کتاب جامع رژیم کنترل فناوری موشک

مترجم: حجت‌الله شجاع، حسين فوائدی
ناشر: سازمان صنایع هوافضا
سال چاپ: یکم، 1398
صفحات: 425 صفحه سیاه و سفید در قطع A4

تاریخ ویرایش: 1 مرداد ماه 1398

رژیم کنترل فناوری موشک در سال 1987 توسط گروه کشورهای «جی هفت» پایه‌گذاری شد. هدف رژیم به عنوان یک ترتیبات سیاسی غیررسمی، محدودسازی اشاعه موشک و فناوری‌های موشک به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای پرتاب سلاح‌های کشتار جمعی بود. در حال حاضر، اعضای رژیم به 35 کشور رسیده است  که بر سر فهرستی از تجهیزات‏، نرم‌افزار و فناوری ممنوعه با یکدیگر به اجماع رسیده‌اند.

اسناد رژیم بر دو نوع تقسیم می‌شوند. نوع اول رهنمودهای رژیم است که قواعد و ساختار کلی پایبندی به رژیم را مشخص می‌کند. اسناد نوع دوم «ضمیمه تجهیزات‏، نرم‌افزار و فناوری» است که برای پیاده‌سازی این رهنمودها تنظیم شده است و ابعاد فنی را در بر می‌گیرد.

کتاب جامع رژیم کنترل فناوری موشک

اقلام تحت کنترل در دو دسته و 20 رده قرار می‌گیرند. دسته اول شامل رده‌های اول و دوم است که سامانه‌های کامل موشک و پهپاد و زیرسامانه‌های اصلی آنها با معیار برد بیش از 300 کیلومتر و وزن محموله بیش از 500 کیلوگرم را شامل می‌شود. دسته دوم شامل رده‌های 3 تا 20 است که تجهیزات و مجموعه‌های پیشرانش، سوخت، تولید کامپوزیت و .... در آن جا دارند.

استفاده و مطالعه این سند و برگردان آن برای تمام کسانی که علاقه‌مند به درک ابعادی، محتوای فنی و ملاحظات بازرگانی و تدارکات مرتبط با رژیم کنترل فناوری موشک هستند، توصیه می‌گردد؛ همچنین این سند، اطلاعات جامعی را پیرامون فهرست فناوری‌ها، اقلام، تجهیزات و مواد مورد استفاده در سامانه‌های موشکی در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد که ممکن است با توجه به نوین یا ویژه‌بودن برخی از آنها برای بهره‌گیرندگان داخلی، تازه و ناآشنا باشد؛ در این باره این اطلاعات می‌تواند در تدوین سندهای برنامه‌ریزی فناوری، رتبه‌بندی یا ترازیابی محصولی، نقشه راه، تهدیدشناسی، تامین قطعات و فناوری مورد استفاده قرار گیرد؛ نکته مهم دیگر آنکه: از آنجایی بسیاری از مواد، تجهیزات و فناوری‌های ذکرشده در این سند، دارای کاربری‌های دوگانه می‌باشند، متولیان یا مرتبطان غیرحوزه نظامی می‌بایست از فهرست آنها آگاهی داشته باشند تا در تامین اقلام مورد نیاز خود، دچار مشکل یا مشمول پیامدهای ناخواسته بین‌المللی نگردند.

در پایان یادآور می‌گردد برگردان این سند به معنای صحه‌گذاری بر بار حقوقی و سیاسی رژیم کنترل فناوری موشک نیست و ارائه محتوای دانشی و بهره‌مندی از نکات فنی آن و نیز آگاهی‌یابی از رویکردهای غرب برای سنگ‌اندازی در مسیر پیشرفت برنامه موشکی کشور مدنظر مترجمان و ناشر بوده است.


برای مشاهده و خرید این کتاب و سایر کتاب‌ها و نشریات مرتبط با هوافضا می‌توانید به سایت «ایروشاپ» مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید