پرتاب آزمایشی اوریون که قرار بود امروز پنجشنبه سفر تاریخی خود را شروع کند به دلایل تکنیکی و وزش بادهای شدید تا فردا جمعه ۵ دسامبر (۱۳ آذر) به تعویق افتاد.

به گزارش دیلی خبر، سازمان فضایی ناسا در صورت موفقیت در این ماموریت، انسان را یک قدم به رویای پا گذاشتن به روی کره مریخ نزدیکتر می کند.

سفر فضاپیمای اوریون به وسیله موشک دلتا، از پایگاه هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا شروع خواهد شد.

این کپسول مخروطی شکل یادآور فضاپیمای آپولو است که پای بشر به وسیله آن در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی به کره ماه باز شد با این تفاوت که اوریون بزرگتر و مجهز به تازه‌‌ترین سیستم‌ها است.

با آنکه پرتاب آزمایشی اوریون بدون سرنشین انجام می شود، ناسا انجام این آزمایش را یک تحول بزرگ توصیف کرده است.

پرتاب اوریون برای ساعت ۷:۰۵ صبح به وقت محلی (۱۲:۰۵ به وقت گرینویچ) برنامه ریزی شده بود اما ابتدا عبور یک کشتی در نزدیکی محوطه پایگاه فضایی، پرتاب موشک را به تعویق انداخت و سپس مشکلات تکنینکی و وزش بادهای شدید باعث شد تا پرتاب به فردا موکول شود.

موشک دلتا، قدرتمندترین راکت در جهان، اوریون را در فاصله ۶ هزار کیلومتری زمین، دو بار به دور این کره می چرخاند.

این آزمایش به محققان اجازه می‌دهد تا سپر حرارتی اوریون را بسنجند زیرا انتظار می رود که این فضاپیما در طی سفرهای آتی خود با دمایی بالاتر از ۲ هزار درجه سانتیگراد مواجه شود.

محققان همچنین قرار است کارکرد رایانه ها و چترهای آن را برای فرود آمدن روی شبه جزیره بایا در اقیانوس آرام را بسنجند.

رکس والدهایم، فضانورد، می گوید که پرواز با اوریون تجربه ای بی نظیر است.

البته ناسا می گوید که اگر این ماموریت با موفقیت انجام شود باز هم اوریون قادر نخواهد بود به سیاره ای دیگر برود زیرا برای این کار به تکنولوژی های پیشرفته تری نیاز دارد.

ماموریت امروز گامی کوچک در برنامه ای است که توسعه آن به زمانی طولانی نیاز دارد و با توجه به اینکه ناسا از منابع مالی دوران آپولو برخوردار نیست، این سازمان باید بسیار صبور باشد.

بی بی سی

فضاپیمای اوریون

فضاپیمای اوریون پیش از پرتاب

فضاپیمای اوریون

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید