واکنش‌ رسانه‌ها به کپی‌برداری سفینه تازه روس‌ها از روی سفینه ناسا

تازه‌ترین سفینه نفربر روسی به فضا در دوازدهمین نمایشگاه هوافضای ماکس رونمایی شد و برای نخستین‌بار در معرض دید عموم قرار گرفت. این فضاپیما که برای انتقال انسان به مأموریت‌های فرود فضایی طراحی شده است، هنوز نامی ندارد و حتی هنوز آزمایش هم نشده است؛ اما رسانه‌ها به نکته جالبی درباره آن پی بردند.

تاریخ ویرایش: 12 شهریور ماه 1394

رقابت فضایی میان دو قدرت شرق و غرب از 70 سال قبل آغاز شده بود اما این روزها خبر عجیبی که احتمال کپی روس‌ها از دست آمریکایی‌ها را بررسی می‌کند منتشر شده است.

به گزارش آنا به نقل از دیلی‌میل، تازه‌ترین سفینه نفربر روسی به فضا در دوازدهمین نمایشگاه هوافضای ماکس رونمایی شد و برای نخستین‌بار در معرض دید عموم قرار گرفت. این فضاپیما که برای انتقال انسان به مأموریت‌های فرود فضایی طراحی شده است، هنوز نامی ندارد و حتی هنوز آزمایش هم نشده است؛ اما رسانه‌ها به نکته جالبی درباره آن پی بردند.

سفینه تازه روس‌ها
سفینه تازه روس‌ها

پایه‌ها و نقاط اتکای فرود، که مهم‌ترین قسمت‌های این سفینه هستند، به طرز عجیبی مشابه پایه‌ها و نقاط اتکایی هستند که در فضاپیمای dragon X V2 ناسا به کار رفته است و شکل ظاهری و سیستم فرود آن مطابقت زیادی با فضاپیمای «اوریون» ناسا دارد.

سازمان فضایی روسیه اعلام کرده که بیش از یک دهه است که روی طرحی برای یک جایگزین مناسب برای سایوز کار کرده و نتیجه آن سفینه حاضر شده اما توضیحی درباره این شباهت نداده است.

سازمان فضایی آمریکا نیز پس از بازنشسته شدن شاتل، در حال تلاش برای ساخت یک سفینه نفربر امن جایگزین برای ماموریت‌های انسانی خود به فضاست که پیشرفته‌ترین پروژه آنها یعنی دراگون‌ایکس، تاکنون چند آزمون بدون سرنشین را پشت سر گذاشته است.

سازمان فضایی روسیه پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال 2030 فضانوردانش را روی کره ماه فرود بیاورد و سپس از آنجا به ماموریت‌های فضایی دیگر بفرستد.

این نخستین‌بار در تاریخ فضایی روسیه است که این سازمان برای برنامه‌های فضایی خود خط زمانی تعیین می‌کند. پیش از این باراک اوباما، رئیس ‌جمهوری آمریکا گفته بود که آمریکا تا سال 2030 انسان به مریخ می‌فرستد و در همان زمان نیز روس‌ها برنامه خود را اعلام کردند.

سازمان فضایی روسیه همچنین اعلام کرده که همکاری مشترک در ایستگاه بین‌المللی فضایی تا سال 2024 ادامه خواهد یافت و پس از آن روسیه این ایستگاه را برای ساخت یک ایستگاه انحصاری جدا و دوباره سر هم می‌کند.

دو کشور بیش از یک دهه است که در ایستگاه بین‌المللی فضایی با یکدیگر همکاری می‌کنند اما پس از بالا گرفتن بحران اوکراین و تحریم فروش تجهیزات پیشرفته به روسیه، این کشور نیز اعلام کرده بود که همکاری خود در فضا را پس از سال 2020 ادامه نخواهد داد.

فضاپیمای ناسا که روس‌ها از آن کپی‌برداری‌ کرده‌اند
فضاپیمای ناسا که روس‌ها از آن کپی‌برداری‌ کرده‌اند

پس از آن آمریکا به پیشنهاد ناسا، تحریم‌های مذکور را لغو کرد تا این همکاری برای 4 سال دیگر نیز تمدید شود. اکنون آمریکا برای ارسال انسان به ایستگاه فضایی بین‌المللی از فضاپیمای سایوز روسی استفاده می‌کند.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • آرمین  |  14 شهریور ماه 1394
    البته باید بپذیریم که روس‌ها دست کمی از آمریکایی‌ها توی فناوری فضایی ندارن. آمریکا یه کم هیایو و سروصداش بیشتره ولی روس‌ها بی‌سروصداتر کارشون رو می‌کنن. نمونه‌اش همین پرتاب فضاپیمای سرنشین‌دار به فضا است که چند سالی هست که فقط روس‌ها دارن انسان به فضا و ایستگاه بین‌المللی می‌فرستن.
فرستادن دیدگاه جدید