چند ایرانی هواپیمای شخصی دارند؟

هواپیماهای شخصی چقدر هزینه دارند؟ مزایای استفاده از هواپیماهای خصوصی چیست؟ آیا هواپیماهای خصوصی امن‌تر است؟

تاریخ ویرایش: 7 فروردین ماه 1403

[یادداشت: اطلاعات این نوشتار مربوط به بهمن 1397 است.]

چه تعداد هواپیمای شخصی داریم؟

جت‌های شخصی در ایران طرفداران زیادی ندارند و البته بهتر است که بگوییم تنها چیزی حدود ١٧٠ ایرانی مالک هواپیماهای شخصی هستند. هواپیماهای کوچکی که تنها قابلیت حمل تعداد انگشت‌شماری سرنشین را دارند. آرمان بیات، کارشناس صنعت هوایی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «در حال حاضر هیچ هواپیما و جت شخصی با ظرفیت بالای دونفر و وزن ٦٠٠کیلوگرم در ایران وجود ندارد.»

همچنین بخوانید: قیمت هواپیمای جت شخصی چند است؟

هواپیمای جت شخصی - جت خصوصی - جت تجاری

در سال ٨٢ وزارت راه وقت، لایحه‌ای را در رابطه با اجازه پرواز هواپیماهای شخصی به دولت برد و از آن تاریخ بود که مالکیت حقیقی و حقوقی هواپیماهای شخصی در ایران آزاد شد و هرکس می‌توانست بر اساس ضوابط سازمان هواپیمایی بهره‌برداری کند، اما این لایحه در سال‌های گذشته به دلایل مختلفی مغفول ماند.

همچنین بخوانید: چگونه هواپیمای شخصی بخریم؟

به گفته این کارشناس صنعت هوایی، بعد از این مصوبه تنها ١٦٠ الی ١٧٠ هواپیمای یک‌موتوره فوق سبک که از آنها به‌عنوان هواپیماهای ورزشی استفاده می‌شود، وارد کشور شد. این هواپیماها که وزنی کمتر از ٦٠٠کیلوگرم دارند، تنها در تفریحات استفاده می‌شوند و خلبان‌های آنها معمولاً قادر به پرواز در مسیرهای طولانی نیستند.

چند ایرانی هواپیمای شخصی دارند؟

بیات می‌گوید: «البته نخستین‌بار سال ٧٦ فردی یک فروند هواپیمای ٤نفره یک‌موتوره پیستونی وارد کرد اما به دلیل مشکلات قانونی امکان استفاده از آن نبود و درنهایت بعد از سال‌ها خاک‌خوردن در فرودگاه قلعه‌مرغی به یکی از ایرلاین‌ها واگذار شد. بعد از آن، در سال ٧٩ شرکت بلند پرواز یک هواپیمای ورزشی وارد کرد که به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت، این هواپیما در بخش آموزش مورد استفاده قرار گرفت.

هواپیماهای شخصی چقدر هزینه دارند؟

این هواپیماها معمولاً در بازار جهانی بین ١٠٠ تا ١٥٠‌هزار دلار قیمت دارند. به عبارت دیگر با دلار ١٢‌هزار تومانی این روزهای بازار ایران، قیمت هر هواپیمای شخصی چیزی حدود یک‌میلیارد و ٢٠٠‌میلیون تا یک‌میلیارد و ٨٠٠‌میلیون تومان قیمت دارد و تعمیر و نگهداری آن معمولاً برای صاحبانش بسته به نوع آن ماهانه چیزی حدود ٣ تا ٥‌میلیون تومان آب می‌خورد؛ البته نباید فراموش کرد که در هواپیماهای شخصی خبری از یارانه سوخت نیست.

همچنین بخوانید:‌ قیمت یک هواپیما چقدر است؟

مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: «سوخت جت‌ها و هواپیماهای شخصی به قیمت فوب خلیج‌فارس یعنی لیتری حدود ٩‌هزار تومان فروخته می‌شود و هزینه تعمیر و نگهداری که صاحبان آنها پرداخت می‌کنند، به‌مراتب بیشتر است. البته باید توجه داشت که هواپیما یا همان جت‌های شخصی با وزن بالای ٦٠٠ کیلوگرم که امکان جابه‌جایی بیش از ٢ مسافر را دارند، هزینه‌های نگهداری‌شان خیلی بیشتر از اینهاست و در برخی مواقع معادل هواپیماهای مسافری کوچک برای صاحبان‌شان هزینه می‌تراشند.

2 هزار خلبان بیکار در ایران

در حال حاضر نزدیک به ٢ هزار خلبان آموزش‌دیده که توانسته‌اند گواهی‌نامه‌های مخصوص هوانوردی را کسب کنند، در ایران وجود دارد که به استخدام هیچ شرکت هواپیمایی در نیامده‌اند. این خلبان‌ها که برای گذراندن دوره‌های خلبانی چیزی حدود ١٨٠ تا ٢٠٠‌میلیون تومان هزینه کرده‌اند، در صورت فعالیت هواپیماهای خصوصی با ظرفیت بالای ٢ مسافر می‌توانند به رؤیای خلبانی خود دست یابند.

همچنین بخوانید: آیا شما برای خلبانی مناسب هستید؟ / ۱۰ ویژگی شخصیتی که یک خلبان باید داشته باشد

بیات، کارشناس صنعت هوایی در این باره می‌گوید: «در همه دنیا شرکت‌هایی تحت عنوان ایر سرویس در صنعت هوایی مشغول هستند که هیچ هواپیمایی در اختیار ندارند، اما هواپیماها یا جت‌های شخصی که مالک حقیقی و حقوقی دارند تحت مسئولیت این شرکت‌ها هستند، بدین صورت که این شرکت‌ها مسئولیت‌های عملیاتی، تعمیر، نگهداری و حتی رزرو خلبان را برعهده دارند. این شرکت‌ها بر اساس قراردادی که با خلبان منعقد می‌کنند، موظف به تمامی مسئولیت‌های پرواز می‌شوند و متناسب با خدماتی که ارائه می‌دهند، پول دریافت می‌کنند.»

مزایای استفاده از هواپیماهای خصوصی چیست؟

یکی از نخستین مزیت‌های استفاده از هواپیمای خصوصی این است که لازم نیست ۲-۳ ساعت زودتر از زمان پرواز در فرودگاه حاضر باشید. تنها یک ربع قبل از پرواز به فرودگاه برسید و خودروی‌تان را نزدیک هواپیما پارک کنید و با چند قدم پیاده‌روی سوار جت خصوصی‌تان بشوید! مراحل چک-این و مراحل امنیتی بسیار کوتاه و جزئی است. لازم نیست نگران وزن چمدان‌ها یا بررسی وسایل داخل چمدان‌های‌تان باشید و پس از فرود هم نباید کلی معطل شوید تا بالاخره چمدان‌تان را تحویل بگیرید. بلافاصله پس از این‌که شما و همسفران‌تان سوار هواپیما شدید، درها بسته می‌شود و هواپیما پرواز می‌کند!

همچنین بخوانید: فهرست هواپیماهای سبک و فوق سبک کشور (+فهرست فرودگاه های فعال در هوانوردی عمومی)

آیا هواپیماهای خصوصی امن‌تر است؟

اگر از لحاظ امنیت پرواز بخواهیم مقایسه کنیم، جت‌های خصوصی تقریباً به اندازه هواپیماهای تجاری امنیت داشته و در برخی موارد حتی امنیت بالاتری هم دارند. هواپیماهای خصوصی نیز تابع همان قوانین امنیتی هواپیماهای تجاری هستند و علاوه‌براین، شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات جت خصوصی سعی می‌کنند، امنیت بالاتری نیز برای مسافران فراهم کنند. نکته دیگر این‌که جت‌های خصوصی معمولاً جوان‌تر از هواپیماهای تجاری هستند و از این لحاظ امنیت بالاتری دارند. مهمتر از همه از آن‌جا که سوار هواپیمای خصوصی می‌شوید، دقیقاً می‌دانید با چه کسانی همسفر هستید و دیگر نگران حملات تروریستی از سوی سایر مسافران نیستید.

هواپیمای جت شخصی - جت خصوصی - جت تجاری

آیا محدودیتی از نظر وزن و تعداد چمدان وجود دارد؟

یکی از بهترین مزیت‌های جت خصوصی شاید همین باشد. در پرواز با هواپیمای خصوصی هیچ‌گونه محدودیتی از نظر وزن و تعداد چمدان‌ها وجود ندارد و هرچقدر بخواهید می‌توانید وسیله با خودتان حمل کنید. تنها محدودیتی که وجود دارد این است که بارتان داخل هواپیما جا شود! محدودیت حمل مایعات و سایر محدودیت‌های هواپیماهای تجاری نیز وجود ندارد و می‌توانید آزادی عمل بیشتری داشته باشید.

منبع

در ادامه بخوانید:

هواپیماهای فوق‌سبک شخصی

هزینه خرید هواپیمای شخصی در ایران

شرکت سسنا (Cessna)

۴۸ ایده و موضوع کسب‌وکار مرتبط با صنعت هوانوردی، هواپیمایی و فرودگاهی (بخش ۱ از ۳)

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید