تصمیم ناسا برای اعزام فضانورد به ایستگاه فضایی با استفاده از تجهیزات شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس

هنوز ناسا شریک تجاری خود برای برنامه بلندمدت اعزام فضانورد را مشخص نکرده است اما به‌طور حتم یکی از دو شرکت بوئینگ و اسپیس‌ایکس در فهرست این سازمان قرار خواهند داشت و نخستین اعزام از این نوع برای سال 2017 برنامه‌ریزی شده است.

تاریخ ویرایش: 11 مرداد ماه 1395

اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، در اعلامیه‌ای خبر از تصمیم خود برای دومین اعزام انسان با استفاده از تجهیزات شرکت‌های خصوصی داد.

به گزارش  آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، بیش از یک دهه است که برای رسیدن فضانوردانش به مدار زمین و استقرار در ایستگاه فضایی بین‌المللی، نیازمند همکاری با «Roscosmos» یا همان سازمان فضایی روسیه است و پس از بازنشستگی شاتل، آمریکا از فضاپیمای سایوز روسی برای رفت و آمد به ایستگاه بین‌المللی فضایی استفاده می‌کند.

کپسول فضایی سرنشین‌دار دراگون ساخت شرکت اسپیس‌ایکس
کپسول فضایی سرنشین‌دار دراگون ساخت شرکت اسپیس‌ایکس

اکنون ناسا، اعلام کرده است که دومین سفارش خود برای جابه‌جایی فضانورد به ایستگاه فضایی را به شرکت اسپیس‌ایکس که متعلق به ایلان ماسک است، ارائه داده است.

کپسول دراگون شرکت اسپیس‌ایکس، اکنون در مرحله‌ای از تکامل خود قرار گرفته است که می‌تواند حامل فضانورد ناسا شود و قرار است به‌زودی یک مأموریت تازه به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهد.

دپارتمان امور تجاری خصوصی ناسا، با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های شخصی که توسط شرکت‌های اسپیس‌ایکس و بوئینگ انجام شد، اکنون حداقل یک موشک قابل اعتماد (فالکون 9) و یک فضاپیمای سرنشین‌دار (کپسول دراگون) را با استانداردهای قابل پذیرش در اختیار دارد و پیشرفت و توسعه دیگر تجهیزات نیز ادامه خواهد داشت. هنوز ناسا شریک تجاری خود برای برنامه بلندمدت اعزام فضانورد را مشخص نکرده است اما به‌طور حتم یکی از دو شرکت بوئینگ و اسپیس‌ایکس در فهرست این سازمان قرار خواهند داشت و نخستین اعزام از این نوع برای سال 2017 برنامه‌ریزی شده است.

فضای داخلی کپسول فضایی سرنشین‌دار دراگون ساخت شرکت اسپیس‌ایکس
فضای داخلی کپسول فضایی سرنشین‌دار دراگون ساخت شرکت اسپیس‌ایکس

پایگاه اعزام به فضای کیپ کاناورال در فلوریدا، این روزها در انتظار تغییرات اساسی برای آینده است و به‌نظر می‌رسد به زودی این پایگاه رونق گذشته خود را بازپس خواهد گرفت. هر اعزام به فضا با استفاده از موشک سایوز روسی و پایگاه بایکانور قزاقستان، میلیون‌ها دلار برای ناسا هزینه دارد و این سازمان در صورت موفقیت شرکت‌های خصوصی آمریکایی، بخش زیادی از بودجه خود را نجات خواهد داد.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا/آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید