دوم آبان 99؛ تاریخ نخستین ماموریت عملیاتی دراگون سرنشین‌دار

در این ماموریت چهار فضانورد با فضاپیمای کرو دراگون شرکت اسپیس‌ایکس عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شوند.

تاریخ ویرایش: 30 مرداد ماه 1399

اداره کل ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ (دوم آبان ۹۹) را به عنوان تاریخ آغاز اولین ماموریت عملیاتی فضاپیمای «کرو دراگون» تعیین کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی اسپیس فلایت، ناسا پس از ارزیابی داده های پرواز آزمایشی فضاپیمای «کرو دراگون» که اوایل ماه میلادی جاری به همراه دو سرنشین صورت گرفت، اعلام کرد که اولین پرواز عملیاتی فضاپیمای «کرو دراگون» متعلق به شرکت اسپیس ایکس با چهار فضانورد روز ۲۳ اکتبر (دوم آبان) از مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام می شود.

دوم آبان 99: تاریخ نخستین ماموریت عملیاتی کرو دراگون

قرار بود چهار خدمه مأموریت بعدی «کرو دراگون» اواخر ماه سپتامبر به فضا بروند اما ناسا اعلام کرد که به دلیل شلوغی برنامه ایستگاه بین المللی فضایی،  این پرتاب به روز ۲۳ اکتبر موکول می شود. 

در این ماموریت مایک هاپکینز فرمانده فضاپیما، ویکتور گلور خلبان، شانون واکر و سوچی نوگوچی متخصصان ماموریت از آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن، با فضاپیمای کرو دراگون عازم ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌شوند. قرار است فضاپیمای کرو دراگون سوار بر موشک «فالکون ۹» از سکوی پرتاب  ۳۹A در مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شود.

دوم آبان 99: تاریخ نخستین ماموریت عملیاتی کرو دراگون

با فرض پرتاب فضاپیمای کرو دراگون در روز ۲۳ اکتبر خدمه چهار نفره این فضاپیما حدود ساعت ۱۷ و ۴۷ دقیقه بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی به فضا پرواز می کنند . با این حال به دلیل تغییرات مدار ایستگاه فضایی بین المللی به دلیل نیروی آیرودینامیکی و مانورهای احتمالی مجدد، زمان پرتاب می تواند اندکی تغییر کند.

با پرتاب این فضاپیما در روز ۲۳ اکتبر،   هاپکینز و همکارانش روز ۲۴ اکتبر در ایستگاه بین المللی فضایی پهلو می گیرند و  یک ماموریت تحقیقاتی شش ماهه را در این ایستگاه در حال چرخش آغاز می کنند. 

این ماموریت فضاپیمای کرو دراگون که قرار است در ماه اکتبر انجام شود اولین پرواز سرنشین دار از سری پروازهای منظم رفت و برگشتی شرکت فضایی اسپیس ایکس به ایستگاه بین المللی فضایی خواهد بود.

این ماموریت که «کرو-۱» نامیده می شود به دنبال اولین پرواز خدمه دار کرو دراگون در جریان یک ماموریت نمایشی به ایستگاه بین المللی فضایی انجام می شود. در آن ماموریت  «باب بهنکن» و «داگلاس هارلی» روز ۳۰ مه، با راکت «فالکون ۹» که توسط شرکت فضایی اسپیس ایکس ساخته شده است به ایستگاه بین المللی فضایی رفتند. این ماموریت که «دمو-۲» ( Demo-۲) نام داشت یک پرتاب تاریخی برای  شرکت فضایی اسپیس ایکس محسوب می شود، زیرا این شرکت پس از گذشت ۹ سال از بازنشستگی شاتل‌های فضایی ناسا،  برای اولین بار موفق شد فضانواردان را از خاک آمریکا به این ایستگاه منتقل کند.  هارلی و بهنکن یکشنبه دوم اوت( ۱۲ مرداد) به زمین بازگشتند.

منبع:‌ ایرنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب