دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی گفت: در حال حاضر این ستاد قصد دارد صادرات دو بخش را گسترش دهد؛ بخش اول به صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و بخش دوم به صادرات فناوری‌ها اختصاص خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، دکتر منوچهر منطقی، با مثبت ارزیابی کردن فعالان حوزه فناوری‌های هوایی در عرصه دانشگاه،‌ نزدیک بودن حوزه مطالعاتی فناوران و نوآوران کشور را ضروری دانست و افزود: بسیاری از موضوعات علمی که دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی روی آن‌ها مطالعه می‌کنند، اگر از فضای صنعت و فناوری کشور دور نباشند، درصد جذب بسیار بالایی خواهند داشت.

وی با ضروری دانستن ورود دانشگاهیان به عرصه‌های فناوری بیان کرد: دانشجویان اگر به صورت عملیاتی وارد مباحث شوند و بحث‌های تئوریک در مدل‌های آزمایشگاهی و پایان‌نامه‌هایشان را به مدل عملیاتی و قابل استفاده نزدیک کنند، می‌توانند با ایجاد شرکت دانش‌بنیان، اقتصاد این حوزه را رونق ببخشند.

دبیر ستاد فناوری هوایی و هوانوردی با مثبت ارزیابی کردن روند برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه‌ها که سه دوره آن تاکنون در دانشگاه امیرکبیر، صنعتی شریف و الزهرا برپا شده است، گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند برای شکل‌گیری ایده شرکت‌های دانش‌بنیان در ذهن دانشجویانی که در آستانه فارغ‌التحصیل شدن هستند و دغدغه فعالیت در حوزه هوانوردی و صنایع هوایی دارند، مرجع و الگوی بسیار خوبی باشد.

منطقی با اشاره به این‌که مجموعه محصولات و خدمات بسیاری از جنس فناوری در حوزه هوانوردی وجود دارد، بیان کرد: قاعدتا انتظار این می‌رود در سال‌های آینده با پیشرفت علمی و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی در این حوزه شکل بگیرند.

وی افزود: بخش دیگری از ضرورت‌ها در ارائه فناوری به دیگر کشورهاست و می‌توانیم دستاوردها و توانمندی‌های حوزه هوایی را به سایر کشورها منتقل کنیم. در حال حاضر ستاد توسعه فناوری هوایی قصد دارد صادرات دو بخش را گسترش دهد. بخش اول مربوط به صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و بخش دوم به صادرات فناوری‌ها اختصاص خواهد داشت. از این رو در حال ایجاد مجموعه‌ای هستیم که برای فناوری‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان دارند، بازاریابی کرده و روند صادرات این فناوری‌ها تسهیل شود. چون همه دولت‌ها به این بخش توجهی ویژه دارند، اگر بتوانیم روی این بخش به‌ صورت بهینه فعالیت کنیم به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان به طور ویژه‌ای کمک کرده‌ایم.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی با اشاره به اهمیت جایگاه پژوهش‌های کاربردی و مرتبط با نیازهای روز حوزه هوایی و هوانوردی افزود: خوشبختانه با فعالیت ستاد هوایی و هوانوردی، می‌توان گفت پژوهش در این حوزه رشد مثبتی را آغاز کرده است، اما این میزان رشد هنوز کفایت نمی‌کند. این روند رشد حائز سرعت کافی نیست و باید این روند را سرعت ببخشیم.

منطقی افزود: اگر پژوهش تقاضامحور باشد، می‌تواند پایدار بوده و مخاطب خود در حوزه فناوری را پیدا کند. اما طبعا اگر تقاضامحور نبوده و عرضه محور باشد و برمبنای یکسری ایده‌های صرفا خلاق و بدون تقاضا ارائه شوند، ممکن است به سرانجام نرسند و مخاطبی نداشته باشند.

وی در خصوص فعالیت‌ ستاد توسعه هوایی در راستای کاربردی کردن پژوهش‌ها اظهار کرد: تمامی پژوهش‌های تعریف شده ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی با محوریت کاربردی بودن تعریف شده و غالب این پژوهش‌ها بر مبنای یک نیاز فعلی یا نیازی در آینده تعریف شده‌اند.

منطقی در پایان خاطرنشان کرد: باید پژوهش‌های مختلف دانشگاهی و پژوهشگاهی، بر اساس نیاز فعلی و نیاز آینده سمت و سو داده شوند تا هم حجم میزان پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه‌ها افزایش یابد و هم این‌که وقتی این پژوهش‌ها به نتیجه رسید، مشتریانی برای آن‌ها وجود داشته باشند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید