روسیه و چین طرح‌های جهش مشترک به فضا را می‌پرورانند

روسیه و چین قصد دارند جهش مشترکی جهت مطالعه فضا را انجام دهند.
به گفته‌ی لو زلیونی رئیس انستیتو تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه دانشمندان دو کشور در ژانویه 2015 برنامه همکاری در این رشته را هماهنگ خواهند کرد. هر کدام دارای 15 - 20 پیشنهاد در باره آزمایش‌های مشترک دارد و باید این پیشنهادها را در یک برنامه‌ منسجم کرد.

تاریخ ویرایش: 7 آذر ماه 1393

روسیه و چین قصد دارند جهش مشترکی جهت مطالعه فضا را انجام دهند.

به گفته لو زلیونی رئیس انستیتو تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه دانشمندان دو کشور در ژانویه 2015 برنامه همکاری در این رشته را هماهنگ خواهند کرد. هر کدام دارای 15 - 20 پیشنهاد در باره آزمایش های مشترک دارد و باید این پیشنهاد ها را در یک برنامه منسجم کرد.

دیگر جزئیات در این باره هنوز افشا نشده است. تنها این امر معلوم است که این راستا در چارچوب توافقنامه کیهانی بین دولتی اجرایی می‌شود که هنگام بازدید لی که چیانگ نخست وزیر چین در ماه اکتبر از مسکو به امضا رسید.

ایگور مارینین سردبیر مجله «اخبار فضانوردی» چاپ روسیه بر آن است که روسیه و چین در حال تدارک جهش مشترکی هستند. او گفت:

همکاری دو کشور می‌تواند شامل آزمایش های مشترک و تبادل دستگاه‌ها برای تحقیق سیارات و فضای کیهانی باشد. این امر اهمیت دارد که چین تا به حال راه خودش را در این رشته طی کرده بود و دستاورد های فنی متعلق به هر کشور از جمله مال روسیه را می‌گرفت و به هیچ گونه همکاری تن در نمی داد. و حرکت اخیر گرایش بسیار خوبی است. کارشناسان فضایی اعلامیه اخیر اولگ اوستاپنکو در باره علاقه‌مندی چین به دو راستای همکاری با روسیه را با شوق و زوق تفسیر می کنند. یکی از آن‌ها - پروژه مشترک موتورسازی موشکی است. چینی‌ها در جواب به پیشنهاد روسیه اصرار می‌ورزند که پس از تحویل فناوری های روسی، در چین تولیدات راه اندازی شود و در عوض آماده اند از صادرات اجناس الکترونیکی به روسیه همه محدودیت‌ها را بر داشته و تولید آی سی های لازم برای آن را راه بیندازند. آکادمیسین آلکساندر ژلزنیاکوف از آکادمی فضانوردی روسیه معتقد است که این پروژه می‌تواند برای هر دو کشور سودمند واقع شود. او گفت:

چینی‌ها همواره سعی دارند فناوری های پیشرفته را کسب کرده و آن‌ها را هر طوری شده راه بیندازند و به پیش گام بر دارند. الان تقریباً همین‌طور است. آن‌ها به تولید موشک های مافوق سنگین حامل برای پرواز به کره ماه و مریخ علاقمندند. ولی عجالتاً از فناوری های لازم برخوردار نیستند و می‌خواهند در مرحله اول تجهیزات مربوطه را در کشور ما تهیه کنند، ولی در آینده حتماً این بخش بازار کیهانی را اشغال کرده و خودشان به تولید این موتور ها خواهند پرداخت. سود ما این است که ما می‌توانیم با پول‌های دریافت شده از چین بر اثر فروش فناوری های خود تجهیزات موشکی خود از جمله موتور ها را تکمیل و بهینه سازی کنیم.

راستای آینده دار دیگر همکاری، پرواز های ادواری کشتی‌های سرنشیندار دو کشور به ایستگاه های روسیه و چین است. مارینین چشم انداز این همکاری را ارزیابی کرده گفت:

الان چینی‌ها ایستگاه کوچکی دارند و مدت کار آن نزدیک به پایان است. حالا کسی به آن پرواز نخواهد کرد حتی خود فضانوردان چینی. ایستگاه جدیدشان تنها یک سال و نیم بعد پرتاب می‌شود و در چنان شیب مداری قرار خواهد گرفت که کشتی‌های فضایی روسی نمی‌توانند در آن پرواز کنند. از این رو برای همکاری فقط گنجانیدن فضانورد روس در خدمه چینی امکان‌پذیر است. ولی در این صورت موانع زبانی بروز می‌کنند و حضور فضانورد چینی در خدمه روسی آسانتر است زیرا چینی‌ها روسی را زودتر و بهتر یاد می گیرند. لیکن دسترسی فضانورد چینی به ایستگاه فضایی بین‌المللی که روسیه عضو آن است باید با همه طرف‌های دیگر از جمله با آمریکا هماهنگ شود. آمریکا اصلاً مخالف شرکت چینی‌ها در این پروژه بود. و چین این وضعیت قبول نخواهد که فضانورد این کشور بعنوان جهانگرد معمولی به آن ایستگاه برود و حق نداشته باشد از بخش روسی وارد بخش‌های دیگر آن مجتمع شود. آن‌ها می‌خواهند که یک فضانورد حرفه‌ای و دارای همه حقوق راهی آنجا شود، نه گردشگر.

محققان می‌گویند که در حال حاضر پروژه بیش از همه واقعی برای همکاری از نظر فنی و سیاسی – تحقیق مشترک کره ماه و مریخ از طرف روسیه و چین است. در یک زمان آن‌ها ساخت یک پایگاه بروی سطح ماه را مستثنی نمی دانند.

منبع: رادیو صدای روسیه

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید