آژانس فضایی اروپا: سابقه طولانی در کاوش و مطالعه خورشید داریم

پس از پرتاب کاوشگر فضایی «اولیس» در سال ۱۹۹۰ ما چندین ماموریت کاوش و بررسی خورشید از جمله «رصدخانه‌ی خورشیدی و هورسپهری» یا سوهو، فضاپیمای «کلاستر» و ماهواره «پروبا-۲» داشته‌ایم.

تاریخ ویرایش: 26 بهمن ماه 1398

آژانس فضایی اروپا پیش از پرتاب کاوشگر خورشیدی "سولار اوربیتر" در حساب کاربری خود در اینستاگرام گفت: ما سابقه طولانی در مطالعه خورشید داریم.

به گزارش ایسنا، آژانس فضایی اروپا با انتشار ویدیویی از خورشید گفت پس از پرتاب کاوشگر فضایی "اولیس" (ulysses) در سال ۱۹۹۰ ما چندین ماموریت کاوش و بررسی خورشید از جمله "رصدخانهٔ خورشیدی و هورسپهری" (Solar and Heliospheric Observatory SOHO) یا سوهو، فضاپیمای "کلاستر"(Cluster) و ماهواره "پروبا-۲ "(Proba-۲) داشته‌ایم.

 کاوشگر خورشیدی "سولار اوربیتر" - ایرباس

کاوشگر فضایی "اولیس"

کاوشگر اولیس در ۶ اکتبر سال ۱۹۹۰ توسط "شاتل فضایی دیسکاوری" از مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی برای انجام یک ماموریت پنج ساله به فضا فرستاده شد که هدف از آن مطالعه روی خورشید و تاثیر این ستاره عظیم و حیات‌بخش روی فضای اطرافش بود. اولیس کاوشگری بود که از صفحه فرضی فضا که حاوی کلیه مدارهای سیارات است گذشت. این کار نیازمند مساعدت میدان جاذبه مشتری بود. کاوشگر اولیس در پروازش در سال ۱۹۹۴ از قطب جنوبی خورشید و در سال ۱۹۹۵ از بالای قطب شمالی آن گذشت و مطالعه باد خورشیدی و میدان مغناطیسی خورشید برفراز قطب‌هایش را امکانپذیر ساخت. کاوشگر اولیس نیز محصول همکاری آژانس فضایی اروپا با ناسا بود. گرچه قرار بود این ماموریت پنج سال به طول انجامد اما بیش از آنچه برنامه‌ریزی شده بود به فعالیت خود ادامه داد و آخرین انجام ماموریت اولیس ۳۰ ژوئن ۲۰۰۹ بود. در سال ۲۰۰۹ دانشمندان سازمان فضایی اروپا اعلام کردند در نظر دارند کاوشگر خورشیدی اولیس را پس از ۱۹ سال خدمت خاموش کرده و فعالیت آن را به پایان برسانند.


در این رابطه:

موفقیت کاوشگر خورشیدی «پارکر» در دومین شیرجه به سمت خورشید


رصدخانه خورشیدی و هورسپهری

رصدخانه خورشیدی و هورسپهری یا سوهو یک فضاپیمای ساخته شده توسط یک "کنسرسیوم صنعتی اروپا"(European industrial consortium) است که رهبری آن را شرکت ایرباس دیفنس اند اسپیس،(Airbus Defence and Space) بر عهده دارد. این کاوشگر فضایی در دوم دسامبر ۱۹۹۵ سوار بر موشک "لاکهید مارتین اتللس ۲" به منظور مطالعه خورشید به فضا پرتاب شده و موفق به کشف بیش از ۳۰۰۰ دنباله‌دار شد. سوهو عملیات عادی خود را از مه ۱۹۹۶ آغاز کرده‌ است. این یک پروژه مشترک همکاری‌های بین‌المللی بین آژانس فضایی اروپا و ناسا است که در اصل به عنوان یک مأموریت دو ساله برنامه‌ریزی شده بود. اما "سوهو" بیش از ۲۰ سال است که در فضا به کار گرفته شده‌ است. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳، تمدید ماموریت سوهو به دسامبر ۲۰۱۶ به تصویب رسید. در نوامبر ۲۰۱۶ نیز تمدید مأموریت دیگری که کار سوهو را تا دسامبر ۲۰۱۸ ادامه داد تصویب و اعلام شد و این رصدخانه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

فضاپیمای "کلاستر"

فضاپیمای "کلاستر" یکی از فضاپیماهای آژانس فضایی اروپا بود که در چهارم ژوئن سال ۱۹۹۶ سوار بر موشک "آریان ۵" از سکوی پرتاب ELA-۳ فرانسه پرتاب شد، اما این موشک به دلیل خطاهای متعدد در طراحی نرم افزار با شکست روبرو شد و نتوانست به مدار زمین برسد. این شکست به عنوان یکی از بدنام‌ترین و پرهزینه‌ترین پرتاب‌های فضایی تاریخ شناخته شده است که در آن موشک به دلیل خطاهای نرم افزاری شکست خورد. این شکست بیش از ۳۷۰ میلیون دلار به آمریکا ضرر زد.

ماهواره "پروبا-۲"

پروبا-۲ دومین ماهواره در مجموعه ماهواره‌های کم هزینه پروبا آژانس فضایی اروپا است که برای اعتبارسنجی فناوری‌های جدید فضاپیما هنگام حمل ابزارهای علمی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروبا-۲ یک ماهواره کوچک(۱۳۰ کیلوگرمی) است که تحت یک برنامه فناوری پشتیبانی عمومی سازمان فضایی اروپا (GSTP) و با همکاری شرکت انگلیسی "Qinetiq" ساخته شده است. این ماهواره در دوم نوامبر ۲۰۰۹ سوار بر موشک "روکوت بریز کی ام"(Rokot/Briz-KM) از  پایگاه فضایی پلستسک روسیه پرتاب شد. مدت زمان ماموریت دو سال بود اما تاکنون این ماهواره در حال فعالیت است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید