آژانس های فضایی برزیل و چین در پی ادامه همکاری های علمی – پژوهشی متقابل در راستای توسعه و تجهیز سیستم ماهواره ای دو کشور ، ماهواره جدیدی با نام CBERS-۴ را با موفقیت به مدار زمین فرستادند . این عملیات در پی عملیات شکست خورده سال گذشته دو کشور انجام می شد که طی آن ماهواره ارتباطی CBERS-۳ موفق به رسیدن به مدار زمین نشده و به زمین بازگشت .

کشور آسیایی چین در دهه اخیر به خوبی توانسته است خود را به عنوان یکی از قدرت های اصلی فضائی در جهان مطرح کرده و در این مسیر ، موفقیت های چشمگیری به دست آورده و نام خود را در کنار کشورهای روسیه و آمریکا به عنوان یکی از قدرت های اصلی فضائی در دنیا مطرح کند . در حقیقت فعالیت های آژانس های فضائی کشورهای مختلف دنیا در سال های اخیر را که از مهمترین آن ها می توان به کشورهای هندوستان ، ژاپن و اتحادیه اروپا اشاره کرد ، انحصار فعالیت های فضائی را از حوزه این سه کشور خارج کرده و گسترش داده است . در این میان برخی از دیگر کشورها برای پیشبرد برنامه های فضائی خود ناگزیر هستند با یکی از قدرت های اصلی نام برده همکاری های علمی – پژوهشی انجام دهند . در همین راستا کشور برزیل برای توسعه ناوگان ماهواره ای خود اقدام به عقد قرارداد همکاری با چین کرده است . در همین راستا در روز یکشنبه ماهواره فضائی مشترک ساخته شده توسط دانشمندان دو کشور با نام CBERS-4 با موفقیت به مدار زمین فرستاده شد . بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط آژانس فضائی چین ، این ماهواره ارتباطی از طریق پایگاه فضائی Taiyuan به فضا فرستاده شده است . این عملیات مشترک ، بخشی از همکاری های دو جانبه کشورهای فوق در زمینه توسعه علوم فضائی محسوب می شود .

البته باید به این نکته اشاره کرد که پیش از این و در طی سال گذشته میلادی ، دو کشور یک تجربه ناموفق و شکست خورده از پرتاب راکت فضاپیمای حامل ماهواره داشتند . در این عملیات ماهواره CBERS-3 با هدف استقرار در مدار زمین ، به فضا فرستاده شد ولی به دلیل بروز مشکلات فنی ، راکت حامل ماهواره قادر به رسیدن به مدار زمین نشده و با خارج شدن از مسیر خود به زمین بازگشت .

عملیات فضایی مشترک دو کشور در روز یکشنبه را می توان به نوعی عملیات جایگزین ماموریت شکست خورده سال گذشته دانست . بر اساس اطلاعیه رسمی آژانس فضایی برزیل INPE ، عملیات موفقیت آمیز پرتاب ماهواره CBERS-4 توسط راکت فضاپیمای غول پیکر March 4B به مدار زمین منتقل شد . این ماموریت راس ساعت 11:26 صبح روز یکشنبه به وقت محلی در کشور چین انجام شد .

منبع: سیناپرس

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید