بشنوید: صدای خارق‌العاده سیاره مشتری/عبور فضاپیمای جونو از مغناطوسفر مشتری

این صدای ضبط شده، نخستین تجربه بی‌باک‌ترین ماموریت علمی سیاره‌ای ساخته شده توسط بشر است. یکی از دلایلی که این صداهای عبور از مرز سیاره بسیار چشمگیر هستند، این است که به گفته ناسا، مغناطوسفر مشتری بزرگترین ساختار منظومه شمسی است. از این رو، میدان مغناطیسی آن نیز بسیار بزرگتر از میدان خورشید است.

تاریخ ویرایش: 13 تیر ماه 1395

با عبور رسمی فضاپیمای جونو از مغناطوسفر سیاره مشتری، ناسا به تازگی یک فایل صوتی از صدای ناشی از این عبور را منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا صداهای ثبت شده توسط فضاپیما را که بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده طی عبور جونو از کمان شوک و ورود آن به مدار مشتری ایجاد شده‌اند، منتشر کرد.

صدای سیاره مشتری

برای شنیدن صدا بر روی عکس بالا کلیک کنید.

کمان شوک در اصل درگاه بیرونی میدان مغناطیسی سیاره مشتری است. هنگامی که ذرات باردار باد خورشیدی با سرعت فراصوت به این سپر نامرئی نزدیک می‌شوند، داغ شده و سرعتشان کاهش می‌یابد و چیزی شبیه به یک انفجار صوتی تولید می‌کنند. حدود دو ساعت طول کشید که فضاپیمای جونو از این آستانه عبور کند.

این صدای ضبط شده نخستین تجربه بی‌باک ترین ماموریت علمی سیاره‌ای ساخته شده توسط بشر است. یکی از دلایلی که این صداهای عبور از مرز سیاره بسیار چشمگیر هستند، این است که به گفته ناسا، مغناطوسفر مشتری بزرگترین ساختار منظومه شمسی است. از این رو، میدان مغناطیسی آن نیز بسیار بزرگتر از میدان خورشید است.

هفته پیش در روز 25 ژوئن، جونو بطور رسمی از میدان مغناطیسی خورشید به قلمرو سیاره مشتری وارد شد.

در روز چهارم ژوئیه، جونو موتور اصلی خود را روشن کرده و پس از کاهش دادن سرعت بالای خود از 265 هزار کیلومتر، به مدار اطراف مشتری وارد خواهد شد.

این فضاپیما چند ماه بعد وارد ابرهای قطبی این غول گازی شده و حین مبارزه با کمربندهای تابشی قدرتمند سیاره، تصاویری را از بزرگترین توفان‌های ژئومغناطیسی منظومه شمسی در ارتفاع 5000 کیلومتری ثبت خواهد کرد.

فضاپیمای جونو در سال 2011 سفر خود را به سمت بزرگترین سیاره منظومه شمسی آغاز کرد و از آن زمان تاکنون به جمع‌آوری اطلاعات در مورد باد خورشیدی و موارد دیگر پرداخته است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید