ثبت رکورد ماهواره ژاپنی در گینس

ماهواره TSUBAME آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن رکورد جدیدی را برای فعالیت‌ در کمترین ارتفاع از زمین، در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد.

تاریخ ویرایش: 8 دی ماه 1398

آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن با ماهواره (TSUBAME) رکورد جدیدی را برای فعالیت‌ ماهواره‌های رصدی در کمترین ارتفاع از زمین، در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «نیواطلس»، TSUBAME یک ماهواره آزمایشی در ارتفاع فوق پایین (SLATS) است که طی ماموریت خود از ۲۳ دسامبر سال ۲۰۱۷ تا اول اکتبر ۲۰۱۹ در ارتفاع فوق پایین ۱۶۷.۴ کیلومتری از زمین قرار گرفت.

ثبت ماهواره ژاپنی در گینس

ماهواره‌های رصد زمین ابزار بسیار خوبی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، هستند اما یک عیب اساسی دارند که هم‌زمان بزرگترین نقطه قوت آن‌ها نیز به شمار می‌آید. از آنجا که این نوع از ماهواره‌ها در مدار پایین زمین در فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری قرار می‌گیرند، قادر به رصد گستره وسیعی از مناطق موجود بر روی سطح زمین هستند اما قرار گرفتن در چنین ارتفاعی هم‌زمان بر کیفیت عکس‌های ماهواره‌ای گرفته شده نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

ثبت رکورد ماهواره ژاپنی در گینس

ماموریت ماهواره TSUBAME آژانس کاوش‌های هوافضا ژاپن (جاکسا)، آزمایش امکان قرار دادن ماهواره‌ها در ارتفاعات بسیار کم یعنی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتری از سطح زمین بود تا از آن‌ فاصله بتوانند تصاویری با وضوح بالا ثبت کنند. مشکل اینجاست که اتمسفر فوق رقیق در این ارتفاع هزار برابر بیشتر از ارتفاعات بالاتر کشش جوی ایجاد می‌کند و وجود اکسیژن اتمی موجود در این محدوده می‌تواند باعث از کار افتادن سریع ماهواره‌های مذکور شود.

برای غلبه بر این مشکل، ماهواره TSUBAME از مواد مخصوص مقاوم در برابر اکسیژن ساخته و به یک پیشرانه یونی مجهز شده بود تا مدار و موقعیت دقیق آن حفظ شده و بتواند ضمن ثبت تصاویری با وضوح بالا از سطح زمین، غلظت اکسیژن را نیز اندازه‌گیری کند.

این ماهواره ژاپنی ماموریت خود را از ارتفاع ۲۷۱.۵ کیلومتر آغاز کرد و سپس به مدت هفت روز در ارتفاع بی‌سابقه ۱۶۷.۴ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت. این ماهواره در نهایت هم توانست قرار گرفتن در معرض اتمسفر را تحمل کرده و هم تصاویر مورد نظر را ثبت کند.

منبع


در ادامه بخوانید:

گزارش سالانه وضعیت اقتصادی صنعت فضایی ژاپن (+دریافت کتاب راهنمای محصولات و خدمات فضایی ژاپن)

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید