کپسول مشکل‌دار بوئینگ بدون سرنشین به زمین بازگشت و دو فضانورد آن جا ماندند

بوئینگ پس از انجام آزمایشات گسترده اصرار داشت که استارلاینر برای بازگشت هردو فضانورد ایمن است، اما ناسا مخالفت کرد و پرواز اسپیس‌اکس را برای این کار در نظر گرفت.

تاریخ ویرایش: 22 شهریور ماه 1403

اولین مأموریت فضایی بوئینگ شب جمعه با فرود یک کپسول بدون سرنشین و دو خلبان آزمایشی که در فضا جا ماندند، به پایان رسید. این‌دو فضانورد سال آینده به زمین بازخواهند گشت، چرا که ناسا بازگشت آن‌ها را بسیار خطرناک می‌داند.

استارلاینر شش ساعت پس از خروج از ایستگاه فضایی بین‌المللی با چتر نجات وارد حوزه موشکی وایت سندز نیومکزیکو شد و با خلبان خودکار در سیاهی صحرا فرود آمد.

 فضاپیمای استارلاینر پس از فرود بدون خدمه در بندر فضایی برد موشک وایت سندز، ۶ سپتامبر ۲۰۲۴. (Aubrey Gemignani/NASA via Getty Images)
فضاپیمای استارلاینر پس از فرود بدون خدمه در بندر فضایی برد موشک وایت سندز، ۶ سپتامبر ۲۰۲۴. (Aubrey Gemignani/NASA via Getty Images)

آسوشیتدپرس گزارش کرده است که این نمایش با اعزام دیرهنگام اولین خدمه بوئینگ در ماه ژوئن آغاز و بسرعت به مأموریتی پرفراز و نشیب بدل شد که مشکل پیشرانه و نشت هلیوم پیدا کرد.

در این رابطه: شکست در نخستین پرتاب آزمایشی فضاپیمای بویینگ / «استارلاینر» در مدار اشتباه

بازگشت بوچ ویلمور و سونی ویلیامز ماه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، چرا که مهندسان در پی تشخیص مشکلات کپسول بودند.

کپسول مشکل‌دار بوئینگ بدون سرنشین به زمین بازگشت و دو فضانورد آن جا ماندند

بوئینگ پس از انجام آزمایشات گسترده اصرار داشت که استارلاینر برای بازگشت هردو فضانورد ایمن است، اما ناسا مخالفت کرد و پرواز اسپیس‌اکس را برای این کار در نظر گرفت. پرواز اسپیس‌اکس در پایان ماه جاری انجام می‌گیرد و این بدین معنی است که آن‌ها تا فوریه در فضا خواهند بود؛ بیش از هشت ماه پس از شروع سفری که قرار بود یک سفر سرعتی باشد.

ویلمور و ویلیامز می‌بایست تا اواسط ژوئن- یک هفته پس از پرتاب استارلاینر- به زمین بازمی‌گشتند، اما سفر آن‌ها به ایستگاه فضایی با مختل شدن پیشرانه و نشت هلیوم دچار مشکل شد و ناسا درنهایت تصمیم گرفت که بازگشت آن‌ها به استارلاینر بسیار خطرناک است.

از این‌رو، کپسولِ تماماً خودکار با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری جدید، با صندلی‌های خالی و لباس‌های آبی‌رنگ آن‌دو و تعدادی از تجهیزات ایستگاه قدیمی فضا را ترک کرد.

در این رابطه: انتخاب ۹ فضانورد آمریکایی برای اعزام به فضا از خاک آمریکا / اعزام با کمک فضاپیماهای سرنشین دار «استارلاینر» بویینگ و «دراگون» اسپیس ایکس (+تصاویر)

درحالی‌که کپسول سفید و آبی‌رنگ از ایستگاه فضایی مستقر در فاصله ۴۲۰ کیلومتری بر فراز چین جدا و در سیاهی فضا ناپدید می‌شد، ویلیامز از طریق ارتباط رادیویی گفت: «کپسول در راه خانه است.»

ویلیامز تا دیروقت بیدار ماند تا ببیند اوضاع چگونه پیش می‌رود. مرکز کنترل بوئینگ گفت: «فرود خوبی بود، بسیار عالی.»

دوربین‌های ایستگاه فضایی و یک جفت هواپیمای ناسا تصاویر کپسول را که با دود سفید رنگ خود به زمین نزدیک شد و تشویق کارکنان را برانگیخت ثبت کردند.

استیو استیچ، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا، گفت: «در هنگام بازگشت به جو، اختلالاتی از جمله در بخش پیشرانه داشتیم اما استارلاینر فرود بسیار دقیقی داشت.»

بخوانید: به‌کارگیری فناوری چاپ سه‌بعدی در ساخت فضاپیماهای تازه‌ی بویینگ

استیچ در کنفرانس مطبوعاتی خود در اوایل روز شنبه گفت: «به‌رغم این فرود ایمن، فکر می‌کنم تصمیم درستی گرفتیم که بوچ و سونی را بازنگرداندیم. همه ما از این فرود موفقیت‌آمیز خوشحالیم. اما باز همه‌مان به این فکر می‌کنیم که کاش کارها آن‌طوری که برنامه‌ریزی کرده بودیم پیش می‌رفت.»

بوئینگ در نشست خبری هیوستون شرکت نکرد، اما دو تن از مقامات ارشد فضایی و دفاعی این شرکت به نام‌های تد کولبرت و کی سیرز در یادداشتی به کارمندان گفتند که از تصمیم ناسا حمایت می‌کنند.

بخوانید: بوئینگ از رقابت فضایی با اسپیس‌ایکس جا ماند

مدیران اجرایی نوشتند: «شاید کارها آن‌طور که از پرواز آزمایشی انتظار داشتیم پیش نرفت، اما از تصمیم ناسا درخصوص استارلاینر حمایت می‌کنیم و به عملکرد تیم و فضاپیمای شرکت می‌بالیم.»

دموی استارلاینر سفری پر از تأخیر و شکست را به پایان رساند. پس از این‌که شاتل‌های فضایی بیش از یک دهه پیش از کار افتادند، ناسا بوئینگ و اسپیس‌اکس را برای سرویس تاکسی فضایی به خدمت گرفت. بوئینگ در اولین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود در سال ۲۰۱۹ با ایرادات زیادی روبه‌رو شد و آن را تکرار کرد. پرواز آزمایشی سال ۲۰۲۲ از ایرادات بیشتری پرده برداشت و هزینه اصلاح آن به بیش از ۱ میلیارد دلار رسید.

حمل‌‏ونقل هوایی اسپیس‌اکس در اواخر ماه جاری دهمین پرواز ناسا از سال ۲۰۲۰ خواهد بود. کپسول دراگون در سفری شش‌ماهه با دو فضانورد به فضا پرتاب می‌شود، زیرا فقط دو صندلی برای بازگشت ویلمور و ویلیامز در نظر گرفته شده است.

ویلمور و ویلیامز که از فضانوردان کهنه‌کار و فرماندهان بازنشسته نیروی دریایی هستند، اشکالاتی را در پرواز آزمایشی پیش‌بینی کردند. آن‌ها در فضا مشغول هستند و به فرایند تعمیر و آزمایش کمک می‌کنند. این‌دو در حال حاضر به همراه هفت نفر دیگر جزو خدمه تمام‌وقت ایستگاه فضایی هستند.

سیستم پیشرانه استارلاینر حتی قبل از پرواز این‌دو در ۵ ژوئن از دماغه کاناورال در فلوریدا دچار نشت هلیوم بود. میزان نشت ناچیز بود و تصور می‌شد که از یک نقطه باشد، اما چهار نشتی دیگر پس از بلند شدن از روی زمین پدید آمد. سپس پنج پیشرانه از کار افتادند. با این‌که چهار پیشرانه از نو فعال شدند، ناسا درخصوص بروز نقص‌های بیشتر که ممکن بود مانع از قرار گرفتن کپسول بر روی مدار شود دچار تردید شد.

بوئینگ در تابستان آزمایش‌های مختلفی را در فضا و روی زمین برای تست پیشرانه‌ها انجام داد و مطمئن شد که فضاپیما می‌تواند فضانوردان را با ایمنی کامل بازگرداند، اما خیالش بابت وضعیت پیشرانه‌ها آسوده نبود و تصمیم گرفت با اسپیس‌اکس پرواز کند.

مراقبت پرواز پرتاب‌های آزمایشی بیشتری را برای تست پیشرانه‌های کپسول پس از جدا شدن انجام داد که یکی در مرحله احتراق دچار مشکل شد. مهندسان گمان می‌کنند که هرچه پیشرانه‌ها احتراق بیشتری ایجاد می‌کنند، داغ‌تر شده و باعث می‌شوند که دریچه‌های محافظ جلوتر آمده و جریان سوخت‌رسانی به پیشرانه را متوقف کنند. آن‌ها نتوانستند هیچ‌کدام از این قسمت‌ها را کنترل کنند، زیرا بخش نگهدارنده پیشرانه‌ها درست قبل از بازگشت به جو از بین رفت.

استارلاینر تا چند هفته دیگر به مرکز فضایی کندی ناسا منتقل می‌شود تا از تحلیل‌ها رمزگشایی شود.

مقامات ناسا تأکید کردند که این آژانس فضایی همچنان به حفظ دو شرکت رقیب آمریکایی برای انتقال فضانوردان متعهد است. هدف این است که اسپیس‌اکس و بوئینگ تا وقتی که ایستگاه فضایی در سال ۲۰۳۰ قبل از بازگشت به جو به حال خود رها شود، به نوبت خدمه را به فضا بفرستند- هر شرکت سالی یک‌بار. به گفته ناسا، این روند فرصت زیادی برای جبران به بوئینگ نمی‌دهد، اما این شرکت قصد دارد پروژه استارلاینر را پیش ببرد.

استیچ پس از فرود گفت هنوز خیلی زود است که بگوییم پرواز بعدی استارلاینر با فضانوردان در چه مقطعی انجام می‌گیرد.

او گفت: «تعیین مسیر پیش رو اندکی زمان می‌برد.»

منبع

بیشتر بخوانید
تبلیغات
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید