آشنایی با برنامه‌های فضایی فیلیپین

دولت فیلیپین در نظر دارد تا با استفاده از موقعیت ویژه جغرافیایی- فضایی کشورش، در سال‌های آتی، به قطب فضایی جنوب شرق آسیا تبدیل شود.

تاریخ ویرایش: 17 دی ماه 1398

دولت فیلیپین در نظر دارد تا با استفاده از موقعیت خاص جغرافیایی- فضایی کشورش، در سال‌های آتی، به قطب فضایی جنوب شرق آسیا تبدیل شود.

در همین راستا، وزیر علوم و فناوری فیلیپین، اظهار داشت که اینک، موضوع فضایی یک نگرانی مهم برای کشورش به شمار می‌آید. به همین خاطر دولت عزم دارد با رویکردی جدی در عرصه‌ فضایی گام نهاده تا به نیاز‌های خود در بخش‌های امنیت ملی و تحکیم آن، کاهش فاجعه و بلایای طبیعی، مدیریت خطر و همچنین مطالعه‌ آب و هوا، رسیدگی کند. همچنین، وی ابراز امیدواری کرد که احداث مرکز ملی فضایی فیلیپین جز اولین پروژه‌های دولت، قرار بگیرد.

آشنایی با برنامه‌های فضایی فیلیپین

وزارت علوم و فناوری فیلیپین همچنین، در حال برنامه‌ریزی برای پرتاب میکروماهواره متعلق به فیلیپین است و قصد دارد این ماهواره را به‌عنوان بخشی از برنامه مدیریت بحران دولت، پرتاب کند. میکروماهواره فیلیپین موسوم به Phl-Microsat، میکروماهواره رصدگر زمین است که با هدف تسریع برنامه‌های آژانس فضایی فیلیپین برای کمک به تداوم و ارتقای تلاش‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای در این منطقه به فضا پرتاب خواهد شد.

آشنایی با برنامه‌های فضایی فیلیپین

برنامه Phl-Microsat، میکرو ماهواره رصدگر زمین، یک برنامه ماهواره‌ای است که از سوی وزارت علوم و فناوری (DOST)  فیلیپین با همکاری دانشگاه توهوکو و هوکایدو ژاپن انجام می‌شود. دانشگاه هوکایدو و دانشگاه توهوکو ژاپن طرحی را برای ارسال ۵۰ میکروماهواره به فضا تا سال ۲۰۵۰ آغاز کردند. این پروژه عواقب بلایای طبیعی را در مشارکت با دولت‌ها، دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌های مستقر در بنگلادش، اندونزی، مالزی، میانمار، مغولستان، فیلیپین، تایلند و ویتنام رصد خواهد کرد. دو ماهواره برای دولت فیلیپین راه‌اندازی شده است.


همچنین بخوانید:

نگاهی به برنامه‌های فضایی چین در سال ۲۰۲۰


Diwata-۱، اولین این ماهواره‌ها است و همچنین بخشی از برنامه وزارت علوم و فناوری فیلیپین در مورد میکروماهواره رصد زمین است که در دسامبر ۲۰۱۴، از سوی دولت آغاز شده است. این ماهواره یک نسخه به‌روز شده از Raijin-۲  است که توسط دو دانشگاه ژاپن تهیه شده بود. این ماهواره در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۱۶، در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر شد. سپس Diwata-۱ با Diwata-۲ جایگزین شد.

افزون بر این، وزارت علوم و فناوری فیلیپین (DOST) در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۷، اعلام کرد که دو ماهواره مکعبی یا نانوماهواره را در سال ۲۰۱۸، پرتاب خواهد کرد. یکی از این ماهواره‌ها، Maya-۱ بود، یک نانو ماهواره که تحت پروژه Birds-۲  موسسه فناوری کیوشو توسعه داده شده و به فضا پرتاب شد. این ماهواره، اولین نانو ماهواره فیلیپین است و تحت برنامه PHL-Microsat  قرار گرفته است. در ۱۰ آگوست ۲۰۱۸، Maya-۱ به همراه ماهواره‌هایی از بوتان و مالزی در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) مستقر شدند.


همچنین بخوانید:

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و تأثیر آن بر برنامه‌های فضایی


همچنین، بخشی از این برنامه شامل آموزش فیلیپینی‌ها در مورد قابلیت‌های ساخت ماهواره است. برنامه‌ریزی شده است که در بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، همواره فیلیپین میکرو ماهواره عملیاتی در مدار، داشته باشد.

این پروژه به پنج پروژه یا مرحله زیر تقسیم شده است:

آشنایی با برنامه‌های فضایی فیلیپین

برنامه‌های ماهواره‌ای فیلیپین:

آشنایی با برنامه‌های فضایی فیلیپین

منبع: پژوهشگاه فضایی ایران به نقل از news.pia و inquirer


در ادامه بخوانید:

دوئل چین و هند در فضا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید