اعطای مجوز شرکت‌های خصوصی برای ورود به حوزه فضایی / ۳۰۰ ماهواره کوچک در مدار لئو قرار می‌گیرد

این کنسرسیوم قرار است با دریافت مجوز منظومه ماهواره‌های مخابراتی، در مدت ۵ تا ۷ سال آینده حدود ۳۰۰ ماهواره کوچک را در مدار لئو قرار دهد.

تاریخ ویرایش: 14 بهمن ماه 1398

رییس کنسرسیوم شرکت‌های فعال در حوزه فضایی از اعطای مجوز شرکت‌های خصوصی برای ورود به حوزه فضایی خبر داد و گفت: با کسب این مجوز ۳۰۰ ماهواره کوچک در مدار لئو از سوی کنسرسیومی از شرکت‌ها قرار خواهند گرفت.

حسین شهرابی در حاشیه دورهمی فضایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تشکیل کنسرسیومی در حوزه فضایی، افزود: واگذاری اپراتور ماهواره مخابراتی به بخش خصوصی از برنامه‌های کشور است که کنسرسیومی از شرکت‌های فعال در حوزه منظومه لایه‌های زمین در این حوزه فعال شده است.

اعطای مجوز شرکت‌های خصوصی برای ورود به حوزه فضایی /  ۳۰۰ ماهواره کوچک در مدار لئو قرار می‌گیرد

وی ادامه داد: این کنسرسیوم قرار است با دریافت مجوز منظومه ماهواره‌های مخابراتی، در مدت ۵ تا ۷ سال آینده حدود ۳۰۰ ماهواره کوچک را در مدار لئو قرار دهد.

به گفته وی، با این اقدام ارتباطات مخابراتی کم باند و ظرفیت کم در حوزه اینترنت اشیا برای کاربران فراهم می‌شود.

شهرابی خاطر نشان کرد: این شبکه ارتباطی مستقل از مکان است و کاربران در هر نقطه از کشور در مناطق روستایی، جنگل‌ها و دریا به ارتباطات مخابراتی دسترسی دارند.


مرتبط: تکمیل بخش اصلی منظومه‌ی ماهواره‌ای ناوبری بیدو


وی با بیان اینکه این منظومه علاوه بر مناطق شهری، مناطق روستایی، جنگلی، دریایی و کوهستان را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد، اظهار کرد: این پوشش فراگیر چالش‌های ناشی از ارتباطات بر اساس واقعیت را از بین خواهد برد.

 

فعالیت کنسرسیوم

رئیس کنسرسیوم خصوصی فضایی، این کنسرسیوم را اولین اپراتور خصوصی ارتباطات ماهواره‌ای دانست و گفت: این کنسرسیوم علاوه بر توجه به بازار محتوا به تولید محتوای نوآورانه نیز توجه دارد.

وی تشکیل این کنسرسیوم را در حال حاضر با چهار شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه فضایی دانست و خاطرنشان کرد: تلاش داریم که تعداد شرکت‌های همکار را افزایش دهیم و بر این اساس با حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری نسبت به راه‌اندازی شتابدهنده تخصصی در این حوزه اقدام شد تا با کمک اپراتور ماهواره مخابراتی خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتری وارد این حوزه شوند.

وی، جذب سرمایه‌گذار را از دیگر اقدامات در این زمینه دانست و یادآور شد: با حضور سرمای‌گذاران در بخش خصوصی فضایی تلاش می‌شود تا اقتصاد حوزه فضایی را شکوفا کنیم.

ماهواره‌های مورد استفاده در منظومه مخابراتی

شهرابی در خصوص ماهواره‌های استفاده شده در این منظومه، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ایجاد منظومه ماهواره‌های مخابراتی نگاه ما در وهله اول به توانمندی‌های داخلی است، ولی در نهایت کنسرسیوم تصمیم خواهد گرفت که چگونه ماهواره را تهیه کند.

وی با بیان اینکه برنامه اولیه ما این است که از شرکت‌های خارجی کمک بگیریم، یادآور شد: ولی قطعا به شرکت‌های داخلی توانمند در این حوزه امتیازات بیشتری داده می‌شود.


مرتبط:

‌‌پرتاب موفق ماهواره سنجشی گائوفن-۱۲


رئیس کنسرسیوم شرکت‌های فضایی با اشاره به توانمندی‌های شرکت‌های داخلی، گفت: توانمندی‌های شرکت‌های داخلی در دو بخش عمده است. برخی از شرکت‌ها در حوزه‌های ساخت ماهواره و فناوری‌های فضایی توانمند هستند و برخی از آنها نیز در حوزه‌های کاربردهای فضایی توانمندی‌هایی دارند.

 

شهرابی اضافه کرد: حوزه‌های کاربری از حوزه‌های فناوری پیشروتر است و ما سعی می‌کنیم آنها را به حوزه فضایی متصل کنیم. از این رو یک‌سری برنامه‌های نوآورانه اضافه خواهد شد تا شرکت‌هایی که در حوزه فضایی فعال هستند و در قالب پیمانکارهای دولتی فعال بودند، بتوانند با حوزه‌های کاربرد پیوند بخورند.

این فعال حوزه فضایی خاطرنشان کرد: با حمایت‌های صورت گرفته تلاش می‌شود تا با بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی سامانه‌های فضایی را ایجاد و به مرحله پرتاب وارد کنیم.

اصلاحات در حوزه مجوزها

شهرابی با تاکید بر اینکه ما از سازمان فضایی درخواست کردیم که مجوزهای اپراتور فضایی خصوصی نیازمند اصلاحاتی است، گفت: مجوزی که از سوی سازمان تنظیم مقررات منتشر شده، عمدتا بر روی ماهواره‌های زمین آهنگ و ماهواره‌های مدار ژئو متمرکز است که در ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری از زمین قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این نوع ماهواره‌ها از جمله بازارهای سنتی است و ما پیشنهاد دادیم که این بازار با بازار جدید مدارهای پایین ترکیب شود و انتظار داریم که محتوای مجوز نیز بر این مبنا اصلاح شود.

به گفته وی، با این اصلاحات بازیگران جدید حوزه منظومه‌های مدار پایین می‌توانند شرایط اخذ مجوز را پاس کنند.

شهرابی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ما درخواست دادیم که علاوه بر مجوز سازمان تنظیم مقررات، سازمان صدا و سیما نیز مجوزهایی را اعطا کند. چرا که ما در منظومه مخابرات دو ماموریت اینترنت اشیاء و پخش همگانی تصاویر تلویزیونی را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

چشم‌اندازهای منظومه مخابراتی

رئیس کنسرسیوم شرکت‌های خصوصی فضایی با اشاره به چشم‌اندازهای منظومه ماهواره‌های مخابراتی گفت: در فاز اول تلاش داریم تا در مدت پنج تا هفت سال منظومه ماهواره‌های مخابراتی را راه‌اندازی کنیم. علاوه بر آن امیدواریم با اپراتورهای زمینی همکاری‌های خوبی داشته باشیم که در این راستا شبکه‌ای را ایجاد کردیم تا کاربران در هر نقطه‌ای که رفتند، حتی اگر به کشورهای دیگر مسافرت کردند، بتوانند به ارتباطات دسترسی داشته باشند.

وی فاز اول فعالیت را اینترنت اشیاء دانست و افزود: با اجرای این طرح مسائلی چون رومینگ و عدم ارتباطات مرتفع می‌شود.


در ادامه بخوانید:

مسابقه‌ «چالش طراحی منظومه ماهواره‌ای»، بهمن ۱۳۹۸


بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید