طولانی‌ترین ماموریت فضانوردان چینی پایان یافت

دو فضانورد کشور چین پس از گذشت یک ماه، به طولانی ترین ماموریت فضایی خود در آزمایشگاه فضایی این کشور پایان داده و لحظاتی پیش به سلامت به زمین بازگشتند. فضانوردان امروز جمعه پس از آنکه مدتی را در سفینه فضایی سرنشین‌دار بسر برده بودند، توانستند ماموریت فضایی طولانی مدت خود را خاتمه دهند.

تاریخ ویرایش: 28 آبان ماه 1395

دو فضانورد کشور چین پس از گذشت یک ماه، به طولانی ترین ماموریت فضایی خود در آزمایشگاه فضایی این کشور پایان داده و لحظاتی پیش به سلامت به زمین بازگشتند.

به گزارش ایرنا، فضانوردان امروز جمعه پس از آنکه مدتی را در سفینه فضایی سرنشین‌دار بسر برده بودند، توانستند ماموریت فضایی طولانی مدت خود را خاتمه دهند.

فضاپیمای سرنشین دار «شن جو ـ ۱۱» که «جین های پینگ» و «چن دونگ» دو فضانورد چینی را به فضا برده بود دیروز پنجشنبه و راس ساعت 12:41 قیقه (به وقت محلی) از آزمایشگاه فضایی «تیانگونگ ـ ۲» این کشور جدا شد و ساعت 14:2 دقیقه (به وقت محلی) به زمین رسید.

«جین های پینگ» ۴۹ ساله قبلا و در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ به فضا رفته بود و این سومین ماموریت فضایی وی محسوب می شد اما «چن دونگ» که او ۳۷ سال دارد برای اولین بار چنین ماموریت مهمی را انجام می داد.

آنها در واقع توانستند یک ماموریت فضایی ۳۳ روزه آزمایشی و کاری صورت دهند که در نوع خود برای فضانوردان چینی بی سابقه بوده است.

ماموریت فضایی این دو فضانورد دو برابر دوره قبلی است که ۱۵ روز طول کشید.

آنها قبل از اینکه از آزمایشگاه فضایی جدا شوند با تیم زمینی ارتباط برقرار کرده و از آنها و همه حامیان این برنامه فضایی تقدیر کردند.

آنان همچنین در طول مدت اقامت خود در این آزمایشگاه فضایی، شماری از آزمایش های علمی، فنی و فضایی را به انجام رساندند و «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین نیز با آنها در ارتباطی کوتاه در جریان برنامه فضایی قرار گرفت.

طولانی‌ترین ماموریت فضانوردان چینی پایان یافت

این دو فضانورد در مدتی که در فضا بسر می بردند یک رژیم غذایی خاص داشتند و از انواع سبزیجاتی که با خود برده بودند و بر اساس زمان بندی ویژه استفاده می کردند.

تیم های زمینی و هوایی چین نیز به همین منظور و پیش از بازگشت این فضاپیما به زمین در منطقه مغولستان داخلی در شمال این کشور تمرینات ویژه امداد و نجات برگزار کردند.

آزمایشگاه فضایی «تیانگونگ ـ ۲» چین تا آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی که قرار است اولین فضاپیمای باربری چین به نام «تیان جو ـ ۱» به آن ملحق شود، در فضا به کار خود ادامه خواهد داد.

این ششمین بار است که چین یک سفینه با فضانورد به فضا پرتاب می کند و گامی مهم در تکمیل آزمایشگاه فضایی محسوب می شود که قرار است تا سال ۲۰۲۲ میلادی در فضا فعال شود.

گفتنی است، اولین برنامه فضایی با سرنشین چین در سال ۲۰۰۳ میلادی انجام شد.

چین تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی نزدیک به پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صرف برنامه سفینه های سرنشین دار کرده است که به اعتقاد این کشور یک هفتم از بودجه سال ۲۰۱۳ آمریکا برای همین منظور بوده است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید