آغاز ماموریت ریزماهواره‌‌ی مکعبی ناسا

ماهواره مینیاتوری جدید ناسا که هفته گذشته به فضا پرتاب شده بود، با زمین تماس گرفته و قرارگیری در مدار و آغاز ماموریتش را تایید کرد.

تاریخ ویرایش: 25 مهر ماه 1394

ماهواره مینیاتوری جدید ناسا که هفته گذشته به فضا پرتاب شده بود، با زمین تماس گرفته و قرارگیری در مدار و آغاز ماموریتش را تایید کرد.

به گزارش ایسنا، ناسا و شرکت هوافضای El Segundo در کالیفرنیا، تاییدیه قرارگیری در مدار و آغاز عملیات ماهواره مکعبی OCSD را دریافت کردند. این ماهواره هفته گذشته توسط موشک اطلس پنج از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ واقع در کالیفرنیا به فضا پرتاب شده بود.

تماس نخستین ماهواره‌ مینیاتوری ناسا برای تایید آغاز ماموریتش با زمین

ماهواره OCSD اولین ماموریت از شش سری ماموریت جدید نمایشی فناورانه ناسا است که در ماه‌های آتی با استفاده از کیوبست‌ها راه‌اندازی می‌شوند. هدف از انجام این ماموریت‌ها، آزمایش فناوری‌هایی است که کاربردهای جدیدی را از این ماهواره‌های مینیاتوری امکان‌پذیر می‌سازد.

هر کیوبست (ماهواره مکعبی)، مکعبی با اندازه 10*10*10 سانتیمتر است. ماوریت بعدی OCSD برای فوریه 2016 برنامه‌ریزی شده است.

ناسا، سازمان‌های فضایی سایر کشور‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های تجاری می‌توانند در ماموریت‌های فضایی آینده با فراهم آوردن فناوری‌های ارتباطات سریع، سیستم‌های پیشرانش جدید، فناوری‌های ویژه تماس و ملاقات با هم همکاری داشته باشند.

استیو جورکزیک، دستیار مدیر در STMD واقع در مقر ناسا در واشنگتن گفت: ماموریت‌های نمایشی فناورانه مانند OCSD به اکتشافات جدید منجر می‌شوند.

وی در ادامه ‌افزود: با بهبود قابلیت ارتباطات فضاپیماهای کوچک برای پشتیبانی از ماموریت‌های علمی اطلاعاتی فشرده، OCSD با احتمال بیشتری به گزینه‌ای مناسب و دائمی برای برنامه‌ریزان ماموریتی تبدیل خواهد شد.

به گفته ناسا، OCSD نسبت به سیستم‌های ارتباطاتی لیزری مبتنی بر فضا متفاوت است چرا که نصب لیزر روی بدنه فضاپیما دشوار است و همچنین با جهت‌گیری کیوبست می‌توان جهت تابش نور را کنترل کرد. این موضوع باعث می‌شود سیستم لیزری بیش از هرچیزی در فضا فشرده شود.

تماس نخستین ماهواره‌ مینیاتوری ناسا برای تایید آغاز ماموریتش با زمین

به کمک این فناوری می‌توان قابلیت هماهنگی ماهواره‌های کوچک را با سایر فضاپیماهای اکتشافی و ماهواره‌های دیگر افزایش داد و از این طریق به کاوش میان سیارات، سیارک‌ها و قمرهای جدید پرداخت.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب