وبینار ماهواره‌ها چگونه زندگی بشر را بهتر می‌کنند؟ (مهر 99)

در این ارائه سعی بر این است که ضمن مرور سرویس‌ها و کاربردهای ماهواره، سرریز فناوری‌های فضایی را معرفی نموده و در مورد آنها بحث و بررسی شود.

تاریخ ویرایش: 1 مهر ماه 1399

توضیحات وبینار

نزدیک به هفت دهه است که سامانه‌های فضایی و به ویژه ماهواره‌ها زندگی بشر را چنان دچار تغییر و تحول کرده‌اند که بسیاری تاریخ مدرن را به قبل و بعد از عصر فضا تقسیم بندی می‌کنند. تحول بنیادینی که فناوری فضایی برای بشر به ارمغان آورد، گرچه از دل جنگ و رقابت‌های نظامی سربرآورد اما با گذشت زمان و بصورت روزافزون موجب بهبود زندگی بشر از بسیاری جهات شد؛ بطوری که به جرات می‌توان گفت زندگی امروز ما بدون وجود ماهواره‌ها بسیار دشوار و بعضا غیرممکن است.

وبینار ماهواره‌ها چگونه زندگی بشر را بهتر می‌کنند؟ (مهر 99)

از زمان پرتاب اسپوتنیک تا کنون، دایره کاربرد و عملکرد ماهواره روز به روز گسترده‌تر شده است. از پایش و پیش بینی تحولات جوی و هواشناسی گرفته تا رله سیگنال‌های تلویزیونی و تلفنی، از پایش و سنجش از راه دور زمین تا پایش فضا و کاوش در اعماق کیهان، از پایش حوادث غیرمترقبه مثل سیل و زلزله تا پزشکی از راه دور، از فعالیت‌های نظامی و جاسوسی گرفته تا کاربردهای بشردوستانه و حفاظت از محیط زیست، همه و همه توسط ماهواره‌ها و سرویس‌های ماهواره‌ایی قابل انجام هستند. ویژگی بارز سرویس‌های ماهواره‌ایی سرعت و دقت ارائه اطلاعات، فراگیر بودن، ارزان (یا حتی رایگان) بودن و سهل الوصل بودن داده‌ها و اطلاعات است.

همچنین ببینید: هفته جهانی فضا ۲۰۲۰ (۹۹) با شعار «ماهواره‌ها زندگی را بهتر می‌کنند» (+پوستر)

علاوه بر سرویس‌های ماهواره ایی، فناوری فضایی و سرریزهای آن نقش مهمی در بهبود کیفیت، ایمنی، امنیت و توسعه همه جانبه زندگی بشر دارد. هزینه‌های هنگفتی که برای ایجاد و توسعه هر یک از فناوری‌های پیچیده فضایی صرف شده، صدها و بلکه هزاران برابر به زندگی بشر سود و منفعت رسانده و توجیه اقتصادی آن را به اثبات رسانده است. ویژگی مهم ماهواره‌ها این است که هر قدر که وابستگی ما به ارکان فناوری بیشتر باشد، فناوری فضایی و سرویس‌های ماهواره‌ایی می‌توانند نقش و تاثیر پررنگتری در زندگی ما داشته باشند.

امروزه و در آینده نزدیک فناوری فضایی در تعامل با سایر فناوری‌های جدید نظیر اینترنت اشیاء، سرویس ۵G، هوش مصنوعی، داده‌های کلان، روباتیک و... می‌تواند بسیاری از کاربردها و سرویس‌هایی که حتی یک دهه قبل باور پذیر نبودند را به واقعیت بدل کنند و موجب تسهیل و بهبود در زندگی بشر شوند.

در این ارائه سعی بر این است که ضمن مرور سرویس‌ها و کاربردهای ماهواره که نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی بشر دارند، سرریز فناوری‌های فضایی که موجب تحول در عرصه‌های مختلف زندگی بشر شده‌اند را معرفی نموده و در مورد آنها بحث و بررسی شود.

سرفصل‌های وبینار

  • ماهواره و کاربردهای آن در گذر زمان
  • تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم ماهواره‌ها بر زندگی بشر
  • نقش ماهواره و فناوری فضایی در حل ابر چالش‌های پیش‌ روی بشر
  • تاثیر فناوری فضایی بومی بر زندگی ما ایرانیان

لینک نام‌نویسی

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید