بوئینگ از رقابت فضایی با اسپیس‌ایکس جا ماند

شرکت بوئینگ و شرکت اسپیس‌ایکس، دو امید برتر ناسا برای دستیابی به یک فضاپیمای مخصوص حمل انسان به فضا تا سال 2017 بودند اما براساس آخرین اعلام، فضاپیمای «استارلاینر» بوئینگ که یکی از این دو امید بود، تا سال 2018 قادر به حمل هیچ فضانوردی نخواهد بود.

تاریخ ویرایش: 25 اردیبهشت ماه 1395

شرکت بوئینگ که یکی از امیدهای ناسا برای ساخت فضاپیمای مناسب برای اعزام فضانورد بود، در اعلامیه‌ای تاریخ آماده شدن فضاپیمای خود را یک‌ سال به تأخیر انداخته و گفته است که این فضاپیما تا سال 2018 میلادی آماده اعزام فضانورد نخواهد بود.

به گزارش آنا به‌نقل از GeekWire، همانطور که می‌دانید کلیه فعالیت‌های فضایی ایالات متحده آمریکا از زمان بازنشسته شدن فضاپیمای شاتل به این‌سو، مختل شده است و ناسا از آن زمان با یک قرارداد 10 ساله، فضانوردان خود را با استفاده از موشک سایوز روسی و از پایگاه‌های این کشور به ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌فرستد.

فضاپیمای «استارلاینر» بوئینگ

شرکت بوئینگ و شرکت اسپیس‌ایکس، دو امید برتر ناسا برای دستیابی به یک فضاپیمای مخصوص حمل انسان به فضا تا سال 2017 بودند اما براساس آخرین اعلام، فضاپیمای «استارلاینر» بوئینگ که یکی از این دو امید بود، تا سال 2018 قادر به حمل هیچ فضانوردی نخواهد بود. براین اساس یکی دیگر از قراردادهای شرکت بوئینگ که به‌ طور مشترک همراه با شرکت لاکهید مارتین در حال اجرا بود نیز با تأخیر مواجه خواهد بود.

اکنون عرصه اعزام فضانوردان ناسا در اختیار ایلان ماسک، میلیاردر حوزه تکنولوژی و صاحب شرکت اسپیس‌ایکس خواهد بود. این شرکت اخیرا آزمایش‌های بسیار موفقی را برای موشک رفت و برگشت فالکون 9 خود به انجام رسانده است و در حال تکمیل و توسعه پروژه کپسول «دراگون» برای اعزام و بازگشت فضانوردان است.

در صورتی که این شرکت بتواند خود را به برنامه‌ریزی‌های ناسا برای اعزام نخستین فضانوردان در سال 2017 برساند، بدون هیچ رقیبی عرصه فضانوردی آمریکا را در اختیار خواهد گرفت.

شنیده‌ها از شرکت بوئینگ حاکی از این است که این شرکت عزیم هوافضا با مشکلات مالی و مدیریتی جدی‌ای دست به گریبان است و به زودی 4000 نیروی کار دیگر را نیز اخراج می‌کند. این وضعیت باعث می‌شود تا برنامه‌های آتی این شرکت برای اواخر سال جاری میلادی نز مورد بازبینی قرار گیرد و به احتمال زیاد به تأخیر بیفتد.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا/آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید