سپر حرارتی اوریون در حال آماده‌سازی است (+‌عکس)

بازگشت به جو زمین حساس‌ترین بخش هر مأموریت فضایی است و گرچه بیشترین تلفات انسانی سفرهای فضایی در لحظه پرتاب بوده، دو حادثه در بازگشت به جو، موجب بازنشستگی شاتل شده است.

تاریخ ویرایش: 11 مهر ماه 1394

کپسول چند منظوره «اوریون» که ناسا برای مأموریت‌های فضایی خود ساخته وارد مرحله نصب سپر حرارتی شده است.

به گزارش آنا به نقل از ناسا، بازگشت به جو زمین حساس‌ترین بخش هر مأموریت فضایی است و گرچه بیشترین تلفات انسانی سفرهای فضایی در لحظه پرتاب بوده، دو حادثه در بازگشت به جو، موجب بازنشستگی شاتل شده است.

سپر حرارتی اوریون در حال آماده‌سازی است (+‌عکس)

اکنون مارک کراسیچ، مدیر پروژه اوریون ناسا اعلام کرده که سپر حرارتی اوریون پس از موفقیت در تمامی آزمایش‌ها، اکنون در دست تولید و نصب برای نخستین پرتاب به فضاست.

اوریون در دسامبر گذشته (آذر 1393) طی یک آزمایش عملی به خارج از جو زمین رفت و در هنگام بازگشت به دلیل مقاومت هوا و اصطکاک بدنه، دمای سطحی آن به 4000 درجه فارنهایت (2200 درجه سانتی‌گراد) رسید.

سپر حرارتی اوریون در حال آماده‌سازی است (+‌عکس)

مهندسان ناسا در آن ‌زمان با استفاده از داده‌هایی که در جریان این آزمایش از اوریون ثبت شده بود، به این نتیجه رسیدند که اگرچه این سپر حرارتی آسیبی ندید و سفینه را سالم به زمین بازگرداند، مقاومت کافی برای سفرهای دورتر و رسیدن به سرعت‌های بالاتر را زمانی که فضانوردان در آن هستند، ندارد.

در نتیجه سپر حرارتی تازه‌ای با ترکیبی از فایبرگلاس برای این کپسول طراحی شد که از بدنه بسیار محکمی که از جنس تیتانیوم و فیبرکربن است، محافظت کند.

اکنون این سپر که متشکل از 320 هزار قطعه کوچک است، در کارگاه‌های مختلفی در حال تولید است و آرام آرام نصب می‌شود. این روش تولید هم برای ناسا بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود و هم‌زمان تکمیل سپر حرارتی را به 2 ماه کاهش می‌دهد.

اوریون قرار است در سال 2018 نخستین مأموریت انسانی خود را در محلی دوردست در فضا انجام دهد و تا آن زمان تنها کمی بیش از 2 سال باقی ‌مانده است اما مهندسان ناسا اطمینان دارند که تا موعد سوار شدن نخستین فضانورد به این فضاپیما، امنیت و دمای مناسب برای آن تأمین شده ‌است.

سپر حرارتی اوریون در حال آماده‌سازی است (+‌عکس)

سپر حرارتی اوریون در حال آماده‌سازی است (+‌عکس)

در این مأموریت اوریون قرار است با سرعتی بالاتر وارد جو زمین شود که دمای ایجادشده در سطح آن ‌را افزایش می‌دهد که مهندسان با استفاده از آزمایش‌های مختلف مطمئن شده‌اند که سپر حرارتی تازه، از عهده خنک‌تر نگه داشتن داخل در سرعت‌های بالاتر به ‌خوبی برمی‌آید.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا/آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید