه یک بار در دو بخش پردازش تصویر و استخراج داده توسط انجمن جهانی یادگیری ناسا، دانشگاه هاروارد و سایر نهادهای همکار برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در بخش پردازش تصویر می‌بایست داده‌های تلسکوپی آماتور را با پردازش، به تصویر اجرام آسمانی تبدیل کنند و سپس با پردازش تصویر به‌دست آمده، به اطلاعاتی همچون دما و طول موج دست یابند و با تصاویر تلسکوپ‌های فضایی مقایسه کنند. در بخش استخراج داده نیز فرایندی مشابه طی می‌شود؛ با این تفاوت که داده‌های تلسکوپ‌های فضایی مانند هابل، اسپیتزر و سایر تلسکوپ‌ها در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.

تصاویر برگزیده چالش یادشده را می‌توانید در قسمت پایین این لینک مشاهده کنید.

منبع

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید