فراهم شدن اعتماد بین المللی در حوزه فضایی / وجود پتانسیل صادرات در این بخش

وی با بیان اینکه که ارتباط زمینی و فضایی در اعتماد میان کشورها به وجود می آید، تاکید کرد: باید با مذاکرات و رفت و آمدها که بعد از برجام سرعت گرفته است؛ از این اعتماد استفاده کنیم و اینکه قرارداد ساخت ماهواره سنجشی بسته شده و جلو می رود، نشان از ایجاد اعتماد است.

تاریخ ویرایش: 17 فروردین ماه 1396

محمد همایون صدر معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران درخصوص تاثیرات برجام بر فعالیتهای فضایی کشور، با اشاره به اینکه  ارتباط  ایران در حوزه فضایی، در هیچ زمانی با کشورهای خارجی قطع نشده است، افزود: اما تعداد جلساتی که با شرکت های غربی بعد از برجام انجام شد؛  شاید صدها برابر سال های قبل بوده است و شرکت های غربی در بحث انتقال مالی و ارتباطات بانکی، مشکل داشته اند که از طریق دولت ایران با همکاری مراکز بین المللی، در حال رفع مشکل اند.

وی با بیان اینکه که ارتباط زمینی و فضایی در اعتماد میان کشورها به وجود می آید، تاکید کرد: باید با مذاکرات و رفت و آمدها که بعد از برجام سرعت گرفته است؛ از این اعتماد استفاده کنیم و اینکه قرارداد ساخت ماهواره سنجشی بسته شده و جلو می رود، نشان از ایجاد اعتماد است.

 نقش کاربردی ماهواره سنجشی در تمام زمینه های حاکمیتی

 صدر درباره کاربردهای ماهواره سنجشی نیز با اشاره به اینکه این کاربردها در زمینه های حاکمیت کشور، می تواند نقش داشته باشد، اظهار داشت : به این معنی که می تواند اطلاعات مکملی را برای تمام مدیریت ها در تمام سطوح و به تمام وزارتخانه ها ارایه کند.

 وی در  ادامه گفت: به طور مثال در حال حاضر یکی از پروژه های در حال اجرا پایش محصولات کشاورزی است یعنی با استفاده از تصاویر ماهواره ای می توان تولیدات محصولات کشاورزی سال بعد را پیش بینی کرد که این پروژه به صورت آزمایشی در 3 استان اصفهان، خراسان رضوی و گلستان نتایج مثبتی داشته است و پروژه پایش محصولات کشاورزی را در سطح کل کشور برای سال آینده در دست اجرا داریم .

 پیشنهاد پروژه ساخت ماهواره با همکاری دانشگاه و صنعت

 معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران از پیشنهاد پروژه ساخت ماهواره با همکاری دانشگاه و صنعت به تمام دانشگاه های این حوزه خبر داد و گفت : دانشگاها می تواند در قالب یک گروه مشترک کاری و با همکاری پژوهشگاه فضایی و صنایع مرتبط، در این پروژه همکاری نزدیک داشته باشند.

 وی تصریح کرد: در این گروه فعالیت بین بخش های مختلف دانشگاهی و صنعتی تعریف شده است و با مشخص شدن نقش هر مرکز به صورت دقیق و تفکیک شده، کار به صورت منسجم و گروهی میان توانمندی های دانشگاه و صنعت توزیع می شود.

 صدر با اشاره به وظایف سازمان فضایی ایران پیرو مصوبه شورای عالی فضایی کشور، اظهار داشت : این سازمان طبق مفاد اساسنامه باید برنامه های فضایی کشور را اجرا کند بر همین اساس چنین پروژه هایی از طرف سازمان فضایی ایران تدوین می شود و با مشارکت تمام بخش هایی که پتانسیل انجام چنین کارهایی را دارند به اجرا می رسد.

 وی افزود : نقش سازمان فضایی آن است که در راستای برنامه های مصوب شورای عالی فضایی برنامه های اجرایی خود را توسط بخش خصوصی یا به وسیله پژوهشگاه ها و یا دانشگاه های کشور، اجراکند و باید تمام این پتانسیل ها در این حوزه به گرفته شود.

 معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران در زمینه همکاری با بخش خصوصی هم به تفکیکی که باید در این زمینه وجود داشته باشد اشاره کرد و با بیان اینکه در بخش خصوص کار فنی با بخش بازرگانی متفاوت است، خاطر نشان کرد: تمام مجموعه هایی که به صورت خصوصی در کشور فعال هستند این توانایی را دارند که خرید هایی انجام دهند و قطعاتی را تامین کنند.

 وجود پتانسیل صادرات در بخش فضایی کشور

 معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران در پاسخ به سوالی در حوزه صادرات تجهیزات فضایی با اشاره به اینکه بازار فضایی بازار محدودی در کشور است، تصریح کرد: موضوع صادرات از گذشته هم مطرح بوده است، به طوری که پتانسیل صادرات در این حوزه به صورت بالقوه وجود دارد ولی برای عملیاتی کردن آن نیاز به زمان زیادی داریم .

 وی با تاکید بر اینکه باید در تمام برنامه‌های توسعه‌ای به فناوری فضایی نگاه اقتصادی داشت، به امکان بازاریابی برای محصولات فضایی اشاره کرد و گفت:  باید به بازار بیرون هم توجه کرد و برنامه هایی وجود دارد که بتوان از همین سطح فناوری فضایی به کشورهای دیگر هم ارایه سرویس کنیم.

 صدر در پاسخ به سوالی در زمینه تبادل علمی سازمان فضایی گفت : تبادل علمی اگر بین اعضای علمی دانشگاه ها و یا ارتباط چند دانشگاه با هم باشد این کاربه صورت مستمر از سال های گذشته وجود داشته است و هیچ زمانی متوقف نشده است .

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید