دومین كنفرانس مهندسي قابليت اطمينان

 

با توجه به روند رو به رشد کاربرد مفاهیم قابلیت اطمینان در علوم نوین، دومین کنفرانس مهندسی قابلیت اطمینان به همت پژوهشگاه هوافضا در آبان ماه 1390 برگزار خواهد شد.
برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به پایگاه اینترنتی کنفرانس (http://reli2011.ari.ac.ir/index.htm) مراجعه نمایید.

 

ویژگی‌های ماهواره‌های ایرانی فجر، ظفر، آتست 1 و رصد 1

به مناسبت دومين سالروز پرتاب ماهواره ملي اميد به فضا و همزمان با دهه‌ی فجر، دوشنبه 18 بهمن 89  آيين ويژه‌ی روز فناوري فضايي با حضور رييس جمهور و مقامهاي عالي كشور در تهران برگزار و از چهار ماهواره ملي رونمايي شد.

پرواز در سال 2025

سازمان هوانوردی و فضانوردی آمریکا، ناسا در اواخر سال 2010 قراردادی را با سه گروه لاکهید مارتین، نورث‌روپ گرومن و بویینگ به امضا رسانده است که در آن، سه شرکت گفته شده بر روی طرح‌های مفهومی پیشرفته در زمینه‌ی هواپیماهای سال 2025 مطالعاتی را انجام می‌دهند. تصویر روبرو از پایگاه اینترنتی ناسا گرفته شده است.
برای دیدن تصویر بزرگتر، اینجا را کلیک کنید.

نخستین کنفرانس ملی اویونیک ایران

سازمان صنایع هوایی و گروه هوافضای دانشگاه تربیت مدرس در جهت ارتقاء دانش و فناوری اویونیک در کشور، اقدام به برگزاری اولین کنفرانس تخصصی اویونیک در تیرماه ۱۳۹۰ کرده‌اند. هم‌زمان با برگزاری کنفرانس، نمایشگاه تخصصی و کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار خواهد شد.

مراجع دروس تدریسی در مقطع کارشناسی هوافضا

برخی از مراجع و منایع دروسی که در مقطع کارشناسی رشته‌ی مهندسی هوافضا مورد استفاده قرار می‌گیرد در ادامه عنوان می‌شود. این منابع به مرور زمان تکمیل می‌شود.

پرواز آزمایشی سریع‌ترین بالگرد جهان


شرکت یوروکوپتر از برنامه‌ی آزمایشی پرواز بالگرد هیبرید نمایشی پرسرعت و دوربرد X3 خبر داد. قرار است که این هلی‌کوپتر رکورد سرعت بالگردها را که چند ماه پیش بدست آمد، دوباره بشکند. این بالگرد به دو موتور توربوشافت مجهز است که انرژی سیستم گردنده‌ی اصلی پنج‌پرّه‌ای و دو پروانه‌ی نصب شده روی بال‌های کوتاه آن را فراهم می‌کند.

در پایگاه پرتاب

در تصویر روبرو، فضاپیمای سایوز تی‌اِم‌اِی-20 در پایگاه پرتاب خود در قزاقستان دیده می‌شود. ماموریت این فضاپیما که در دسامبر 2010 پرتاب گردید، رساندن خدمه‌ی خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌باشد تا زندگی جدید خود را درون این ایستگاه آغاز کنند. این تصویر از پایگاه اینترنتی ناسا گرفته شده است.
برای دیدن تصویر بزرگتر، اینجا را کلیک کنید.

دکتر نیما اسدیان

درجه‌ی علمی: استادیار
دانشگاه: صنعتی شریف
زمینه‌های پژوهشی: دینامیک و کنترل وسایل هوافضایی؛ طراحی و تحلیل ماموریت فضایی؛ طراحی سیستم ماهواره؛ بهینه‌سازی کاربردی؛ آیروالاستیسیته و دینامیک سازه‌ای؛ تحلیل سیستم‌های اتفاقی عیرخطی

دکتر هادی نوبهاری

درجه‌ی علمی: دانشیار
دانشگاه: صنعتی شریف
زمینه‌های پژوهشی: دینامیک پرواز، هدایت و کنترل وسایل پرنده، روش‌های ابتکاری در حل مسائل، هدایت و ناوبری مشارکتی، بهینه‌سازی مسیر وسایل پرنده، بهینه‌سازی طراحی چندزمینه‌ای

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی

درجه‌ی علمی: استادیار
دانشگاه: صنعتی شریف
زمینه‌های پژوهشی: نانو مکانیک؛ تحلیل، طراحی و بهینه‌سازی سازه‌ها؛ اثر متقابل سیال و جامد، آیروالاستیسته و هیدرو الاستیسیته و ...

نمایشگاه تجاری هوانوردی خاورمیانه (MEBA)


نمایشگاه تجاری هوانوردی خاورمیانه (MEBA) از 7 تا 9 دسامبر 2010 ( 16 تا 18 آذر 89)، در امارات متحده عربی، شهر دبی برگزار می‌شود. نمایشگاه MEBA مهمترين نمايشگاه تجاری هوايي در خاورمیانه است. این نمایشگاه در صدد است تا زمينه‌ي مناسبي را براي ارتباط در خاورميانه فراهم آورد. نشانی پایگاه اینترنتی نمایشگاه: www.meba.aero

دکتر فریبرز ثقفی

درجه‌ی علمی: استادیار
دانشگاه: صنعتی شریف
زمینه‌های پژوهشی: شبیه‌سازی؛ هلیکوپتر؛ هواپیمای بدون سرنشین

ماموریت اس تی اس

سازمان فضایی اروپا، که با نام کوتاه اِسا (ESA) شناخته می‌شود، دروازه‌ی اروپا به فضا است و مأموریت آن، شکل دادن و گسترش توانایی‌های فضایی اروپا و اطمینان بخشیدن به ادامه‌ی سرمایه‌گذاری برای خدمات‌رسانی به شهروندان اروپا و جهان می‌باشد. در تصویر بالا فضانورد اِسا، هانس اشلگل را می‌بینید که در بیرون آزمایشگاه فضایی کُلُمبوس طی مأموریت اِس تی اِس-122 در حال کار است.
برای دیدن تصویر بزرگتر، اینجا را کلیک کنید. این تصویر از سایت ناسا گرفته شده است.

سازمان فضایی اروپا (European Space Agency)، که با نام کوتاه اِسا (ESA) شناخته می­شود، دروازه­ی اروپا به فضا است و مأموریت آن، شکل دادن و گسترش توانایی­های فضایی اروپا و اطمینان بخشیدن به ادامه­ی سرمایه­گذاری برای رساندن مزایا به شهروندان اروپا و جهان می­باشد. در تصویر بالا فضانورد اِسا، هانس اشلگل (Hans Schlegel) را می­بینید که در بیرون آزمایشگاه فضایی کُلُمبوس (Columbus) طی مأموریت اِس­تی­اِس-122 در حال کار است.

پنجمين نمايشگاه بين المللی هوایي خليج فارس ايران – کيش

 

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران با هدف ارائه توانمندی‌های صنايع هوايی، هوانوردی و هوافضاي ایران و معرفی دستاوردها و فناوری‌های مربوط در سطح بین‌المللی با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان هواپیمایی کشوری در 18-21 آبان 89 برگزار می‌شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به پايگاه اینترنتی نمایشگاه (www.iran-airshow.com) مراجعه کنید.

اف-16 اسکمپ

این تصویر سال 1992 نشان می‌دهد که مدلی از اف-16 اسکمپ در حال آزمایش در تونل پژوهش آیرودینامیک پایه در مرکز پژوهش لانگلی ناسا می‌باشد. این تست به عنوان بخشی از برنامه‌ی پژوهشی سرعت بالای سازمان ناسا انجام شده است.
برای دیدن تصویر بزرگتر، اینجا را کلیک کنید. این تصویر از سایت ناسا گرفته شده است.

 

دکتر سید حسن عصایی

درجه‌ی علمی: استادیار
دانشگاه: صنعتی شیراز
زمینه‌های پژوهشی: المان محدود؛ پایداری سازه؛ مواد مرکب؛ مدلسازی ساختاری

دکتر کاظم هجران‌فر

درجه‌ی علمی: دانشیار
دانشگاه: صنعتی شریف
زمینه‌های پژوهشی: مکانیک سیالات و آیرودینامیک؛ دینامیک سیالات محاسباتی؛ پایداری و گذار جریان‌های سیال؛ جریان‌های واکنش دهنده ابرصوت؛ آیرودینامیک هلیکوپتر؛ آیرودینامیک ناپایا ...

نقش فلزات در توسعه‌ی صنايع هوافضا

به گزارش متال بولتن، شايد بازار فلزات صنعت هوافضا به اهميت و بزرگي بازار فلزات خودروسازي يا ساختماني نباشد اما براي عرضه‌كنندگان درگير در اين صنعت ارزش بالايي دارد و براي توليدكنندگان آلياژهاي مخصوص مانند تيتانيوم از اهميت به سزايي برخوردار است.

دومین دوره‌ی مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین

دومين دوره مسابقه طراحي و ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين به کوشش دانشگاه صنعتي شريف برگزار  می‌شود. مهلت ثبت‌نام در این مسابقات از 3  تا 22 مهر ماه می‌باشد. پژوهشکده شهید رضایی و ستاد توسعه فناوری هوافضا از برگزارکنندگان این مسابقه هستند.

دومین دوره‌ی مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین

 

دومين دوره مسابقه طراحي و ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين به کوشش دانشگاه صنعتي شريف برگزار  می‌شود. مهلت ثبت‌نام در این مسابقات از 3  تا 22 مهر ماه می‌باشد. پژوهشکده شهید رضایی و ستاد توسعه فناوری هوافضا از برگزارکنندگان این مسابقه هستند.
برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشاني پايگاه اطلاع‌رساني این مسابقات (www.iudc.ir) مراجعه کنید.

دکتر مسعود دربندی

درجه‌ی علمی: استاد
دانشگاه: صنعتی شریف
زمینه‌های پژوهشی: دینامیک سیالات محاسباتی و انتقال حرارت؛ بهسازی عملکرد و راندمان توربین گاز؛ مدلسازی ریاضیاتی و کامپیوتری سیستم‌های مهندسی؛ الگوریتم‌های بهینه‌سازی؛ ...

دکتر محمد طیبی رهنی

درجه‌ی علمی: استاد
دانشگاه: صنعتی شریف
زمینه‌های پژوهشی: کاربرد دینامیک سیالات محاسباتی (سی‌اف‌دی) در: جریان‌های آشفته؛ آیرودینامیک؛ جریان‌های جندفازی؛ توربوماشین‌ها؛ جریان های جوی؛ آیروالاستیسیته و ...

ماموریت مشترک

در تصویر روبرو، رابرت ال. کوربیم (سمت چپ تصویر) و کریستر فوگل‌سانگ (سمت راست تصویر)، متخصصان ماموریت اس‌تی‌اس-116 را می‌بینید که در آغاز سه دوره‌ی برنامه‌ریزی شده از ماموریت ادامه‌ی ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال مشارکت هستند. برای دیدن تصویر بزرگتر، اینجا را کلیک کنید. این تصویر از سایت ناسا گرفته شده است.

دکتر سیدحسین پورتاکدوست

درجه‌ی علمی: استاد
دانشگاه: صنعتی شریف
زمینه‌های پژوهشی: کنترل بهینه اتفاقی؛ طراحی و بهینه‌سازی مسیر هواپیما؛ دینامیک پرواز هوافضا؛ آنالیز/شبیه‌سازی آماری سیستم‌های دینامیکی؛ شبیه‌سازی آیروالاستیک وسایل هوایی

دکتر کاوه قریانیان

درجه‌ی علمی: استاد
دانشگاه: صنعتی شریف
زمینه‌های پژوهشی: توربوماشین‌ها؛ ترمو-آکوستیک؛ دینامیک گاز؛ سیستم‌های تبدیل انرژی

دکتر علی عابدیان

درجه‌ی علمی: استادیار
دانشگاه: صنعتی شریف
زمینه‌های پژوهشی: نانوتکنولوژی؛ انتخاب مواد بهینه؛ کاربرد الگوریتم‌های ژنتیک در طراحی بهینه‌ی مواد مرکب ورقه‌ای

راه‌اندازی بخش اساتید هوافضا در پورتال

بخش اساتید هوافضای ایران در پورتال راه‌اندازی شده است.

آشنایی با کتاب‌های هوافضایی: دانستنی‌های علم پرواز

 

کتاب دانستنی‌های علم پرواز به صورت ساده و بدون فرمول به مباحث مربوط به پرواز وسایل پرنده‌ی هوایی می‌پردازد. مطالب این کتاب در برگیرنده‌ی موارد زیر است:
چگونگی پرواز، کنترل، پایداری و عملکرد یک هواپیما؛ اجزای اصلی یک هواپیما و نحوه کار آن‌ها؛ تونل‌های باد و انواع آن؛
به همراه
تاریخچه‌ای از پرواز با هواپیما از آغاز تا کنون
این کتاب توسط انتشارات سبزان به چاپ رسیده است.

برگشت به مسیر

میخائیل گریفین، مدیر ناسا در حال تماشای جدایش بوستر راکت سوخت جامد در خلال پرتاب شاتل فضایی دیسکاوری در 9 دسامبر 2006 است. این شاتل در مرکز فضایی کندی در 22 دسمابر 2006، به زمین نشست. این سومین ماموریت موفقیت‌آمیز شاتل در همان سال بود. برای دیدن تصویر بزرگتر، اینجا را کلیک کنید.

 

دکتر محمدرضا سلطانی

درجه‌ی علمی: استاد
دانشگاه: صنعتی شریف
زمینه‌های پژوهشی: آیرودینامیک ناپایا؛ آیرودینامیک کاربردی؛ طراحی و ساخت تونل‌های باد و توربین‌های بادی؛ طراحی، ساخت و انجام اندازه‌گیری‌های تونل باد؛ دینامیک پرواز؛ روش های اندازه‌گیری

تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری