پژوهشکده اویونیک، دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان با توجه به زیرساخت‌های موجود و در اختیار داشتن نیروی متخصص مربوطه، اقدام به تأسیس پژوهشکده برق و الکترونیک هوانوردی (اویونیک) جهت نیل به اهداف فوق نموده است.

تاریخ ویرایش: 12 مرداد ماه 1393

درباره پژوهشکده:

در راستای سند چشم‌انداز ملی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و جهت نیل به خودکفایی، یکی از اولویت‌های کشور، پژوهش و تحقیقات و پرورش پژوهشگران متخصص در زمینه‌های مورد نیاز کشور است. با توجه به رشد سریع صنایع هواپیمایی و هوافضای کشور، پژوهش‌های حوزه برق و الکترونیک هوانوردی (اویونیک) در سال‌های اخیر مورد توجه دوچندان قرار گرفته است. به همین جهت دانشگاه صنعتی اصفهان با توجه به زیرساخت‌های موجود و در اختیار داشتن نیروی متخصص مربوطه، اقدام به تأسیس پژوهشکده برق و الکترونیک هوانوردی (اویونیک) جهت نیل به اهداف فوق نموده است.

در این راستا، دانشگاه صنعتی اصفهان با تخصص و تجهیز فضای بسیار مناسب جهت پژوهشکده اویونیک شامل مجموعه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های اویونیک، سایت‌های پژوهشی، دفاتر هیئت‌علمی و دفاتر اداری اقدام به راه‌اندازی این پژوهشکده نموده است. پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان به طور رسمی در فروردین ماه سال 1392 که مزین به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی می‌باشد، با حضور معاون وقت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، افتتاح گردید.

پژوهشکده اویونیک با در اختیار گرفتن نیروهای متخصص در گرایش‌های مختلف مهندسی برق  و کامپوتر ازجمله مهندسی الکترونیک، مخابرات-سیستم، مخابرات-میدان، قدرت، کنترل، سخت‌افزار و نرم‌افزار امکان پژوهش در بسیاری از حوزه‌های مهندسی برق و کامپیوتر و به ویژه حوزه‌های مرتبط با صنایع هوایی همانند سیستم‌های مخابرات هوایی، رادار هوایی، سیستم‌های ناوبری، سیستم‌های کنترل و کمک پرواز، سنسورها و محرک‌ها، سیستم‌های کامپیوتری و استاندارهای انتقال داده، سیستم‌های قدرت و تأمین نیرو و همچنین سیستم‌های یکپارچه‌سازی را فراهم آورده است.

پژوهشکده اویونیک در اولین گام خود توانسته است در قسمت اویونیک پروژه کلان ملی "توسعه فناوری‌های کلیدی در طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری150 نفره" که از مهم‌ترین طرح‌های کلان مصوب شورای عالی عتف می‌باشد به عنوان دانشگاه محوری فعالیت نماید. فاز مطالعات اولیه این طرح اسفندماه 1391 به پایان رسیده است و هم اکنون فاز طراحی مفهومی آن در حال انجام است. امید است این پژوهشکده در آینده بتواند گره گشای نیازهای گسترده کشور عزیزمان در حوزه برق و الکترونیک هوانوردی باشد.

گروه‌های پژوهشی:

  • گروه پژوهشي سامانه‌ها و آزمون‌گرها
    این گروه پژوهشی وظیفه تحقیق و پژوهش در مورد سامانه‌های اویونیکی شامل سامانه‌های مخابراتی، ناوبری، کنترلی، الکتریکی، پردازشی را به عهده دارد. همچنین بررسی استانداردهای لازم در طراحی و ساخت این سامانه‌ها به همراه تهیه سناریوهای تست مورد نیاز برای هر یک از سامانه‌ها توسط این گروه انجام می‌شود. 
  • گروه پژوهشي تلفيق و يكپارچه‌سازي
    این گروه پژوهشی وظیفه تحقیق و پژوهش در روش‌ها و معماری‌های مختلف مورد استفاده برای تلفیق سامانه‌های اویونیکی را به عهده دارد. 
  • گروه پژوهشي شبيه‌ساز و صلاحيت پرواز
    این گروه پژوهشی وظیفه تحقیق و پژوهش در زمینه سامانه‌های شبیه‌ساز پرواز و استانداردها لازم برای اخذ مجوزهای صلاحیت پرواز از مراجع ذی‌صلاح را به عهده دارد.

تارنمای پژوهشکده اویونیک: avionics.iut.ac.ir/fa

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید