برنامه‌های روسیه برای ساخت یک ایستگاه فضایی ملی تا سال 2023

رئیس‌جمهور روسیه طی یک برنامه پرسش و پاسخ زنده، از برنامه‌های کشورش برای ساخت یک ایستگاه فضایی مداری تا سال 2023 خبر داد. به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین در این برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در سال 2023 قصد داریم ایستگاه فضایی ملی را در مدار ایجاد کنیم. اگرچه این برنامه‌ای برای آینده است، اما از نقطه نظر اقتصاد ملی کشور یک کار ضروری به شمار می‌رود.

تاریخ ویرایش: 30 فروردین ماه 1394

رئیس‌جمهور روسیه طی یک برنامه پرسش و پاسخ زنده، از برنامه‌های کشورش برای ساخت یک ایستگاه فضایی مداری تا سال 2023 خبر داد.

پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، طی یک برنامه پرسش و پاسخ زنده

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین در این برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در سال 2023 قصد داریم ایستگاه فضایی ملی را در مدار ایجاد کنیم. اگرچه این برنامه‌ای برای آینده است، اما از نقطه نظر اقتصاد ملی کشور یک کار ضروری محسوب می‌شود.

ناسا و روسیه اخیرا موافقت کرده‌اند که کار اجرایی و تأمین مالی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را حداقل تا سال 2024 ادامه دهند، اما پروژه‌های فضایی مشترک آینده با سرد شدن روابط دو کشور بر سر مناقشه اوکراین در هاله‌ای از ابهام بسر می‌برند.

رهبر قدرتمند کرملین با تاکید بر اینکه روسیه به ساخت ایستگاه فضایی خود برای مشاهده کامل قلمروش از فضا نیاز دارد، گفت: ما بطور فعالانه از ایستگاه فضایی بین‌المللی برای مقاصد علمی و اقتصادی استفاده می‌کنیم، اما از آن‌جا تنها پنج درصد خاک روسیه قابل مشاهده است. ما باید از ایستگاه ملی خود بتوانیم کل قلمرو بزرگ روسیه را مشاهده کنیم. ناگفته پیداست که ما این پروژه را عملی خواهیم کرد و بدون تردید، تحت کنترل خود ما خواهد بود.

روسیه اوایل سال جاری اعلام کرده بود که قصد دارد ایستگاه فضایی خود را با استفاده از ماژول‌هایش در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و پس از متوقف شدن فعالیت آن بسازد.

ایستگاه فضایی

در ماه مارس، رئیس سازمان فضایی روسیه، روس‌کاسموس، در بایکنور پس از نشست با مقامات ناسا اظهار کرد که روسیه بطور مشترک با همتای آمریکایی‌اش بر روی پروژه ایستگاه فضایی جدید کار خواهد کرد، اما ناسا چنین برنامه‌ای را تائید نکرد و تنها گفت که روسای ناسا و روس‌کاسموس به بحث در مورد همکاری‌های آینده پرداخته‌اند.

چین نیز از برنامه‌هایی برای ساخت یک ایستگاه فضایی دائمی تا سال 2023 خبر داده است.

ایستگاه فضایی میر متعلق به دوره شوروی سابق-روسیه در سال 2001 پس از 15 سال عملیات از کار افتاد.

پوتین اظهارات خود را طی یک مصاحبه تلفنی در برنامه‌ای تلویزیونی بیان کرد؛ این مصاحبه شامل یک ارتباط ویدیویی با کارکنان پایگاه فضایی جدید روسیه موسوم به Vostochny بود که در شرق کشور روسیه در حال ساخت است. این سکوی پرتاب جدید برای کاهش تکیه روسیه بر پایگاه فضایی بایکنور در قزاقستان طراحی شده که در حال حاضر در رهن روس‌کاسموس قرار دارد.

این در حالیست که پروژه به تعویق افتاده Vostochny گرفتار رسوایی شده، زیرا مسئولان ساخت آن در حال حاضر به سوء‌استفاده از میلیون‌ها روبل از بودجه دولت متهم بوده و تحت بازپرسی قرار دارند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید