احتمال پرواز 80 فروند میتسوبیشی در آسمان ایران

احتمال دارد ایران بخشی از نیاز خود به هواپیما‌های نو را از طریق ژاپن برطرف کند. آن‌طور که منابع خبری ژاپن روز گذشته اعلام کرده اند، شرکت میتسوبیشی در حال مذاکره با ایران برای فروش 80 فروند هواپیمای 70نفره منطقه ای است.

تاریخ ویرایش: 23 تیر ماه 1395

احتمال دارد ایران بخشی از نیاز خود به هواپیما‌های نو را از طریق ژاپن برطرف کند. آن‌طور که منابع خبری ژاپن روز گذشته اعلام کرده اند، شرکت میتسوبیشی در حال مذاکره با ایران برای فروش 80 فروند هواپیمای 70نفره منطقه ای است.

شرکت میتسوبیشی ساخت هواپیما را از دو سال پیش آغاز کرده است. مهر سال ۹۳ بود که وال استریت ژورنال اعلام کرد: شرکت میتسوبیشی ژاپن از اولین هواپیمای مسافربری که نیم قرن روی آن کار کرده است، رونمایی کرد. این هواپیما که پیش از این به صورت نمونه های ۷۶ و ۸۸ صندلی طراحی شده بود، به جای رقابت با هواپیماهای مسافربری غول پیکر شرکت بوئینگ و گروه ایرباس، با هواپیماهای مسافربری کوچک‌تر شرکت‌های امبرائر برزیل و بمباردیر کانادا رقابت خواهد کرد. ایران در پسابرجام تلاش ویژه‌ای برای خرید هواپیما‌ها نو انجام داده و در این زمینه با بزرگ‌ترین هواپیما‌سازان جهان مذاکره کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، مذاکرات ایران در ماه‌های اخیر منجر به انعقاد قرار‌داد‌هایی با دو شرکت بوئینگ و ایرباس شده است. وزیر راه و شهرسازی ایران بهمن سال گذشته عنوان کرد: « دو قرارداد بزرگ برای نوسازی ناوگان هوایی با ایرباس به شکل اجاره به شرط تملیک برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما منعقد شد که مبلغ آن 10/5 میلیارد یورو است. بر این اساس برای خرید ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس از سری A۳۲۰ و ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس A۳۳۰ و ۱۶ فروند هواپیمای ایرباس A۳۵۰ و ۱۲ فروند هواپیمای ایرباس A۳۸۰ قرارداد منعقد شده است.» عباس آخوندی گفت: « این هواپیماها برای پرواز در بردهای متوسط و قاره پیما کاربرد دارند و می توانیم از این طریق مستقیم به اقصی نقاط جهان پرواز داشته باشیم.» با وجود این، هنوز برای ورود هواپیما‌های بزرگ به ایران مشکلاتی وجود دارد. چند روز پیش کنگره آمریکا فروش بوئینگ به ایران را ممنوع کرد.

به دنبال این ممنوعیت مسئولان بوئینگ اعلام کردند که چنین مساله ای به نفع رقبای این شرکت است و در صورتی که ممنوعیتی درباره فروش هواپیما به ایران وجود داشته باشد، باید شامل تمامی شرکت‌ها شود. از این مساله این‌طور برداشت شد که بوئینگ به دنبال گروکشی است و ممنوعیت اخیر می‌تواند باعث شود دیگر قرارداد‌های ایران برای خرید هواپیما از جمله قراردادی که سال گذشته با ایرباس به امضا رسیده است، دچار مشکل شود. با وجود این، ایران قصد ندارد فرصت برجام برای نوسازی ناوگان هوایی خود را از دست بدهد و از آنجا که نوسازی بخشی از این ناوگان می‌تواند از طریق خرید هواپیما‌های کوچک انجام شود، احتمال این وجود دارد که کشور ما هواپیما‌های میتسوبیشی را انتخاب کند. 

هواپیمای MRJ شرکت میتسوبیشی

مذاکره میتسوبیشی با ایران

روز گذشته پایگاه اینترنتی نیکی ژاپن اعلام کرد: شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی در حال مذاکره برای فروش هواپیما به ایران است. در گزارش این پایگاه اینترنتی آمده است: واحد صنایع سنگین میتسوبیشی سپتامبر گذشته - چهار ماه قبل از آنکه آمریکا تحریم های اعمال شده ضد ایران را بردارد- بررسی بازار ایران را آغاز کرد. این شرکت ژاپنی با شرکت هواپیمایی ایران ایر و شرکت آسمان و همچنین مقامات هواپیمایی ایران در تماس بوده است. شرکت هواپیمایی میتسوبیشی و شرکت های هواپیمایی ایرانی در حال گفت‌وگو درباره سفارشهای خرید طی برگزاری نمایشگاه هوایی فارنبورو هستند که روز دوشنبه در حومه لندن آغاز شد. ایران ایر در حال ارزیابی خرید ۸۰ فروند از جت های منطقه ای میتسوبیشی با ۷۰صندلی و استفاده از آنها برای مسیرهای پروازی داخلی است. مدیران اجرایی دو طرف ماه گذشته طی برگزاری کنفرانس بین المللی اتحادیه حمل و نقل هوایی در دوبلین همچنین درباره دستیابی به یک توافق احتمالی گفت‌وگو کردند.

هواپیمای MRJ شرکت میتسوبیشی

شرکت هواپیمایی میتسوبیشی در این طرح با دولت ژاپن شراکت دارد و تلاش می کند روند تأمین مالی این قرارداد از پشتوانه دولتی برخوردار باشد. از آنجا که شرکت هواپیمایی میتسوبیشی ابتدا در حال تولید هواپیمایی با نود صندلی است، این شرکت قصد دارد هواپیماهای هفتاد نفره را در زودترین زمان ممکن در سال ۲۰۱۹ تحویل دهد. شرکت های رقیب همانند امبرائر برزیل و بمباردیه کانادا نیز در حال بازاریابی برای هواپیماهای خود در ایران هستند. شرکت اروپایی ایرباس برای فروش ۱۱۸ فروند هواپیما به ایران با این کشور به توافق رسید. شرکت آمریکایی بوئینگ آمریکا نیز از دستیابی به توافقی با شرکت ایران ایر در اواخر ماه ژوئن خبر داد. به نوشته این پایگاه اینترنتی، ایران به سبب تحریم های اقتصادی قادر نبوده است ناوگان فرسوده هواپیمایی خود را با هواپیماهای جدید جایگزین کند. دولت ایران اعلام کرد به ۴۰۰ تا ۵۰۰ فروند هواپیمای مسافربری طی دهه آینده نیاز دارد. شرکت های هواپیمایی مستقر در قطر و دبی تاکنون تقاضا در این بازار را در انحصار خود داشتند. تهران همچنین قصد دارد فرودگاه های خود را گسترش دهد و این شهر را به یک قطب در خاورمیانه (غرب آسیا) تبدیل کند. با این حال، چندین قانونگذار آمریکایی موضعی سختگیرانه در قبال فروش هواپیماهای مسافربری به ایران در پیش گرفته اند. هر دو شرکت ایرباس و میتسوبیشی بسیاری از قطعات خود را از طریق آمریکا تامین می کنند.

هواپیمای MRJ شرکت میتسوبیشی

در همین حال، شرکت میتسوبیشی از توافق با شرکت راکتون - یک شرکت اجاره دهنده هواپیما در سوئد- در ارتباط با ۲۰ فروند هواپیمای منطقه ای میتسوبیشی خبر داد. تحویل هواپیما به شرکت راکتون قرار است در سال ۲۰۲۰ آغاز شود. این شرکت ژاپنی سفارش تولید ۴۰۷ فروند هواپیما را به ویژه در ژاپن و آمریکا تضمین کرده است، اما این نخستین سفارش از اروپا قلمداد می شود. پس از آن که جت منطقه ای میتسوبیشی اولین پرواز خود را در نوامبر گذشته انجام داد، تقاضا برای خرید آن افزایش یافت. با وجود رکود در فروش هواپیماهای جدید به سبب رکود اقتصادی جهانی، شرکت هواپیمایی میتسوبیشی در تلاش برای رسیدن به هدف خود در زمینه فروش هزار فروند هواپیماست.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید