انواع سوخت هواپیما (+کد سوخت)

سوخت گفته شده به دلیل دارا بودن خلوص بالا یعنی نداشتن مواد گوگردی و اسیدیته پایین پس از افزایش مواد افزودنی مورد نیاز مستقیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخ ویرایش: 17 آذر ماه 1398

انواع سوخت‌ها: 

سوخت JP-1

این سوخت توسط فرانک وایت به وجود آمد این نوع سوخت دارای نقطه انجماد پایین بوده یا می‌توان گفت همان نفت است و ویژگی اصلی این سوخت این است که بیشترین گرما را در واحد حجم تولید می‌کند و از خاصیت روغن‌کاری خوبی برخوردار است. روشن کردن موتورها در هوای سرد با این نوع سوخت مشکل است و در ارتفاعات سبب خاموش شدن موتورها می‌گردد.  

سوخت JP-2

این سوخت در سال 1945 ساخته شد و ترکیب بنزین و نفت می‌باشد که بیشترین درصد آن را نفت تشکیل می‌دهد. سوخت جی‌پی 2 بدلیل پیشرفت شتابان صنعت هواپیمایی نتوانست پاسخگوی نیاز باشد اما زمینه‌ای برای تهیه سوخت‌های بعدی شد. 

سوخت JP-3

این سوخت در سال 1947 تولید شد و آمیزه‌ای از 65 تا 70 درصد بنزین و 30 تا 35 درصد نفت می‌باشد و این سوخت سبب شد که مشکل روشن نشدن موتورها در سرما برطرف شود و همچنین در ارتفاعات روشن کردن موتور بهبود یافته است ولی این سوخت گرایش زیادی به بخار شدن دارد که سبب خاموش شدن موتورها می‌شود. 

سوخت JP-4

این سوخت در سال 1951 تهیه شد و از 65 درصد گازوئیل و 35 درصد نفت تشکیل شده است اما فشار تبخیر آن بسیار پایین است و بین 2 تا 3 پوند فشار می‌باشد. کاهش فشار تبخیر سبب کاهش سوخت در تانک می‌گردد و خاموش شدن موتور بر اثر تبخیر شدن سوخت کاهش می‌یابد. علامت ناتو این سوخت F40 می‌باشد. 

سوخت JP-5

این سوخت دارای نقطه اشتعال بالا است یعنی 140 درجه فارنهایت و کم تبخیر می‌شود. برد تقطیری آن 550-350 درحه فارنهایت بوده و نقطه انجمادش 55- درجه فارنهایت می‌باشد و مشکل روشن کردن موتورها در هوای سرد و روشن کردن دوباره‌ی موتور در ارتفاعات رو به کاهش می‌باشد و علامت ناتو آن F44 است.


تبلیغات

دانستنی‌های علم پرواز


سوخت JP-6

این سوخت برای هواپیماهایی است که دارای موتور جت و سرعتشان بیش از سرعت صوت باشد تولید می‌گردد. نقطه انجماد این سوخت 65- درجه فارنهایت است بنابراین به کار بردن این سوخت در هوای سرد و ارتفاعات بالا مناسب است و قابل ذکر است که علامت ناتو آن F44 است. 

سوخت JP-7

این سوخت برای ماموریت‌های ویژه تهیه گردیده است. این سوخت کمتر در هواپیماهای نظامی مورد استفاده قرار می گیرد و جانشین مناسبی برای سوخت جی پی 4 می‌باشد. سوخت جی پی 7 کمابیش مشابه جی‌پی 5 است اما اشتعالی مثل سوخت‌های نفتی دارد و علامت ناتو آن F44 است. 

سوخت JP-8

نیروی هوایی ایالات متحده در سال 1995 سوخت JP-8 را جایگزین JP-4 کرد. این سوخت دارای نقطه اشتعال بالاتر،بقاپذیری بیشتر و میزان ترکیبات سرطان‌زای کمتر است.

JP-8 از لحاظ ساختاری شبیه به JP-5 است با این تفاوت که نقطه اشتعال پایین‌تری دارد. این سوخت به واسطه ویژگی‌های منحصر به فرد خود تا سال 2025 در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده خواهد بود. JP-8 در بین نیروهای ناتو با کد F-94 شناخته می‌شود. ترابری هوایی غیر نظامی از ترکیبی یکسان با JP-8 تحت عنوان JET-A به عنوان سوخت استفاده می‌کند.

سوختJP-8

شامل ترکیباتی مانند باز دارنده انجماد آب درون سوخت، بازدارنده خوردگی موتور توسط سوخت، روان‌کننده و مواد ضد الکتریسیته ساکن می‌باشد. در ساختار JP-8 میزان بنزن که ماده‌ای سرطان‌زا و هگزان که ماده‌ای سمی است کاهش‌ یافته است.

سوخت JP-8 +100

گونه ارتقا‌یافته JP-8 در سال 1994 تولید شده است. پایداری گرمایی این سوخت تا 100 درجه فارانهایت افزایش پیدا کرده است. از مشخصات ظاهری این سوخت می‌توان به این موارد اشاره کرد: دمای اشتعال 38 درجه سانتی گراد - دمای اشتعال خود به خود 270 درجه سانتی گراد-دمای جوش 140 تا 300 درجه سانتی گراد-حلالیت در آب ناچیز-رنگ زرد کم رنگ (کاهی رنگ)

سوخت JP-TS

ویژگی خاص این سوخت تعادل گرمایی بسیار بالا و نقطه انجماد پایین آن است. JP-TS در سال 1956 برای هواپیمای جاسوسی U-2 تولید شد. این سوخت تنها در 2 پالایشگاه ایالات متحده تولید می شود.

سیال JP-10

یک پیشران مایع است که به خاطر نقطه انجماد بسیار پایین، از آن به عنوان سوخت موشک‌های هوا تنفس استفاده می‌شود. این سیال از ترکیب خالص به نام EXO-TETRAHYL DRODICYELOPETADIENE ساخته شده است. فضاپیمای X-37 که در ناسا طراحی شده است احتمالا از این سوخت استفاده خواهد کرد.

سوخت JP-900

نیروی هوایی ایالات متحده در حال توسعه برنامه موتور توربینی IHPTET برای دو برابر کردن میزان نسبت سوخت به وزن می باشد. برنامه IHPTET در حال یافتن راهی برای افزایش فشار و دمای سوخت موتور جهت دستیابی به افزایش نسبت سوخت به وزن می باشد. برای این منظور نیاز به سوختی خاص است که پایداری گرمایی آن حدود 900 درجه فارنهایت باشد. این سوخت همچنین دارای پایداری اکسایشی و پایداری گرما کافت می باشد و در دانشگاه پنسیلوانیا تولید شده است.

سوخت JET A-1 و JET A

سوخت گفته شده به دلیل دارا بودن خلوص بالا یعنی نداشتن مواد گوگردی و اسیدیته پایین پس از افزایش مواد افزودنی مورد نیاز مستقیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کدهای سوختی:

کد A: معرف سوختی است که دارای موادی چون ضدیخ ، ضداکسیژن و ضدزنگ زدگی است.
کد B: این نوع سوخت مانند F-34 است فقط ضدیخ ندارد.
کد C: این نوع سوخت تجاری است و برای خطوط هوایی با مشخصات معین و برای موتورهای جت در نظر گرفته شده است.
کد D: نقطه انجماد آن 50- درجه فارنهایت می باشد و مانند JP-8 است.
کد E: نقطه انجماد آن 36- درجه فارنهایت است.
کد F: از هر نظر همانند JP-4 می باشد.

عبارت JP مخفف Jet Petroleum به معنای سوخت جت میباشد و شماره بعد از آن بیانگر Grade سوختی می‌باشد.

منبع: www.hitna.ir


در ادامه بخوانید:

مخازن سوخت هواپیما

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • هدایت اله  |  بسم اله الرحمن الرحیم:ریاست سازمان هوا فضای ایران سلام علیکم:اینجانب با عنایات خداوند تبارک و تعالی طرحی برای کاهش سوخت تمامی هواپیماها در سراسر دنیا داریم که سوخت را به 1/3 یک سوم حال حاضر کاهش میدهد در صورت تمایل و تفاهم شما برای خرید و اجرای این طرح برای اولین بار در دنیا با شماره من تماس حاصل فرمایید . ومن اله التوفیق.
  • علی احمدی  |  سلام دوست عزیز
    متشکرم از سایت خوبتون
    من یک سوال داشتم که خوشحال می شم جوابم رو بدید.
    در بعضی از مقالات میزان گنجایش مخزن هواپیما ها رو به پوند و کیلو نوشته این مقدار برابر چند لیتر است؟
    متشکر میشم اگه جواب من رو بدبد و اگر امکان داره جواب رو به ایمیلم بفرستید/
    با تشکر فراوان از شما دوست عزیز.
  • عباس طهماسبی  |  سلام -متشکر از سایت خوبتون -لطفا از چگونگی کار دستگاه های سوخت رسان در موتور هواپیما و پمپ و تجهیزات به کاررفته نیز بنویسید متشکر می شویم .
  • omid   |  سلام واقعاً از سايت خيلي خوبتون تشكر ميكنيم اميدوارم هميشه موفق باشيد
  • کاوه براتی  |  عالی بود.ممنون.
  • کسری  |  جالب بود مرسی
  • پر نیا هاشمی  |  خیلی عالی بود
  • سحر جاوید  |  سلام،ممنون میشم اگه جواب این سوال منو بدید.دانسیته سوخت هواپیما چه تاثیری بر عملکرد هواپیما داره؟ اگ لطف کنید جوابشو به ایمیلم بفرستید ممنون میشم.
  • هادی  |  سلام .جالب بود ولی یکسری ایرادات دارد.که من فقط یکی 2مورد را میگم. jp4 درصد 69از بنزین مرغوب 30درصد نفت خالص و 1درصد از گاز بوتان برای بالا بردن تبخیر استفاده می شود در jp4 منظور از 4 همان c4 گاز بوتان است در ضمن jp4 اصطلاح jet proper می باشد به معنای حرکت دهنده و راننده جت می باشد .باقی مطالبت را زیاد دقت نکردم ..در ضمن jp4 اصلا گازوییل نداره این اشتباه.. در ضمن لطفا منابعی را استفاده کردید را معرفی نمایید
  • مجید  |   سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    عذر میخوام JP مخفف Jet Petroleum هست یاJet Petrolion ؟؟
    پاسخ: با سلام. ضمن سپاس JP مخفف Jet Petroleum است.
  • ali  |  مطالب خوبه ولی ی کم قدیمیه
  • ایرج ابراهیمی  |  26 شهریور ماه 1394
    با سلام در مقاله تحت عنوان سوخت هواپیما فقط را جع به سوخت جت و انواع آن زحمت کشیدید و مطالب خوبی نوشتید اگر هواپیماهای با موتور پیستونی را شما هواپیما حساب کنید از انواع سوخت هواپیماهای با موتور پیستونی هم مطلب اضافه شود تا اطلاع رسانی تکمیل تر شود.
    پاسخ پورتال: ضمن سپاس از نظر شما، تلاش می‌شود که در این زمینه مطالب بیشتری تهیه گردد.
  • سید محسن موسوی  |  6 مرداد ماه 1397
    باسلام و تشکر از سایت خوبتون که در اختیار مراجعه کنندگان قرار داده آید . سوال من این است که آیا سوخت هواپیما فعالیت اسیدی دارد یا فعالیت بازی دارد؟ لطفاً نتیجه را در همین سایت اعلام نمایید .ممنون از شما...
فرستادن دیدگاه جدید