نخستین دوره مسابقه ایده‌های نو، ارسال سرنشین به ارتفاع زیرمداری زمین

مجتمع هوافضاي دانشگاه صنعتي مالك اشتر با پشتیبانی ستاد توسعه فناوري هوافضا «نخستین دوره مسابقه ایده‌های نو، ارسال سرنشین به ارتفاع زیرمداری زمین» را برگزار می‌کند. آخرین مهلت ارسال ایده‌ها 10 مرداد 1391 است. 

تاریخ ویرایش: 18 تیر ماه 1391

ارائه ايده‌هاي نو جهت ارسال سرنشين به ارتفاع زير مداري زمين

رفتن به فضا يكي از آرمان‌هاي بشري بوده است و امروزه دانش بشري اين امكان را براي او فراهم كرده كه به اين آرزوي ديرين خود برسد. گرچه اين آرزو جز براي چندصد نفر دانشمند و فضانورد و تعداد انگشت‌شماري از افراد ثروتمند بلندپرواز محقق نشده است، ولي بي‌شك روزي خواهد رسيد كه سفر به فضا مانند بسياري از فعاليت‌هاي روزانه بشر با زندگي او عجين شود. سفر به فضا پاسخي است به کنجکاوي انسان براي شناخت زمين، ماه، سيارات، خورشيد، ديگر ستارگان و کهکشانها. فضاپيماهايي با سرنشين و بدون سرنشين به مرزهاي فراتر از زمين ارسال شده اند تا اطلاعات مستند و تازه اي از کائنات براي ما به همراه آورند. بشر تاکنون موفق به ديدار حضوري ماه و زندگي طولاني مدت در ايستگاه فضايي شده است. سفر به فضا اين امکان را به ما مي دهد تا زمين را در بستر و موقعيت واقعي آن در هستي بنگريم. چنين سفرهاي تحقيقاتي مي توانند چگونگي تشکيل خورشيد، سيارات و ستاره ها و وجود حيات در جايي فراتر از دنياي ما را معلوم کنند.

از طرفي نبايد فراموش کرد که يکي از مهمترين پارامترهاي قدرت در دنياي آينده، حضور مؤثر در فضاست. اين نکته که به صراحت در اسناد راهبردي کشورهاي پيشرفته به چشم مي خورد مبناي بسياري از برنامه هاي فضايي آنان قرار گرفته است.

براي دستيابي به تكنواوژي ارسال فضانورد به مدار و بازگشت ايمن محموله سرنشين‌دار به زمين چندين گام مورد نياز است. اولين گام، طبق تجربه جهاني ارسال و بازگشت محموله سرنشين‌‌دار به ارتفاعات زير مداري زمين مي‌باشد.

 

مأموريت زيرمداري

مأموريت زيرمداري، پروازي است كه فضاپيما تا ارتفاع 100 كيلومتري (62 مايلي) بالا مي‌رود و روي كمان عريضي از زمين پرواز مي‌كند و به زمين بازمي‌گردد. شكل مسير شبيه مسير سنگي است كه به هوا پرتاب مي‌شود.مسير پروازي راكت‌هاي كاوش نيز به همين صورت است. سرعت رسيدن به ارتفاع صد كيلومتري نزديك به يك كيلومتر بر ثانيه است. در بالاي كمان مسير به مدت چند دقيقه حالت بي‌وزني احساس مي‌شود و در همان جا منظره غول‌آسايي از زمين قابل مشاهده است.

مهمترين خصوصيات هدف زيرمداري را به طور خلاصه مي‌توان به صورت زير ارايه نمود.

1-    بررسي اثرات محيط فضا و شرايط بي وزني براي فضانوردان

2-    كم هزينه بودن ماموريت و قابليت استفاده مجدد بخش‌هاي اصلي

3-    ارتقاء تكنولوژي موشك‌هاي حامل و يا ساير حامل‌هاي مورد استفاده

4-    ايجاد بسترهاي لازم براي آماده سازي و بازپروي فضانوردان

5-    دستيابي تدريجي به تكنولوژي مورد نياز بازگشت(Reentry)

6-     توسعه فناوريهاي مورد نياز به صورت گام‌به‌گام

7-    تست و آزمايش تجهيزات مختلف و افزايش ضريب اطمينان آنها

8-    بستر سازي براي بررسي قابليت تكنولوژي‌هاي جديد در خصوص مخابرات و هدايت كنترل

9-    عدم نياز به رسيدن به سرعت مداري

 

هدف از برگزاري مسابقه

تاكنون طرح‌هاي مختلفي براي تحقق سفر سرنشين‌دار به ارتفاع زيرمداري ارايه گرديده است كه متناسب با شرايط تكنولوژيك و دورنماي مدنظر كشور طراح بوده و لذا يك روند كلي و يا يك ساختار بهينه براي اين موضوع وجود ندارد. هدف از برگزاري اين مسابقه در كشور، بيان ايده‌هاي جديد در زمينه نحوه ارسال سرنشين به ارتفاع زيرمداري و ايجاد فضاي رقابت در سطح گسترده جهت توسعه دانش فضايي كشور مي‌باشد.

جوايز تيم‌هاي برتر:

تيم اول:  1/5 ميليون تومان
تيم دوم: 1 ميليون تومان
تيم سوم: 500 هزار تومان

 

پایگاه اینترنتی مسابقه: http://irasri.ir

 

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب