صنايع هوافضاي فرناس پاسارگاد

صنايع هوافضاي فرناس پاسارگاد از سال 1378 به صورت نيمه دولتي و از سال 1384 به صورت خصوصي و ثبت شده مشغول به فعاليت در حوزه مهندسي هوافضا، الکترونيک، مخابرات، قطعه سازي و . . . بوده و پروژه ها و محصولات با فناوري بالا به صنايع مختلف دولتي، نيروهاي مسلح و مجموعه هاي صنعتي و دانشگاهي کشور ارائه نموده است.

تاریخ ویرایش: 20 فروردین ماه 1398

مقدمه

حوزه هوايي بدون سرنشين در جهان، برخلاف ساير حوزه هاي صنعتي که در سالهاي اخير دچار رکود شده اند، رشد چشمگيري داشته و دارد. چشم انداز هوافضاي دنيا توسعه صنايع هوايي بدون سرنشين مي باشد که منجر به کاهش تلفات انساني، صرفه جويي در هزينه هاي پرواز، افزايش دقت در مراقبت هوايي و ديده باني و توسعه ماموريت هاي شناسايي  مي گردد. همچنين نتايج سرمايه گذاری و فعاليت در حوزه فوق اثرات استراتژيکي بدنبال خواهد داشت که بسيار فراتر از اجراي طرحهاي صنعتي عمومي با سرمايه گذاري چند ده برابر اين طرحها مي باشد.

صنايع هوافضاي فرناس پاسارگاد

سرفصل اهداف

افزايش کمي و کيفي محصولات هوايي بدون سرنشين, کمک به ارگانهاي نظامي و غير نظامي در افزايش امنيت مرزها و منابع طبيعي با طراحي، ساخت تجهيزات و ارائه خدمات شناسايي و تصوير برداري هوايي, ايجاد بستر مناسب توسعه صنايع هوايي و فناوري هاي نوين دراستانهاي کمترتوسعه يافته، افزايش سطح مهارت نيروهاي بومي, اشتغالزايي مستقيم و غيرمستقيم، اهم اهداف اين مجموعه مي باشد.

صنايع هوافضاي فرناس پاسارگاد

تاريخچه و سوابق

صنايع هوافضاي فرناس پاسارگاد از سال 1378 به صورت نيمه دولتي و از سال 1384 به صورت خصوصي و ثبت شده مشغول به فعاليت در حوزه مهندسي هوافضا، الکترونيک، مخابرات، قطعه سازي و . . . بوده و پروژه ها و محصولات با فناوري بالا به صنايع مختلف دولتي، نيروهاي مسلح و مجموعه هاي صنعتي و دانشگاهي کشور ارائه نموده است. دستاوردهاي اين مجموعه در سال 1381، 1386و 1389 مورد تاييد مقام معظم رهبري و در سنوات 1382 تا 1389 مورد تاييد و تقدير رياست محترم جمهوري، وزراي محترم دفاع و علوم، فرماندهي سپاه پاسداران، نيروي انتظامي، مجلس شورای اسلامی، بنياد پروفسور حسابي، سازمان فضايي ايران و ستاد کارآفريني شهرداري قرارگرفته است.

صنايع هوافضاي فرناس پاسارگاد

اين مجموعه صنعتي از پايه گذاران اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران (88-1386) بوده است و تا کنون نمايندگي کارگروه شرکتهاي توليد کننده هواپيماهاي بدون سرنشين و قطعه سازان اين اتحاديه را به عهده داشته است.اين مجموعه از سال 1378 فعاليت هاي خود را در زمينه طراحي و توليد پرنده هاي بدون سرنشين نسل جديد آغاز نمود و تيمي بيش از 110 نفر متشکل از دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاههاي صنعتي شريف , اميرکبير، تهران، خواجه نصير و امام حسين را با مرکزيت هوافضاي صنعتي شريف جذب نمود که نتايج  آن در سالهاي بعد به طراحي و ساخت چندين نمونه هواپيما, هلي کوپتر و پرنده هاي غير متعارف منجر گرديد که از آن جمله مي توان به اولين هواپيماي بدون سرنشين فوق سبک ايران با نام «سبکبال» داراي سه رکورد جهاني(1382) و اولين هواپيماي بدون سرنشين خورشيدي قاره آسيا با نام عروج1 (1383) اشاره نمود.

تيم حاضر سپس مرکز تحقيقات هوافضايي مشترکي را در جهاد دانشگاهي صنعتي شريف و صنايع هوايي قدس وزارت دفاع پايه گذاري نمود و خدمات موثري در حوزه دفاعي از خود بجا گذاشت  و از پايان سال 1383 به شکل يک شرکت کاملا خصوصي در آمد و تدوين دانش فني ساخت و توليد بالگردهاي بدون سرنشين شناسايي، هواپيماهاي دست پرتاب شناسايي سبک، سيستمهاي مخابراتي هوايي انتقال تصوير و اطلاعات و هدايت از راه دور، ايستگاههاي زميني کنترل و مانيتورينگ، سامانه خلبان خودکار و کنترل اتوماتيک را در دستور کار خود قرار داد.

کارفرمايان و بازار هدف

اين مجموعه در حال حاضر با توجه به اسناد موجود و معتبر به رفع نيازهاي يگان هاي مربوط در سپاه پاسداران، ارتش جمهوري اسلامي، وزارت دفاع، نيروي انتظامي، وزارت صنايع و معادن، شهرداری، منابع طبيعی، حفاظت محيط زيست، صدا و سيما و ساير مراکز مربوط به حوزه هواپيمايي بدون سرنشين و تصوير برداري هوايي در سطح کشور پرداخته است و در حال گسترش حوزه  ارائه خدمات تخصصي خود مي باشد.

صنايع هوافضاي فرناس پاسارگاد

محصولات

محصولات صنايع هوافضاي فرناس پاسارگاد وسايل پرنده بدون سرنشين سبک و نيمه سبک شامل هواپيما و هلي کوپتر، کوادروتور و سيستمهاي جانبي آنها مي باشد. اين شامل سيستمهاي مخابراتي هوايي انتقال تصوير و اطلاعات،سيستمهاي راديوکنترل هدايت از راه دور، تجهيزات و ايستگاههاي زميني کنترل و مانيتورينگ، سيستمهاي اپتيکي، سامانه خلبان خودکار و کنترل اتوماتيک به همراه دارند که عمدتا" توسط ارائه دهندگان طرح حاضر بومي سازي شده و برخي از آنها در فضاي کارخانه توليد خواهد شد.

محصولات اين شرکت علاوه بر استفاده تفريحي، به صورت خاص در نيروهاي نظامي جهت ديدباني و شناسايي هوايي, در حوزه عمراني جهت نقشه برداري هوايي, در حوزه تست جهت حمل محموله هاي خاص سبک, در حوزه زيست محيطي جهت ديده باني از جنگلها و مراتع، در حوزه انتظامي و گمرک جهت بازرسي سواحل دريايي و ... مورد استفاده قرار مي گيرند.

صنايع هوافضاي فرناس پاسارگاد

فرايند توليد

فرايند توليد وسايل پرنده پيچيده تر از آن است که در چند سطر بتوان بدان پرداخت لکن باختصار مي توان گفت پس از طراحی کلی وسيله پرنده و انجام آناليزهای آيروديناميکی، سازه ای و ديناميک پروازی، طراحی جزئی شامل چيدمان دقيق قسمتها و طراحی و تدوين نقشه های اجزاء و نحوه مونتاژ آن انجام می شود. سپس با مشارکت متخصصان واحدهای طراحی، ساخت و توليد، نقشه ها بازبينی شده و فرايند ساخت تدوين می گردد.

سپس قطعات بر اساس استاندارهاي اروپايي و آمريکايي طبق نقشه ها و مدل کامپيوتري با دستگاههاي تراش، فرز، CNC، وايرکات، برش ليزر، سنگ محور، اسپارک و . . .  زير نظر متخصصين ساخته و کنترل کيفي مي شود. سپس اجزاي مکانيکي در بخش مونتاژ با ظرافت مونتاژ شده و زير سيستمها کنترل کيفي و چکاپ مي شود.

در مرحله بعدي موتور و اجزاي مربوط به آن مونتاژ مي شود. سپس کل وسيله مونتاژ شده و در نهايت سيستمهاي الکتريکي، الکترونيکي، کنترلي، مخابراتي، سوخت رساني و ايمني نصب شده، وسيله آماده تست زميني مي شود. پس از آن تستهاي مهار شده و تست پروازي طبق دستورالعمل انجام مي گيرد.

پس از اطمينان از صحت عملکرد وسيله پرنده، سيستمهای شناسايی و تصوير برداری هوايی، سيستم ارسال تصوير و اطلاعات، سيستم خلبان خودکار (اتوپايلت) و ساير ادوات تکميلی، تست و کاليبره شده و پرواز در حضور آنها تکرار می شود. سپس محصول آماده شده و با جعبه حمل و کتابچه راهنمای کاربری و بهره برداری  تحويل می گردد.

مرکز عمليات و خدمات هوايی

صنايع هوافضای فرناس پاسارگاد علاوه بر توليد و ارائه محصول، مرکزی جهت ارائه خدمات عکس برداری، فيلم برداری و نقشه برداری هوايی و همچنين اجاره پهپادها دارد که در اين مرکز به مشتريان خدمات متنوعی بدون اينکه با مسائل پروازی و فنی درگير شوند ارائه می شود.

سایر خدمات این مجموعه:

  • قطعه سازی هوایی (قطعات بسیار دقیق و حتی کوچکبا دقت صدم میلیمتر)
  • ارائه خدمات ماشین کاری تراشکاری،فرزکاری،CNC و اسپارک(بسیار دقیق و حتی کوچک با دقت صدم میلیمتر)
  • ساخت انواع قالب ها و قطعات کامپوزیتی (الیاف کربن،گلاس،کولار)
  • طراحی، مدلسازی و ساخت انواع قطعات و مکانیزم های صنعتی

تارنمای صنایع هوافضای فرناس پاسارگاد: farnaspasargad.ir

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • mohammadreza hakimi  |  28 مرداد ماه 1394
    من یک دانشجو و برنامه نویس دستگاه کنترل عددی cnc هستم و هدف من از تحصیل و کاراموزی استخدام در این شرکت است ایا کار فنی cnc لازمه ی کار در این پروسه است؟؟؟
  • ع.پوررضا  |  26 بهمن ماه 1394
    1 بهمن ماه 1394 - ع.پوررضا:
    با سلام وعرض ادب
    جهت تامین هزینه یک پروژه .هواپیمایی دست ساز خود راکه در مقیاس 9/5 متر طول بال و 6/5 متر طول بدنه که از الومینیوم و کامپوزیت ساخته ام بفروش می رسانم.لازم به ذکر است با صرف هزینه ای نه چندان زیاد این هواپیما میتونه پرواز کنه.در صورت تمایل لطفابه ایمیل
    sahand_1plane@yahoo.com پیام بفرستین.با تشکر
فرستادن دیدگاه جدید