ماموریت بزرگ کاوشگر مریخ اینسایت (InSight) به تعویق افتاد

اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا اعلام کرد که راه‌اندازی ماموریت کاوشگر "اکتشاف داخلی با استفاده از تحقیقات سنجش لرزه‌ای و انتقال حرارت" (InSight) که برای ماه مارس سال آینده برنامه‌ریزی شده بود، با توجه به نشت مداوم محفظه خلاء آن به تعویق افتاد.

تاریخ ویرایش: 2 دی ماه 1394

ماموریت بزرگ بعدی ناسا به مریخ، به دلیل وجود یک قطعه معیوب در تجهیزات که نمی‌تواند تثبیت شود، حداقل دو سال به تعویق افتاد.

به گزارش ایسنا، اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا اعلام کرد که راه‌اندازی ماموریت کاوشگر "اکتشاف داخلی با استفاده از تحقیقات سنجش لرزه‌ای و انتقال حرارت" (InSight) که برای ماه مارس سال آینده برنامه‌ریزی شده بود، با توجه به نشت مداوم محفظه خلاء آن به تعویق افتاد.

کاوشگر مریخ اینسایت (InSight)

تاریخ پرتاب جدید هنوز مشخص نشده زیرا این کاوشگر باید از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا به مرکز لاک‌هید در دنور بازگردد.

ناسا می‌گوید که راه‌اندازی این کاوشگربه دلیل نقص ممتد در ابزار لرزه‌نگار ساختار داخلی (Seis) به حالت تعلیق در آمده است. این لرزه‌نگار که توسط مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه ساخته شده، به کمک سه حسگر مهر و موم شده در محفظه خلاء قادر به تشخیص حرکات زمین در مقیاس اتمی است.

مهندسان در اوایل سال جاری متوجه این نشتی شدند. این نشت توسط مهندسان ترمیم شد و صحت و سلامت آن برای پرواز تایید شد، اما زمانی روز دوشنبه (30 آذر) این مهر و موم در سرمای شدید منفی 45 درجه سانتیگراد دوباره مورد آزمایش قرار گرفت، با شکست مواجه شد. هر چند که این خسارت قابل جبران است اما مقامات ناسا اعلام کردند که فرصتی برای تعمیر مجدد این کاوشگر و راه‌اندازی ضرب‌الاجلی آن وجود ندارد.

کاوشگر InSight بر پایه‌ی فضاپیمای فونیکس ناسا، که در سال 2008 در قطب شمال مریخ فرود آمد و برای ماموریت اصلی 720 روزه درنزدیکی خط استوای مریخ طراحی شده است.

این کاوشگر دارای یک بازوی رباتیک برای قرار دادن ابزار از جمله فرستادن یک وسیله اندازه‌گیری جریان حرارتی تا 4.5 متر به داخل زمین است. هدف این فضاپیما، هم بررسی مریخ و هم به دست آوردن بینش‌هایی در مورد تشکیل سیارات صخره‌ای در داخل منظومه شمسی است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید