سخنرانی علمی: چالش‌های قرن بیست‌ویکم اکتشافات فضایی و نانو فناوری (مهر 94)

سخنرانی علمی با موضوع «چالش‌های قرن بیست‌ویکم اکتشافات فضایی و نانو فناوری» از سلسله سخنرانی‌های علمی پژوهشگاه هوافضا و انجمن هوافضای ایران در مهر ماه 94 برگزار می‌شود.

تاریخ ویرایش: 8 مهر ماه 1394

سخنرانی علمی با موضوع «چالش‌های قرن بیست‌ویکم اکتشافات فضایی و نانو فناوری» از سلسله سخنرانی‌های علمی پژوهشگاه هوافضا و انجمن هوافضای ایران در مهر ماه 94 برگزار می‌شود.

اکتشافات فضایی، از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین حوزه‌های فضا است. اکتشافات فضایی، نمایش قابلیت‌ها و توانمندهای علمی و فناورانه بشر برای شناخت فضا است. شرایط محیطی و مأموریتی دشوار مأموریت‌های اکتشاف فضایی، این حوزه را به چالشی‌ترین حوزه فضایی بدل کرده است. روبرو شدن با مسایل و مشکلات متعدد و پیش‌بینی نشده، نیازمند فناوری‌های مناسب و قابل است که بتوانند راه حل‌هایی قابل اعتماد و مؤثر ارایه کنند.

سخنرانی علمی: چالش‌های قرن بیست‌ویکم اکتشافات فضایی و نانو فناوری (مهر 94)

فناوری ‌نانو در دو دهه اخیر، امیدهای بسیاری برای خلق راه‌حل‌های جدید و بدیع ایجاد کرده است. دانش فنی و شناخت علمی از مواد در ساختارهای نانومتری به میزانی افزایش یافته است که رویکرد طراحی پایه در خلق سامانه‌هایی مبتنی بر این فناوری را ممکن کرده است. تناسب ابعادی ساختارها در این فناوری با عناصر پایه در فناوری‌های زیستی، شناختی و اطلاعات، نوید دهنده موج چهارم توسعه تمدن بشری است. قابلیت‌های نوپدید و بنیادین این فناوری که متأثر از کنترل بر مواد در بنیادین‌ترین ابعاد است، نویددهنده قابلیت‌های ویژه و بی‌بدیل است که بسیاری از ناممکن‌های فضایی را ممکن خواهد کرد. دستیابی به ساختارهای سبک و مقاوم، خود ترمیم شونده، حسگرهای با مصرف انرژی بسیار پایین و حساسیت بالا، توسعه و افزایش قابلیت پردازش و نظارت محیطی گسترده از قابلیت‌های قابل حصول توسط فناوری‌نانو است که بر حوزه فضایی به خصوص اکتشافات فضایی اثر خواهد گذاشت.

در این ارایه ضمن مرور کوتاه تاریخچه اکتشافات فضایی و روند 50 سال آینده آن، موانع موجود در این راه بررسی خواهد شد و قابلیت‌های فناوری‌نانو بعنوان یک فناوری انقلابی و توانمند ساز در برطرف کردن این محدودیت‌ها بررسی خواهد شد. نمونه‌هایی از تلاش‌های انجام شده در کشور برای توسعه این فناوری با کاربرد فضایی نیز ارایه خواهد شد.

ارائه دهنده: دکتر رضا کلانتری‌نژاد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه هوافضا
محل برگزاری:
پژوهشگاه هوافضا
تاریخ برگزاری: چهارشنبه 29/7/1394
ساعت برگزاری: 14:30 الی 16:30

ورود برای اساتید، متخصصان و دانشجویان آزاد است

یادآوری: با توجه به محدودیت فضای سالن خواهشمند است اسامی خود را هرچه سریع‌تر از طریق شماره تلفن 88863083 یا پست الکترونیک info@ias.ir اعلام فرمایید.

نشانی: شهرک غرب- خیابان ایران زمین – خیابان مهستان – بن‌بست پانزده‌متری هوافضا – پژوهشگاه هوافضا سالن اجتماعات

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید