نرم افزار کتیا (CATIA)

هنگامی که وارد محیط کاری نرم‌افزار  CATIA می‌شوید، با فهرستی از برنامه‌های متفاوت روبرو می‌شوید که آموختن هرکدام از آن‌ها لازمه‌ی یادگیری تخصص خاصی می‌باشد. پس باید تا کنون متوجه شده باشید که آموختن نرم‌افزار CATIA به طور کامل امکان‌پذیر نمی‌باشد و افراد گوناگون هر کدام در زمینه‌ی کاری و تخصصی خود می‌توانند بخشی از نرم‌افزار را فرا بگیرند.

تاریخ ویرایش: 10 شهریور ماه 1391

یکی از اساسی‌ترین عناصر اتوماسیون صنعتی (Industrial Automation) تولید یکپارچه به کمک رایانه

((Computer Integrated Manufacturing (CMI) می‌باشد که دارای سه گروه زیر است:

  1. طراحی به کمک رایانه (CAD)، فناوری به وجود آوردن یک قطعه با استفاده از سیستم‌های رایانه
  2. مهندسی به کمک رایانه (CAE)، فناوری تجزیه و تحلیل قطعات به وجود آمده در CAD با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای، که به طراح این توانایی را می‌دهد تا با شبیه‌سازی شرایط واقعی بر روی قطعه، رفتار آن را در شرایط گوناگون پیش‌بینی نماید.
  3. تولید به کمک رایانه (CAM)، فناوری برنامه‌ریزی، مدیریت و کنترل عوامل تولید با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای

طراحی به کمک رایانه، مهندسی به کمک رایانه، تولید به کمک رایانه

همه‌ی نرم‌افزارهایی که در صنایع گوناگون در جهان استفاده می‌شود دارای یک یا چند قابلیت بالا می‌باشد ولی در شیوه و کیفیت ارائه‌ی سرویس‌های بالا به مشتریان خود دارای تفاوت‌های بسیاری می‌باشند که باعث می‌شود هر نرم‌افزاری مشتری ویژه‌ی خود را داشته باشد. مهمترین نرم‌افزارهایی که در حیطه‌ی طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی نمود.

مهمترین نرم‌افزارهایی که در حیطه‌ی طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند

نرم‌افزارهای کتیا (CATIA) و Pro/Engineer  از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. چون این نرم‌افزارها نه تنها دارای برنامه‌های جانبی متعددی برای پشتیبانی سه دسته‌ نرم‌افزار CAD/CAM/CAE  می‌باشند، بلکه می‌توان با آن همه‌ی مراحل پس از تولید از جمله شبیه‌سازی خطوط تولید،‌ سفارشات، فروش،‌ خدمات پس از فروش، انبارداری و ... را انجام داده و همچون یک سیستم یک‌پارچه رابطه‌ی میان تولید و سایر بخش‌های نام‌برده را از طریق سیستم‌های رایانه‌ای برقرار نمایند. در یک کلام، از زمان آفرینش یک محصول تا زمانی که محصول به دست مشتری می‌رشد، تحت کنترل و نظارت یک سیستم یک‌پارچه است.

 

PLM چیست؟

به چرخه‌ی زندگی یک محصول از زمان شکل گرفتن ایده‌ی آن در ذهن یک طراحی یا مشتری، تا زمان ساخت و تحلیل و تولید قطعات و مونتاژ،‌ بسته‌بندی، انبارداری، سفارش، فروش و حتی بازیافت محصولات گفته می‌شود.

 

PDM چیست؟

به مدیریت اطلاعات چرخه‌ی تولید از زمان طراحی تا تولید چرخه‌ی محصول گفته می‌شود.

 

آشنایی با توانایی‌های ویژه‌ی نرم‌افزار CATIA

نرم افزار کتیا (CATIA) دارای یک محیط MDI (Multi Document Interface) می‌باشد، یعنی در زمان واحد می‌توان در محیط‌های کاری (workbenches)  گوناگون کار کرد و هر کدام از آن‌ها را در یک پنجره‌ی جدا مشاهده نمود. به عنوان نمونه می‌توان هم‌زمان که طراحی یک قطعه انجام می‌شود، در پنجره‌ی دیگر، ‌تحلیل آن قطعه را تحت بارگزاری‌ها و شرایط کاری متفاوت مشاهده نمود و در پنجره‌ی دیگر به طور هم‌زمان شیوه‌ی ماشین‌کاری و ساخت آن و خروجی‌های G-code آن را برای تهیه‌ی فایل‌های مورد نیاز ماشین‌های CNC کنترل نمود و در پنجره‌ی دیگر، کارکرد این قطعه را که مثلا یکی از قطعات سیستم تعلیق یک خودرو می‌باشد، در سیستم تعلیق خودرو در کنار قطعات دیگر مشاهده نمود. در واقع همه‌ی این محیط‌ها را می‌توان به هم Fully Associate  نمود یعنی هر تغییری در یک محیط، به صورت همزمان در سایر محیط‌ها اعمال می‌شود. با کار بردن واژه‌ی Concurrent Engineering یا مهندسی هم‌زمان، برای توصیف این قسمت کاملا مناسب می‌باشد. در اینجا می‌توان به خوبی درک نمود که وقتی می‌گوییم تولید یک‌پارچه به کمک رایانه (CIM)، منظور ما از این عبارت چیست. به همین دلیل هنگامی که وارد محیط کاری نرم‌افزار  CATIA می‌شوید، با فهرستی از برنامه‌های متفاوت روبرو می‌شوید که آموختن هرکدام از آن‌ها لازمه‌ی یادگیری تخصص خاصی می‌باشد. پس باید تا کنون متوجه شده باشید که آموختن نرم‌افزار CATIA به طور کامل امکان‌پذیر نمی‌باشد و افراد گوناگون هر کدام در زمینه‌ی کاری و تخصصی خود می‌توانند بخشی از نرم‌افزار را فرا بگیرند.

نرم‌افزار کتیا (CATIA)


 منبع: کتاب "راهنمای کاربردی CATIA V5، نوشته‌ی مهندس نیما جمشیدی، مهندس حمید طاهریان و مهندس علی ایوبی مهریزی

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • امین منافی  |  سلام دیدگاه من اشنایی بیشتر وبدست اوردن اطلات به روز وجدیدمی باشد با تشکر
  • پوریا سرلک  |  سلام
    حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب این نرم افزار چیه؟
    ممنون از مطالب خوبتون.
  • tyaman  |  3 شهریور ماه 1395
    سلام
    با نظرات خود از اولین آزمایشاگاه تحقیقاتی plm در ایران حمایت کنید.www.dasme.co
فرستادن دیدگاه جدید
واژه‌های کلیدی : نرم‌افزار کتیا CATIA هوافضا