به گزارش خبرگزاری دانشجو، پیام محمد فرهادی، وزیر علوم به چهاردهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران به شرح ذیل است:

فناوری‌های مختلف هوافضا از جمله آخرین پیشرفت‌های بشر در علوم و فنون است و همان‌طور که در سند جامع توسعه هوافضای کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است، این فناوری کاملاً دانش بنیان بوده و از منظر اسناد بالادستی به عنوان یکی از اهداف بخش نظام علم و فناوری می‌باشد که نقش مؤثری در توسعه دیگر فناوری‌های اولویت‌دار کشور دارد.

در بخش فضا در حال حاضر بیش از ۵۰ کشور دنیا دارای ماهواره مستقل بوده و ۹ کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران دارای ماهواره مستقل در فضا می‌باشند. درآمدزایی ۳۰۰ میلیارد دلاری این فناوری نشان از توسعه روزافزون آن در حوزه‌های مختلف، نظامی و غیره نظامی دارد. البته جمهوری اسلامی ایران با پرتاب ماهواره امید و استقرار آن در فضا، جزء ده کشور دارای فناوری ساخت و پرتاب ماهواره می‌باشد.

فعالیت‌های بخش فضا، حوزه‌های آموزش و پژوهش را در بر می‌گیرد که وزارت علوم تحقیقات و فناوری با توسعه رشته‌ها و دانشکده‌های هوافضا در سه دهه اخیر زیرساخت‌های علمی را در کشور فراهم نموده است بگونه‌ای که بسیاری از فعالیت فضایی کشور در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی از جمله سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران انجام شده و یا در حال انجام می‌باشد.

دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فضا و پرتاب موفقیت‌آمیز چند ماهواره و ارسال موجود زنده به فضا، نشانگر عمق پیشرفت‌های کشور در این حوزه است که با توجه به گذشت حدود ۲۰ سال از اولین «کنفرانس فضایی و کشورهای در حال توسعه» که در سال ۱۳۷۴ در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، بیانگر آن است که صنعت فضایی در آستانه یک جهش قرار گرفته و اگر سازوکارهای آن فراهم شود در سال‌های آتی این فناوری که غرور ملی را نیز تقویت می‌کند، کشور را به قله‌های رفیع‌تر فضایی خواهد رساند.

اگر به رشد سریع مخابرات ماهواره‌ای، مشاهده زمین از فضا، ناوبری، مسائل زیست محیطی و پیش بینی زلزله از طریق سامانه‌های فضایی توجه شود، لزوم سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در این حوزه مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

در این زمینه وزارت علوم تحقیقات و فناوری نگاه ویژه‌ای به حوزه تحقیقات فضایی دارد که امیدواریم دانشمندان و محققان این حوزه با فعالیت‌های مضاعف، برای پیشرفت کشور تلاش کنند و وزارت علوم نیز مساعی خود را برای این حرکت بکار خواهد گرفت.

برخی از موفقیت‌های وزارت علوم در حوزه فضا شامل: طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی مصباح که حرفه‌ای‌ترین ماهواره ساخته شده در کشور می‌باشد، هم‌چنین ماهواره‌های دانشجویی نوید و امید ساخت دانشگاه علم و صنعت ایران، ماهواره «آت ست» دانشگاه صنعتی امیرکبیر و ماهواره «شریف‌ست» دانشگاه صنعتی شریف هر کدام تکمیل‌کننده بخشی از زنجیره فناوری فضایی می‌باشند.

ماهواره زلزله‌شناسی آیات که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال انجام است یکی دیگر از فعالیت‌های وزارت علوم در حوزه فضایی است.

تربیت چند هزار نیروی انسانی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور در مقاطع مختلف تحصیلی از دیگر فعالیت‌های وزارت علوم در حوزه فضا است. در بخش هوایی و هوانوردی نیز وزارت علوم فعالیت‌های گسترده‌ای در سه حوزه: تربیت نیروی انسانی، تهیه و تأمین تجهیزات مورد نیاز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی مرتبط و انجام طرح‌های تحقیقاتی و صنعتی مختلف داشته است.

با عنایت به اهداف و راهبردهای کلان در حوزه هوایی و هوانوردی در سند جامع توسعه هوافضای کشور، بدلیل نهادینه شدن حمل و نقل هوایی در جامعه و ضرورت توسعه پایدار فناوری‌های هوایی، وزارت علوم به این بخش بعنوان یک ضرورت جامعه نگاه می‌کند، چرا که مختل شدن حمل و نقل هوایی آسیب جبران‌ناپذیر به بخش‌هایی از کشور خواهد زد و لذا در این کنفرانس مهم که بحمدالله تاکنون بطور مستمر ۱۴ دوره آن برگزار شده باید براین نکته تأکید شود که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی با ایجاد سازوکارهای مناسب شرایطی فراهم آورند که صنعت هوایی کشور از وابستگی خود کاسته و شرایطی فراهم گردد که بحول و قوه الهی، بتوانیم برچالش‌هایی از قبیل تحریم غلبه کنیم.

حجم عظیم نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات باید به گونه‌ای در اختیار صنعت هوایی کشور قرار گیرد که متولیان این صنعت، با تکیه بر توان داخلی بتوانند گام‌های موثری در خودکفایی این صنعت بردارند.

در پایان از دانشمندان، پژوهشگران، دانشجویان و تمامی حضار گرامی بابت مشارکت و حضور آنان در این کنفرانس سپاسگزاری نموده و امیدوارم موضوعات علمی مورد بحث، در طول برگزاری این کنفرانس ۳ روزه مفید واقع شود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب